Hei
Jeg er litt grønn på motorsykkel. Jeg har min første MC en suz Gsx750 Es fra 87.
Oljenivået er veldig lavt. Og jeg vil derfor skifte olje i stedet for at etterfylle med delsyntetisk som er på den nå. Jeg har tænkt at fylle den med mineralsk, har hørt at det er best for gamle sykler (er det sandt ? ) Mitt spørsmål er: Er det nødvendigt at skifte oljefilter (ganske nytt) og rense bunnkaret ? eller kan jeg bare tappe ut det siste delsyntetiske olje og fylle på med mineralsk uten de helt store krumspring?
Oljeskift
Re: Oljeskift
Jeg kjørte faktisk helsynt på ES'n min et par år, og det gikk fint det også. Jeg var helt grønn og kjøpte noe som så dyrt og fint ut. Men den gikk egentlig penest (raklet minst) og startet like lett på 10W/40 mineral. Fikk derimot et tips fra et verksted om å kjøre på tykkere olje (20W/50), og da ble den faktisk treg å starte. Så det ble med den ene gangen. Jeg ville ha byttet filter siden det koster så lite, men hadde elegant hoppet over å rense bunnpanna/oljesila. Forresten den mest lettstarta sykkelen jeg har eid noen gang. Bare man så litt hardt på den, så sprang den i gang:)
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Oljeskift
Dersom motoren alt har et merkbart oljeforbruk vil den ofte bruke enda mer med syntetisk olje. Blir det for mye vil oljen kunne forårsake en del sot i forbrenningskammer.
Bortsett fra det er syntetisk bedre på alle måter.
Byttet til helsyntetisk på en 93mod for en uke siden. Det gjenstår å se om dette gir noe forbruk, men enn så lenge går den penere og går langt lettere uten choke når den er kald.
Bortsett fra det er syntetisk bedre på alle måter.
Byttet til helsyntetisk på en 93mod for en uke siden. Det gjenstår å se om dette gir noe forbruk, men enn så lenge går den penere og går langt lettere uten choke når den er kald.
-
- Posts: 2
- Joined: 09 Aug 2007 10:08
- MC: Jeg har en SUZUKI GSX750 ES fra 1987. En god klassiker, velholdt og alt org.
Re: Oljeskift
Takk for svar... Jeg vil jo helst ikke gøre noe galt med min utrolige fine sykkel. Men her er et kansje dumt spørgsmål; hvor sitter oljefilteret ?
Re: Oljeskift
Antageligvis i fronten av motoren, bak svanehalsene til eksosanlegget. Bruker å være litt bøy på rørene sånn at man akkurat får lurte et oljefilter gjennom. Må sannsynligvis bruke oljefiltertang eller lignende for å få det løst.Jakal wrote:Takk for svar... Jeg vil jo helst ikke gøre noe galt med min utrolige fine sykkel. Men her er et kansje dumt spørgsmål; hvor sitter oljefilteret ?
1999 Ducati ST2
Re: Oljeskift
Filterinnsats på den sykkelen. Er et lokk på "forsiden" av motoren bak svanehalsene. Lokket er festet med 3 eller 4 skruer. Løsne det, bytt filterinnsats. Smør ny gummipakning (hvis du fikk det med filteret. Tror Vesrah kommer uten og HiFlo med) med fersk olje og sett lokket på igjen.
Re: Oljeskift
Hadde GSX 750 ES selv for et par-tre år siden, grei begynnersykkel.
Vær påpasselig med at oljenivået er høyt nok, ellers vil generatoren få
for lite kjøling, blir kjølt av motor-/gearoljen, dermed vil statoren bli brennt
og må skiftes.
Vær påpasselig med at oljenivået er høyt nok, ellers vil generatoren få
for lite kjøling, blir kjølt av motor-/gearoljen, dermed vil statoren bli brennt
og må skiftes.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)