Hva hestekrefter egentlig er

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Hva hestekrefter egentlig er

Post by Tekumseh »

Kom over denne linken: http://www.web-cars.com/math/horsepower.html

13607 kg / 0,3 meter = 33000 lbs/ft

Hvis jeg klarte å løfte/dra 13,6 tonn 0,3 meter i minuttet, hadde jeg hatt en hestekraft (1 HK)
Slik har de regnet ut det. Hvis jeg ikke skum-leste helt riv ruskende feil...
Det artige er at dette brukes om kraften i selve motoren. Hva som kommer
ut på bakhjulet trenger ikke alltid å være like mye.. Men det er diskutert en hel masse ganger her.

Klarer sikkert ikke 100 kg en gang jeg, så jeg ligger på under 0,01 HK... :D
Chris
MC: BMW HP2 Sport

Re: Hva hestekrefter egentlig er

Post by Chris »

Nå kommer alt ann på bevegelsesevne og friksjon av gjenstanden du prøver å dra på da :P
du klarer da å dytte bilen din ganske bra på flatmark gjør du ikke ? :lol:
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Chris wrote:Nå kommer alt ann på bevegelsesevne og friksjon av gjenstanden du prøver å dra på da :P
Hvis den ikke står i gear, eller med brekket på så. Men jeg klarer ikke å løfte den. Men gjelder det å dytte, ja da klarer jeg over 1 tonn... Nesten 0,1 HK!!! Rett før jeg kan utdanne meg til Briggs & Stratton plenklippermotor... :D
Valen

Post by Valen »

Så kommer da det helt ulogiske spørsmålet; Hva er da PS og Bhp?

Ikke stress, er ikke noe nyttig uansett
(tomrom..)
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

bhp = breaked horsepower...
ps ? power supplyed?? er litt usikker...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Valen wrote:Så kommer da det helt ulogiske spørsmålet; Hva er da PS og Bhp?

Ikke stress, er ikke noe nyttig uansett
Bhp tror jeg er baklengs PH-verdi, eller bare-hold-pusten. Det er noe man kan dø av, har jeg hørt... :D
moonlit

Post by moonlit »

BHP er Brake Horse Power. Brake er en rem som bremser veiva som man brukte til å måle dreiemoment med før i tiden.

Dreiemoment er hvor hardt motoren vrir veiva rundt, og motoreffekten (målt i HP, joules eller kilowatt) er hvor mye arbeid motoren klarer å utføre. For forbrenningsmotorer dreier de som regel sterkest ved et bestemt turtall (og deretter faller dreiemomentet), men EFFEKTEN motoren gir øker med turtallet oppover registeret, helt til turtallet blir så høyt at den ikke yter noe særlig dreiemoment mer, og på et punkt begynner effekten å dabbe av.

Hvis du vet hvor mange NM/newtonmeter motoren utvikler ved et gitt turtall, kan du regne ut hvor mange hestekrefter den yter slik: (Dreiemoment i NM ganger turtall i RPM) delt på 7121.

Om du tviler, så les av en dreiemomentkurve for en motor for et gitt turtall, og prøv å forutsi effekten ved å bruke formelen over, og sammenlign deretter med effektkurven (du trenger begge kurvene).

En kuriositet er at mengden dreiemoment som en forbrenningsmotor utvikler (newtonmeter) er identisk med antall hestekrefter arbeid motoren er istand til å utføre ved 7121 omdreininger per minutt. (5252rpm hvis du måler moment i pund per fot).

Kikk på en graf hvor både dreiemoment og hestekrefter er avbildet, og du vil legge merke til at ved 7121rpm krysser linjene hverandre :) eksempel (her krysser de på 5252rpm fordi de måler i Ft-Lbs, ikke NM):
Image
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

På skolen lærte vi en gang at 1 hk var den kraften som skulle til for å løfte 100kg 75 cm over bakken i løpet av 1 sekund, men nå er det leeeenge siden jeg gikk på skolen da.

(elller var det kanskje 75 kg 1 meter over bakken?)

:-k
Last edited by Banditbiker on 31 Aug 2007 09:46, edited 1 time in total.
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

PS er vel bare den tyske benenvelsen, pferdestärke? Altså hestekreft direkte oversatt?
drivingnirvana

Post by drivingnirvana »

Det er forskjell på bhp, hp (som vår hestekreft) og ps. Ørlite forskjell. Lamborghini Murcielago LP640 har 640 hp, men 613 bhp. Om en har 640 hk under panseret eller 613 bhp tror jeg ikke rompedynoen merker :P
Vet ikke hvordan forholdet er mellom hp og ps men det er så minimalt at det spiller ingen rolle uansett.

Hestekrefter er overvurdert. Torque <3
Hei du
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

drivingnirvana wrote:Det er forskjell på bhp, hp (som vår hestekreft) og ps. Ørlite forskjell. Lamborghini Murcielago LP640 har 640 hp, men 613 bhp. Om en har 640 hk under panseret eller 613 bhp tror jeg ikke rompedynoen merker :P
Vet ikke hvordan forholdet er mellom hp og ps men det er så minimalt at det spiller ingen rolle uansett.
Det er vel forskjell på hvordan den måles?

Fant en forklaring her. Fikk ikke lest gjennom den (sitter på jobb), men så ut som den forklarte meste på en god måte.
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Tekumseh wrote:
Chris wrote:Nå kommer alt ann på bevegelsesevne og friksjon av gjenstanden du prøver å dra på da :P
Hvis den ikke står i gear, eller med brekket på så. Men jeg klarer ikke å løfte den. Men gjelder det å dytte, ja da klarer jeg over 1 tonn... Nesten 0,1 HK!!! Rett før jeg kan utdanne meg til Briggs & Stratton plenklippermotor... :D
Problemet her er friksjonen. Definisjonen på HK ser bort fra friksjon.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
NPNG
MC: BSA B33

Post by NPNG »

Tekumseh wrote: Rett før jeg kan utdanne meg til Briggs & Stratton plenklippermotor... :D
Om jeg ikke husker helt feil er det en produsent som heter "Tecumseh" (indianer som logo) som også lager gresklippermotorer... det kan vel ikke være en tilfeldighet :lol:
Image
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

NPNG wrote:
Tekumseh wrote: Rett før jeg kan utdanne meg til Briggs & Stratton plenklippermotor... :D
Om jeg ikke husker helt feil er det en produsent som heter "Tecumseh" (indianer som logo) som også lager gresklippermotorer... det kan vel ikke være en tilfeldighet :lol:
Tecumseh inc lager både motordeler og forgassere og hva det nå er.
Men som jeg har sagt før er Tekumseh/Tecumseh en indianerhøvding som levde for lenge siden.

Hadde vært troverdig som plenklipper da ja :D
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Hesterkrefter er et mål for energi per tid, det er watt også, men watt er en "bedre" måte å måle det på, joule er bare et mål på energi alene, og måler således ikke det samme som hestekrefter (1 watt er en joule per sekund)

AtW
Post Reply