Fzr 1000 som trives best uten vann=)

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Streetfigther666
MC: Yamaha Fzr 1000 Streetfigther 88mod.
Suzuki Gsx prosjekt 82mod.

Fzr 1000 som trives best uten vann=)

Post by Streetfigther666 »

Har problemer med at sykkelen min spruter av seg vannet da den blir varm, men kun om jeg kjører hardt.Jeg har ikke orginal ekspansjons tank på den ettersom det ikke ble plass da jeg bygde den om til Streetfigther. men har festet en halvliters flaske på ramma som den spruter vannet i og suger det tilbake da den blir kald. Men flaska blir fort full og det renner over. greit nok at vannet ekspanderer da det blir varmt og må ut i flaska, men over en halv liter er vel ikke normalt? hvis jeg ikke gir på kommer det ikke noe vann i flaska. trenger sårt litt hjelp da jeg ikke har peiling på hvordan kjøle systemet fungerer. Anders
Fzr 1000 delevis ombygd til Streetfigther, morsom sykkel=)
Suzuki Gsx 750 82mod. prosjekt med Honda Cbr 900rr 05 mod forstilling og bakstilling, og 92 Gsxr 1100 motor=) (Langtids prosjekt)
hondaboy

Re: Fzr 1000 som trives best uten vann=)

Post by hondaboy »

grunnen er vel at den skal ha ett vist trykk for å heve kokepunktet på kjølevesken så en tett og kraftig expansjonstank er vel å annbefale....
1983 honda vt 750. 1975 kreidler 50 rs. 1977 vespa 50 special. 1994 peugeot 306 1,9 tdi. 2000 suzuki grand vitara 2,0 tdi. 1986 13 fot lohi sport m/50 hk mercury.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Streetfigther666 wrote:Har problemer med at sykkelen min spruter av seg vannet da den blir varm, men kun om jeg kjører hardt.Jeg har ikke orginal ekspansjons tank på den ettersom det ikke ble plass da jeg bygde den om til Streetfigther. men har festet en halvliters flaske på ramma som den spruter vannet i og suger det tilbake da den blir kald. Men flaska blir fort full og det renner over. greit nok at vannet ekspanderer da det blir varmt og må ut i flaska, men over en halv liter er vel ikke normalt? hvis jeg ikke gir på kommer det ikke noe vann i flaska. trenger sårt litt hjelp da jeg ikke har peiling på hvordan kjøle systemet fungerer. Anders
Sjekk litt nærmere hva som egentlig skjer. Det kan godt være at du har en gåen toppakkning som blåser eksos inn i kjølesystemet. Har akkurat byttet en slik. Ofte vil det da "koke" i ekspansjonstanken og lukten er det mest avslørende (det lukter eksos), Temperaturen blir veldig ustabil. Motoren kan dra litt dårligere.
Ved en liten lekasje kan det være som du beksriver bare et problem ved hardt pådrag/høyt gasstrykk.

Når det gjelder kjølesystemet og ledninger til ekspansjonstaken er det sikket flere konstruksjoner. Honda bruker vel 3 slanger. En slange fra overløp fra påfyllingsrør i toppen av hele systemet og ned i bunn av tanken. En på toppen som drenerer ut ved overfylling. Og en som skal føre kjøleveske tilbake til systemet. Vet ikke hvor den typisk kobles til.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

hondaboy wrote:grunnen er vel at den skal ha ett vist trykk for å heve kokepunktet på kjølevesken så en tett og kraftig expansjonstank er vel å annbefale....
Da ville de ikke hatt en myk gummi hette på toppen (Honda), så der må det være en ventil i systemet som forhindrer trykket fra resten av systemet i å nå ekspansjonstanken
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

ja det er det radiatorlokket som fikser..
Streetfigther666
MC: Yamaha Fzr 1000 Streetfigther 88mod.
Suzuki Gsx prosjekt 82mod.

Post by Streetfigther666 »

Takker for di tipsene jeg har fått :) jeg har også fått høre at det kan være radiator lokket mitt som er gåent??? og er det noen som vet eksakt hvor mye vann det skal være på den?
Fzr 1000 delevis ombygd til Streetfigther, morsom sykkel=)
Suzuki Gsx 750 82mod. prosjekt med Honda Cbr 900rr 05 mod forstilling og bakstilling, og 92 Gsxr 1100 motor=) (Langtids prosjekt)
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

den skal være helt full og så skal det ekspandere ut i beholderen og tilbake når den kjøles..
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Streetfigther666 wrote:Takker for di tipsene jeg har fått :) jeg har også fått høre at det kan være radiator lokket mitt som er gåent??? og er det noen som vet eksakt hvor mye vann det skal være på den?
Høres ikke usannsynlig ut. Når jeg tenker meg om har jo denne en salgs ventil. Den vil selvsagt trykkes opp med en gang det blir for mye veske i systemet, og ellers dersom det blir allt for høyt trykk i systemet. Sistnevnte gjelder forøvrig når toppakning er gåen. Den gassen må ut og bobler da ofte opp gjennom ekspansjonstanken.
Post Reply