93' VFR750F -Spiser batterier. NY REGULATOR?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
johnsen_47
MC: Honda VFR750F - 93

93' VFR750F -Spiser batterier. NY REGULATOR?

Post by johnsen_47 »

Etter en langtur var min VFR750F fra 93 helt død. Ikke sjans å få start. Ville ikke engang trilles igang. Vet at det ikke er bra, men måtte ta den med startkabler. Da den startet måtte jeg holde høyt turtall for at den ikke skulle stoppe. Ikke mulig å få den til å gå på tomgang. Batteriet er helt nytt fra VARTA. Skal visst være bra.
Har hørt at VFR'n har problemer med Spenningsregulator, (Regulator/Rectifier) - Vet noen hvem som har slikt på lager ? Så i annen tråd at pris var 2000,- NOK - Men orginal er kanskje ikke tingen å kjøpe - hvis det er "samme ulla"
Hva bør jeg satse på som tredje-parts ? og hvor får jeg tak i denne ? - Sjekket på http://www.lellesmc.se - men VFR'n stod ikke på lista i brosjyra. En kar fortalte meg at jeg burde måle regulatoren - men jeg aner ikke hvordan ?!?

Alle tips tas i mot med takk.
sorrow

Re: 93' VFR750F -Spiser batterier. NY REGULATOR?

Post by sorrow »

* kjør sykkelen skikkelig varm
* kjør turtallet opp endel 5-7 tusen
* mål spenning på batteriet, burde være 14.{5-8} ca
Hvis det er lavere så er den knekt, samme hvis det varierer. Skal være stabile volt.
Bruk voltmeter

Finner du ikke uorginalt så er det enklest å kjøpe en brukt en som funker og lim på
en kjøleribbe (fra en PC CPU f.eks).
CBR 900 RR 2001 Silver
johnsen_47

Post by johnsen_47 »

Takk for kjapt svar. Tok en titt på regulatoren. Ser ikke bra ut. Ser ut som metallet er på vei ut at plasten. Tilnærmet smeltet i toppen mot kontakten.

http://www.lasse.cc/vfr/regulator.JPG

Noe tips om hvor man får tak i brukte ?
(Mine tidligere HONDA'er - har vært tilnærmet problemfrie ;)

Lasse
sorrow

Post by sorrow »

Spnning wheel på Mysen har mye deler til denne. Hør med dem.
Den regulatoren så skikkelig brent ut :)
CBR 900 RR 2001 Silver
StenR

Post by StenR »

Davidsilverspares har ny for 55 pund. Blir vel ca. 900 ferdig levert på døra.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

disse er vare for møkk på kjøleribber...og dårlig kontakt i kobling...det er varmen som knekker de...og bårlig kontakt mot batteriet-spenningstopper blåser den...
Babelfisken

Post by Babelfisken »

StenR wrote:Davidsilverspares har ny for 55 pund. Blir vel ca. 900 ferdig levert på døra.
Men ikke kjøp den orginale, kjøp heller for (dette er den jeg vet om) nyere VTR1000F (2004). Disse har kjøleribber på regulator orginalt. Når den moteres, sørg for skikkelig god jordingskontakt i skruefestene og ellers ren plan kontaktflate mot festebraketten.

Jeg er 99% sikker på et det er samme regulator opp gjennom hele VFR serien og at det også er samme som brukes på flere ander modeller inkl VTR. Ettersom den er oppgradert for VTR er den er vel også opgradert på de siste 800 modellene. Ta en telefon med butikken og du får oppklart det. Ellers tror jeg R1 bruker kompatibel regulator. Kjøp i utlandet, i Norge koster regulatorene en legg og en arm :(
johnsen_47

Post by johnsen_47 »

Tusen takk for svar.
http://www.lellesmc.se skulle ha 2400,- SEK - men den måtte bestilles.
Tror jeg satser på den britiske fra Davidsilverspares for 55 pund, får bare håpe at den ikke stopper HELT opp i tollen.
- Har ikke noe imot å betale TOLL men, de har en lei tendens til å administrere vekk 2-3 uker med ventetid ;)
- Skal sjekke Spinninwheels også..

Takker igjen
johnsen_47

Post by johnsen_47 »

Bestilte uorginal fra Spinninwheel i Tønsberg. 1240,- 3 dager bestillingstid - DONE DEAL!! ;)
(Orginal kostet 3600,- ) phuu!!
Babelfisken

Post by Babelfisken »

johnsen_47 wrote:Tusen takk for svar.
http://www.lellesmc.se skulle ha 2400,- SEK - men den måtte bestilles.
Tror jeg satser på den britiske fra Davidsilverspares for 55 pund, får bare håpe at den ikke stopper HELT opp i tollen.
- Har ikke noe imot å betale TOLL men, de har en lei tendens til å administrere vekk 2-3 uker med ventetid ;)
- Skal sjekke Spinninwheels også..

Takker igjen
neste gang kan du trygt velge DavidSS. Tror min pakke tok en uke og da gikk det et par dager mens de ventet på deler.
Forøvrig ingen toll på mc-deler, kun MVA. (ikke at det er så lite men)
johnsen_47

Post by johnsen_47 »

Ble David SS alikevel. - Viste seg at (Grosissten) SPS ikke hadde den inne på lager. Neste levering var desember ?!?
Uoriginal med kjøleribber til 55 £ - pluss 4£ i postage and packing.
Håper det går bedre denne gang ;)
johnsen_47

Post by johnsen_47 »

Nå sitter Regaltoren på. Gikk som en drøm. Vil bare legge til at jeg bestilte Regulatoren på TORSDAG - og den lå i postkassa på MANDAG !!! ++++ til David SS.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

johnsen_47 wrote:Nå sitter Regaltoren på. Gikk som en drøm. Vil bare legge til at jeg bestilte Regulatoren på TORSDAG - og den lå i postkassa på MANDAG !!! ++++ til David SS.
Som jeg sa, de er kjappe. :) Godt å høre at det funket. Som en del av det årlige vedlikeholdet tar jeg av regulator og rengjør plate bak, bolter og muttere for korrosjon. Det sammen med kjøleribbene skulle sikre mange års drift.

Kommer til å bruke DSS mye fremover selv også. 2 sykler som skal vedlikeholdes og en der ekstremiteter som hendler og forhvilere ser ut til å ha kort levetid gjør at det blir en del penger å spare på deler derfra. Untaket er selvsagt hva man finner på e-bay men der er leveringstidene så som så.
Post Reply