Trøbbel med pluggene når det sprutregner.
Trøbbel med pluggene når det sprutregner.
Var ute å kjørte i dag. Regnet tok seg opp og det rant skikkelig ned. Etter en tid begynte sykkelen å gå over til ureint trav. Sjekker pluggene og ser gnister i en tennplugg akkurat i kanten der den er nedskrudd. Altså ikke mellom pluggledninger, men på selve pluggen. Mellom plugghetta og godset er det en glippe på en centimeter der pluggen er blottlagt - det var der det glimtet til.
Hva gjør jeg med dette? Kan pluggen være dårlig iskrudd, eller er det en feil på den. Eller er det normalt om pluggen oppfører seg slik om får regnsprut på seg?
Hva gjør jeg med dette? Kan pluggen være dårlig iskrudd, eller er det en feil på den. Eller er det normalt om pluggen oppfører seg slik om får regnsprut på seg?
1999 Ducati ST2
- maelling
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
Re: Trøbbel med pluggene når det sprutregner.
Det er utrolig hvor mye tull som rammer deg, at jeg nesten lurer på om du er født på skyggesiden av dalen(eller har en sykkel som virkelig vil gjøre livet surt for deg ). Dette var pussige greier, og har vel aldri hørt om noe lignende. Jeg leser det du skriver flere ganger, og greier ikke å tolke om det er i gjengene det gnister, eller om det gnister innenfor plugghetta di fra toppen der hvor ledningen fester seg til toppen av pluggen.
Du kan jo prøve å stokke om på pluggene - for starters, om det er det første. Enten kan det være noe tull med pluggen(som du finner ut om du bytter om rekkefølgen), og den andre mulige feilen er om det er gjengene for pluggfestet som er "skrudd sunn". Vann leder som kjent strøm, så kan skje noe naturfenomener som gjør at det gnister. Gunstig er det tydeligvis ikke. Stammer gnisten fra toppen av pluggen på innsiden av plugghetta, så prøv å "modde" på den metalldingsen inni der for å gjøre den tettere.
Men jeg bare gjetter her. Hadde nok klødd meg like mye i hodebunnen som deg om det hadde skjedd meg
Du kan jo prøve å stokke om på pluggene - for starters, om det er det første. Enten kan det være noe tull med pluggen(som du finner ut om du bytter om rekkefølgen), og den andre mulige feilen er om det er gjengene for pluggfestet som er "skrudd sunn". Vann leder som kjent strøm, så kan skje noe naturfenomener som gjør at det gnister. Gunstig er det tydeligvis ikke. Stammer gnisten fra toppen av pluggen på innsiden av plugghetta, så prøv å "modde" på den metalldingsen inni der for å gjøre den tettere.
Men jeg bare gjetter her. Hadde nok klødd meg like mye i hodebunnen som deg om det hadde skjedd meg

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
He he - det er faktisk veldig lite tull som rammer meg - generellt. Men når det gjelder MC.. mja, DA er det andre saker. Blir litt vanskelig å framprovosere gnisten siden dette skjer kun når det regner i bøtter og spann. Dette gjelder tennpluggen som sitter innerst av de to på høyre side. Den er vanligvis godt skjermet for vann fra oven, siden den sitter under bensintanken. Antageligvis har den fått seg en sprut som den ikke likte. Etter at jeg satte den under tak ( i ti minutter mens jeg var inne på en butikk) kom den seg igjen, og motoren malte som en rev. Pluggene er temmelig nye, men kan jo ha produksjonsfeil. KAN også være en mulighet for at denne pluggen kanskje er skrudd litt for lite ned. Vanskelig å vite synes jeg hvor hardt man skal dra til disse pluggene.Gjengene tror jeg er OK. Om feilen kommer kun når det sprutregner så er det jo ingen katastrofe. Snart er det vinter og jeg kan pusle og snufse med skruing og annet i fred og ro. Tar det kanskje da. Er litt komplisert med pluggene på denne sykkelen. Bensintanken må av (vel, ikke allverdens slit det da) og pluggene sitter nede i brønner som erfaringsmessig blir fulle av støv og grus, som igjen kan dette ned i plugghullene om man ikke er svært forsiktig. Kanskje jeg tar meg en runde og skifter alle pluggledningene, det kan ikke skade i alle fall.tHaWuLf wrote:Det er utrolig hvor mye tull som rammer deg, at jeg nesten lurer på om du er født på skyggesiden av dalen(eller har en sykkel som virkelig vil gjøre livet surt for deg ). Dette var pussige greier, og har vel aldri hørt om noe lignende. Jeg leser det du skriver flere ganger, og greier ikke å tolke om det er i gjengene det gnister, eller om det gnister innenfor plugghetta di fra toppen der hvor ledningen fester seg til toppen av pluggen.
... Ja det gnistrer akkurat i KANTEN av der pluggen er skrudd ned i toppen. Altså akkurat der pluggen forsvinner ned i toppen.Plugghetta er jo tredd over en del av pluggen - så er det en lite glippe - SÅ forsvinner pluggen ned i toppen. Og just der pluggen forsvinner ned kom det noen gnister. Ikke sånn at det sprake og lynte, men mer som et veldig lite lyspunkt som tentes (kjapt som en gnist) og sluktes igjen - med et halvt sekunds mellomrom eller så.
1999 Ducati ST2
- maelling
Det er en rimelig forklaring om pluggen sitter litt løst og så kommer det regn. Pluggen skal skrus pent fast slik at den sitter, men ikke bruk masse power 

Er ikke bare overslag i pluggledningen da? Må innrømme at jeg ikke leste hele beskrivelsen din, sorry -litt for tidlig på morgenen. Sjekk i hvertfall pluggledningen for skade....
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
Gnisten kommer i alle fall ikke fra pluggledning, men skal bytte ledninger ja.hsimpson wrote:Er ikke bare overslag i pluggledningen da? Må innrømme at jeg ikke leste hele beskrivelsen din, sorry -litt for tidlig på morgenen. Sjekk i hvertfall pluggledningen for skade....
1999 Ducati ST2
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
og hvis du har de idiotiske plugghettene med metall på så kjøp nye ngk plugghetter....da slipper du mye prob i regn...
Med metall på? Har jeg aldri sett tror jeg. Mine er av billigste type plast - eller gummi. Men det er selvfølgelig metall I de, ellers så hadde signalet blitt leda dårlig. Skal jeg spikke meg noen av bambus? Nei, spøk til side sier nå jeg. Finnes det muligens high tech pluggledninger som duger i sprutregne. Kanskje sånne som Rossi bruker?mekkern wrote:og hvis du har de idiotiske plugghettene med metall på så kjøp nye ngk plugghetter....da slipper du mye prob i regn...
1999 Ducati ST2
-
Ikke særlig rimelig. metall mot metall, fast eller ikke har mye bedre ledningsevne enn luft, selv når den er fuktig.tHaWuLf wrote:Det er en rimelig forklaring om pluggen sitter litt løst og så kommer det regn. Pluggen skal skrus pent fast slik at den sitter, men ikke bruk masse power
Jeg ville mye heller tippe på feil på plugg.
Ellers er jo det å eksponere plugger for fuktighet å be om probelmer uansett. SV650 har dette som kjennt problem med fremre sylinder og fiksen tror jeg var å tett beder for å unngå fuktighet. For 20 år siden hadde jeg samme problem med min CB550.
Kom til å tenke på: På Aprilia RS250 måtte jeg bytte plugger annen hver gang den var ute å kjørte i regn. Rekorden var vel 3 pluggsett på en helg. De tålte rett og slett i liten grad regnet og røyk.
Last edited by Babelfisken on 19 Aug 2007 19:31, edited 1 time in total.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
plugghetter fra den tiden sykkelen din var ny hadde ei metallkappe for skjerming av støy...disse måtte vi ha pga biltilsynet...senere har de godtatt at vi har støydempede plugger.. 

Har ikke noe tips ang. problemet ditt, men vil bare si at jeg føler med deg....
Hadde CBX 750 i noen år, men til slutt gadd jeg ikke mer, og ga den bort!
Alt som kunne gå galt gjorde det, fra tenningsproblemer til rådebank...
-erib
Hadde CBX 750 i noen år, men til slutt gadd jeg ikke mer, og ga den bort!
Alt som kunne gå galt gjorde det, fra tenningsproblemer til rådebank...

-erib
- ole m.
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Mitt tips er å rengjøre hullet som pluggen sitter i, det har antagelig kommet en del urenheter nedi der som gjør at du får overslag. Bruk trykkluft og noe å skrape med. Husk å gjøre dette med pluggen i, du vil ikke ha dette rasket ned i motoren.
Prøv med dette først, så kan du evt. bytte plugg og plugghette etterpå. Sjekk også at pluggen går helt til bunns, altså så langt ned som den skal.
ole m.

Prøv med dette først, så kan du evt. bytte plugg og plugghette etterpå. Sjekk også at pluggen går helt til bunns, altså så langt ned som den skal.
Mange tror at vann leder strøm, men rent vann gjør ikke det. Men vann og urenheter kan lede strøm.tHaWuLf wrote:... Vann leder som kjent strøm, så kan skje noe naturfenomener som gjør at det gnister.
ole m.
- maelling
Har følelsen av at jeg bør ta en runde med naturfagbøkene fra videregående en gang til, men det er sjeldent at vannet på toppen av motorblokka er helt rent(og dermed et praktisk unyttig poeng). Men håper problemet blir løst med nye plugger, om feilen skal ligge der. Men jeg har ikke hittil i min 8 årige mc karriere sett en tennplugg som lager lyn på toppen av motorblokka. Men man trenger ikke doktorgrad i motor for å skjønne at peden går surt med eventuelle løse plugger, men at det varierer vil ikke løs plugg alene forklare skulle man tro(kom gjerne med en avhandling om noen vil arrestere meg her). Det hjelper ikke vår gode herremann med gåen ped at dere skårer poeng gjennom kunnskapsstriptease i naturfag, men at problemet blir løst..
Suzuki SV har hatt noe lignende problemer. Det har vært relatert til fukt, men om det faktisk har gitt synlige "lyn" aner jeg ikke noe om. Rundt pluggen skal det være en dreneringskanal for vann som kan gå tett. Du kan jo se om denne er åpen. Men etter din beskrivelse av hvor lynet "går", så skjønner jeg egentlig ikke det heller. Lyn mellom kragen på pluggen og blokka bør jo tyde på dårlig kontakt mellom motorgods og plugg, noe som kunne vært løs plugg. Men bare i regn? Enig med thaWulf at det høres snålt ut. Kan jo kanskje tenkes at strømmen synes det er greiere å hoppe fra kragen til en bløt motorblokkflate enn å gå over gjengene, uten at jeg egentlig synes det høres det minste sannsynlig ut. Bytt om 2 plugger og se om problemet flytter seg, så får du i alle fall utelukket feil på plugg.
Må si at jeg er imponert over at du holder ut med den CBXen!
(Hva angår vanns ledningsevne, så stemmer det jo at 100% rent vann er en dårlig leder. Men regnvann er absolutt ikke 100% rent vann, ei heller springvann
).
Må si at jeg er imponert over at du holder ut med den CBXen!
(Hva angår vanns ledningsevne, så stemmer det jo at 100% rent vann er en dårlig leder. Men regnvann er absolutt ikke 100% rent vann, ei heller springvann

Motorsykkelplugger sitter ofte trangt og j... plassert. Derfor er det lett å dra dem til skjevt med pipenøkkelen slikt at isolatoren sprekker. Dette kan være nok til overslag, og spesielt i regnvær som vår venn Toriamos er plaget med. (Skulle ønske jeg hadde halvparten av hans tålmodighet)