Hvordan sitter disse festet? Har noen slike på sykkelen min i dag, men de er stygge så jeg vil ha nye. Har prøvd å løsne umbrakoskruen som sitter inne i dem, men de sitter dønn fast... Hva skjer hvis jeg skrur de av, holder den skruen sammen noen andre deler? Vil ikke at sykkelen faller sammen hvis jeg løsner skruen...
Kunne tenkt meg disse:
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
For å løsne en bolt som sitter i aluminium/støpegods kan det ofte hjelpe å banke lett på bolten med en liten hammer e.l. noen ganger før man drar den løs. Men det er svært viktig å ikke være for hardhendt, det er skjøre materialer vi snakker om her.
Som oftest er de montert ved å fjerne en skrue som holder motoren og erstatte den med "soppen" inkl. lengre bolt. Er nok av fester, så motoren faller nok ikke i bakken (include disclaimer)
Keihin wrote:Som oftest er de montert ved å fjerne en skrue som holder motoren og erstatte den med "soppen" inkl. lengre bolt. Er nok av fester, så motoren faller nok ikke i bakken (include disclaimer)
Stemmer det over. Fordi de sitter i motor er det veldig vanlig med korrosjon av aluminium som låser bolten ganske godt.
CRC/WD40 o.l. kan hjelpe til. Slag, slagtrekker, varme er andre hjelpemidler.
En mulig løsing kan være å dynke festene med CRC på kvelden og så forsøke å løsne med slagtrekker, evt. varme opp ved å la motoren gå en stund på tomgang.
Vet ikke hvordan det er på din sykkel, men på enkelte modeller så er bolten til motorfestet holdt på plass av en mindre "pinchbolt", som må skrus opp først.