BHP er Brake Horse Power. Brake er en rem som bremser veiva som man brukte til å måle dreiemoment med før i tiden.
Dreiemoment er hvor hardt motoren vrir veiva rundt, og motoreffekten (målt i HP, joules eller kilowatt) er hvor mye arbeid motoren klarer å utføre. For forbrenningsmotorer dreier de som regel sterkest ved et bestemt turtall (og deretter faller dreiemomentet), men EFFEKTEN motoren gir øker med turtallet oppover registeret, helt til turtallet blir så høyt at den ikke yter noe særlig dreiemoment mer, og på et punkt begynner effekten å dabbe av.
Hvis du vet hvor mange NM/newtonmeter motoren utvikler ved et gitt turtall, kan du regne ut hvor mange hestekrefter den yter slik: (Dreiemoment i NM ganger turtall i RPM) delt på 7121.
Om du tviler, så les av en dreiemomentkurve for en motor for et gitt turtall, og prøv å forutsi effekten ved å bruke formelen over, og sammenlign deretter med effektkurven (du trenger begge kurvene).
En kuriositet er at mengden dreiemoment som en forbrenningsmotor utvikler (newtonmeter) er identisk med antall hestekrefter arbeid motoren er istand til å utføre ved 7121 omdreininger per minutt. (5252rpm hvis du måler moment i pund per fot).
Kikk på en graf hvor både dreiemoment og hestekrefter er avbildet, og du vil legge merke til at ved 7121rpm krysser linjene hverandre

eksempel (her krysser de på 5252rpm fordi de måler i Ft-Lbs, ikke NM):
