Vise respekt til de mindre?
Vise respekt til de mindre?
Kjære dere tunge gutta.
La oss tenke oss at du kjører en Yamah R1/R6/FZR (eller alt av Yamaha)
Du kjører i en vei med fartsgrense 50 km/t
Foran deg kjører en Yamaha TZR i 50 km/t.
Viser du litt respekt og holder deg bak gutten, eller gir du bånn gass og forbikjører?
Takk
La oss tenke oss at du kjører en Yamah R1/R6/FZR (eller alt av Yamaha)
Du kjører i en vei med fartsgrense 50 km/t
Foran deg kjører en Yamaha TZR i 50 km/t.
Viser du litt respekt og holder deg bak gutten, eller gir du bånn gass og forbikjører?
Takk

Re: Vise respekt til de mindre?
Er det respektløst å kjøre forbi da ? Siden jeg alltid holder fartsgrensa fra 60 soner og nedover så hadde forbikjøring vært uaktuellt. Fornøyd nå ?
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Vise respekt til de mindre?
Er vel ikke respektløst det vel
Men hvis han ser deg og kjører pent inn til høyre slik at du kan passere, så er det en fordel. Noen pedister ligger dønn til venstre og fiser i 45 i 70 sonen, og de pleier jeg å gi en lekse med moppen min og kjører forbi på en måte som gjør at de skjønner at du skulle være til høyre 
Dessuten, ligger det en totakts moped foran meg og jeg har visiret mitt oppe(noe jeg stort sett alltid har fordi jeg er glad i frisk luft), så kjører jeg forbi for å ikke trekke inn totaktsolje. Jeg er glad i å nyte den herlige luften det er ute enkelte steder, og da er ikke blanding av CO2 og olje det som bidrar til opplevelsen.
Du er veldig eksakt i spørsmålet ditt at vi kjører Yamaha denne gangen, og kjører ikke Honda, Suzuki eller noe annet. Og mop'en er en TZR. Er det en problemstilling du havnet oppi sist du var på tur ? heh


Dessuten, ligger det en totakts moped foran meg og jeg har visiret mitt oppe(noe jeg stort sett alltid har fordi jeg er glad i frisk luft), så kjører jeg forbi for å ikke trekke inn totaktsolje. Jeg er glad i å nyte den herlige luften det er ute enkelte steder, og da er ikke blanding av CO2 og olje det som bidrar til opplevelsen.
Du er veldig eksakt i spørsmålet ditt at vi kjører Yamaha denne gangen, og kjører ikke Honda, Suzuki eller noe annet. Og mop'en er en TZR. Er det en problemstilling du havnet oppi sist du var på tur ? heh
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Vise respekt til de mindre?
De skal vel ligge til venstre ? Det må være værre å ligge til høyre når bilene presser seg forbi.
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Vise respekt til de mindre?
Husker da jeg kjørte moped(ekte moped, ikke R1-moped osv), da prøvde jeg å ligge i 45 i 70 sonen til venstre og fikk en del lekser av ganske mange rødsprengte tryner som nærmest drev "drive by shooting" på meg. Vi lærer å ligge til venstre, og på høyre side er det lett å bli presset ut. Men mopeder burde legge seg til høyre i allefall når biler kommer bak. Bilene vil forbi uansett, og da gjør de lurt i å gjøre det så smooth som mulig.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Vise respekt til de mindre?
En mopedist har vel samme rett til kjørefeltet sitt som oss "store", men vil også tro at han/hun bør legge seg mot høyre side i feltet og gjøre det enklere for de bak og komme forbi dersom hun/han ikke kan holde fartsgrensen.
Re: Vise respekt til de mindre?
syns alt av moppeder skulle vært fjernet fra veiene.. eller kun hatt lov å kjøre der det er 50 eller mindre.. faan meg pest å plage å komme bak en mopped på en trafikert vei med 50 eller høyere grense..gjerne en fet faan på en scooter som ligger i 45 eller enda mindre.. nei..få dem bort og heller få ned prisen på lettsykkler.. nå må man uansett har førerkort på begge to...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Re: Vise respekt til de mindre?
Litt uenig med deg RH. La heller mopedene få lov til å kjøre i 60.
Re: Vise respekt til de mindre?
Eller 80 

- Olav'en
- Posts: 1992
- Joined: 06 Jun 2005 20:51
- MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar* - Location: Adrenalin hovudstaden - Voss
Re: Vise respekt til de mindre?
Moped skulle vert begrensa til 80ccm og 8hk fks, då hadde det jo vert brukandes.
50ccm og 45km/t er heilt blåst, det er rett og slett farlig i trafikken!
50ccm og 45km/t er heilt blåst, det er rett og slett farlig i trafikken!
Re: Vise respekt til de mindre?
Problemet ligger i alder/modenhet sammen med fart og grad av opplæring.
Setter du sammen gjennomsnittlig 16-åring med høy fart på en moped og lite opplæring så har du en dødelig blanding.
Det er ikke nedlatende ment - vi har alle vært 16, og hvis man ser litt i trådene for lette tohjulinger så ser man hva jeg mener.
Det beste hadde jo vært å hatt 60-fart på mopeden, men da er vi tilbake til problemet med opplæring. Den beste løsningen tror jeg er lett mc med opplæring osv, men den er jo dyr.
Setter du sammen gjennomsnittlig 16-åring med høy fart på en moped og lite opplæring så har du en dødelig blanding.
Det er ikke nedlatende ment - vi har alle vært 16, og hvis man ser litt i trådene for lette tohjulinger så ser man hva jeg mener.
Det beste hadde jo vært å hatt 60-fart på mopeden, men da er vi tilbake til problemet med opplæring. Den beste løsningen tror jeg er lett mc med opplæring osv, men den er jo dyr.


- Olav'en
- Posts: 1992
- Joined: 06 Jun 2005 20:51
- MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar* - Location: Adrenalin hovudstaden - Voss
Re: Vise respekt til de mindre?
Einig med Lølle, opplæringa på moped er ALT for dårlig!
At folk faktisk har feil og stryker på moped teorien er bekymringsverdig, og seier ein del om opplæringa synes eg.
Det går ikkje ein dag uten at eg ser mopedister står å lurer i kryss, dei veit jo ikkje ka vikeplikt er!
Nei, bedre opplæring er eit must.
At folk faktisk har feil og stryker på moped teorien er bekymringsverdig, og seier ein del om opplæringa synes eg.
Det går ikkje ein dag uten at eg ser mopedister står å lurer i kryss, dei veit jo ikkje ka vikeplikt er!
Nei, bedre opplæring er eit must.
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Vise respekt til de mindre?
Rundt her i Asker/Bærum har jeg inntrykk av at annen hver moped er trimmet. Men la oss snu problemstillingen på hodet: Hva gjør du hvis du ligger i 60 sonen og det blåser forbi deg en moped i 90-100 km/h? Legger du deg da på hjul etter for å finne ut hvor fort den går, eller fortsetter som før og viser "respekt" ?
Jeg gjorde i allefall det første for noen år tilbake. Jeg la meg på hjul for å måle farta. Jeg ble ganske overrasket da han svingte ut på motorveien og gampet avgårde der. Det var lyden av pisket strikkmotor med åpne spjel jeg hørte da jeg kjørte forbi
Ellers høres 60 ut som en fornuftig grense. Man ønsker fra myndighetenes side å holde farten lavest mulig. Skadepotensialet både på mopedisten og andre i 45 kontra 80 er ganske enormt. Opplæringen på "mopedskolen" er ikke noe å skrive igjennom. Man sitter der noen dager og tar en kjøretur med alle etterpå, så er det gjort. Ganske umulig å stryke. Tror selv katten min skulle kommet greit igjennom der, hvis man ser bort i fra fysiske ulemper med å være katt på moped

Ellers høres 60 ut som en fornuftig grense. Man ønsker fra myndighetenes side å holde farten lavest mulig. Skadepotensialet både på mopedisten og andre i 45 kontra 80 er ganske enormt. Opplæringen på "mopedskolen" er ikke noe å skrive igjennom. Man sitter der noen dager og tar en kjøretur med alle etterpå, så er det gjort. Ganske umulig å stryke. Tror selv katten min skulle kommet greit igjennom der, hvis man ser bort i fra fysiske ulemper med å være katt på moped
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Vise respekt til de mindre?
Katter er dessuten kjent for å ta landinger bedre enn 16-åringer...
Re: Vise respekt til de mindre?
Personlig så driter jeg en lang marsj i hvor fort andre kjører. Enten det er i 60 sone eller andre steder. Jeg kjører i tempoet som passer meg.