Page 1 of 2
Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 07 Sep 2007 22:52
by Mr. Lappen
Eg opplevde en vannplaning i går ettermiddag som føltes som den varte 20-30meter.
Yamahylet ble sluppet løs på vei oppover mot Gullbotn, et laangt rettstrekk.
Det var ingen trafikk, og veien har to felt så det var ingen umiddelbar krise, men ubehagelig? Oh yeah!
Det var bakhjulet som mistet grepet først, men merket snart at hele sykkelen var på seiltur.
Det jeg gjorde var å slippe gassen, inn med clutch og rette meg opp på sykkelen.
Farten gikk raskt ned siden det var i oppoverbakke og veigrepet kom tilbake, men var dette riktig "oppførsel"?
Hva sier ekspertene om vannplaning på sykkel?
Å gå på bremsene mens en har vannplaning er vel det samme som å be om å få smake asfalt?
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 07 Sep 2007 22:56
by maelling
Det høres ut som en klok handlingsmåte. Ideen er å ikke gjøre noe overilt, og du må ha vært heldig som hadde en rett strekke. Ideen med vannplaning er at det nesten er det samme hva du gjør, og du har ingen kontroll. Hva om det hadde kommet en sving, f.eks. Det som skjer er at dekkene dine ikke greier å trenere vannet som følge av hastigheten, så hastigheten må ned slik at dekkene dine greier å få vekk vannet. Der gjorde motbakken en god jobb(hadde det vært nedoverbakke kunne det nok fort blitt ubehagelig!). Hjulene bør nok rulle fritt som du gjorde. Men jeg skal ikke påberope meg å være "ekspert", men hadde nok gjort det samme som deg
Hvordan er dekkene dine ? har de mye mønster eller er bakdekket ditt f.eks litt slitt ? Det skjer ihvertfall veldig mye fortere om du har lite mønster igjen.
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 07 Sep 2007 23:01
by Gixxerman
Hvorfor inn med clutch. Du vet vel hva motorbrems er

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 07 Sep 2007 23:05
by maelling
Gixxerman wrote:Hvorfor inn med clutch. Du vet vel hva motorbrems er

Den motorbremsen har nok ingen effekt om bakhjulet er i full vannplaning, så tar den der som en spøk

Lurest er å presse inn clutch og la bakhjulet holde mest mulig fart(med alternativet motorbrems ville bakhjulet bare blitt bremset ned i altfor lav hastighet og det kunne blitt skummelt) slik at den kommer opp i hastigheten den skal være og får grep etter hvert som sykkelen beveger seg langsomere.
PS: sist gang jeg vannplana havnet jeg langt ut på et jorde, knuste sykkelen, albuen og havnet på sjukehus. Anse deg som heldig!
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 07 Sep 2007 23:07
by Gixxerman
Neida, om man er redd så slipper man bare gassen gradvis og senker farten. Trenger ingen clutchbruk i det hele tatt.
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 07 Sep 2007 23:13
by Kjitta8648
Det viktigste er å være i balanse og ikke få panikk.

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 07 Sep 2007 23:27
by Mr. Lappen
Har et bakdekk med ca 3mm mønster igjen på midten, så her ligger nok endel av forklaringen.
Sykkelen var under ehem..kraftig aksellerasjon da det slapp, og det i kombinason med vann i hjulsporene gjorde sitt.
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 07 Sep 2007 23:34
by maelling
Mr. Lappen wrote:Har et bakdekk med ca 3mm mønster igjen på midten, så her ligger nok endel av forklaringen.
Sykkelen var under ehem..kraftig aksellerasjon da det slapp, og det i kombinason med vann i hjulsporene gjorde sitt.
Tror du allerede nå kan føre opp "Nye dekk" på ønskelisten over julegaver

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 07 Sep 2007 23:41
by Gixxerman
Slipp opp gassen, og ørlite granne brems, that's it

Er det raka vegen så er dette null dramatikk.
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 07 Sep 2007 23:46
by Mr. Lappen
Tror du allerede nå kan føre opp "Nye dekk" på ønskelisten over julegaver
Nissen har blitt tipset, og i år kommer julen tidlig!
I morgen faktisk

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 08 Sep 2007 09:31
by cpeders
Har til nå vært så heldig å slippe følelsen av vannplaning med sykkel.
Men ble litt nyssgjerrig på hva slaks dekk dere kjørte på når dere planet?
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 08 Sep 2007 10:03
by lassie
Når du får vannplaning er det en ting du mister, veigrep! Da skal du bruke det lille du har igjen av grep til å holde sykkelen oppe og i riktig retning. Å bruke opp veigrep med bremsing kan da ikke være bra?
Jeg lærte, inn med clutch, ligg unna bremsen og styr. Har opplæringen forandra seg?
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 08 Sep 2007 10:04
by Banditbiker
Dette er også i tråd med deg jeg har lært. Vil veldig gjerne ha en oppdatering om dette ikke er god latin lenger, og ikke minst hvorfor.
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 08 Sep 2007 11:50
by quantumduck
Banditbiker wrote:Dette er også i tråd med deg jeg har lært. Vil veldig gjerne ha en oppdatering om dette ikke er god latin lenger, og ikke minst hvorfor.
Ihvertfall om jeg var på en lang rett-strekke ville jeg ligget unna bremsing og la ting roe seg ned av seg selv. Med minimalt veigrep blir vel poenget med bremsing også minimalt?
Lurer litt på dekkene mine, Metzeler Z6, her har bakhjulet null mønster midt under. Hvordan får de det til å funke i regnvær?
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Posted: 08 Sep 2007 14:06
by Mr. Lappen
Gixxerman wrote:Slipp opp gassen, og ørlite granne brems, that's it

Er det raka vegen så er dette null dramatikk.
Som du sier; rakt frem=no problem. På strekningen der eg fikk vannplaning kan man lande en Boing737 om man gidder. Heldigvis har ikkje Norwegian noen avganger fra Gullbotn
Men eg er skeptisk til det med å bremse. Når hjulene har vannplaning er det vel null, niks og nada friskjon, og temmelig fort gjort å låse opp. Vil tro at et hjul som triller fritt har bedre evne til å fortrenge vann enn ett som er låst. Ser for meg at det er jæ...g vanskelig å kotrollere en slik oppbremsing.
To hjul som triller fritt har jo gyro egenskaper, og hjelper med å holde sykkelen stabil?
Vannplaningen eg hadde varte ca 20-30meter, og det var ingen stor dramatikk over det. Kanskje kunne distansen blitt redusert ved å overføre vekt, og på den måten prøve å styre sykkelen forsiktig over i tørrere "farvann".
Er usikker på om det ville funket, men
det var derfor eg tok opp dette med vannplaning.
Det er nok flere enn meg som har slitte dekk på denne siden av året, så problemstillingen kan bli aktuell. Vannplaning skjer fort, og det er viktig å ha tenkt over hva som må gjøres.
Ser ikkje bort fra at dette kan ha vært en vannplaning som ligger bak.
Det regnet i går ettermiddag, og det er ufine hjulspor på stedet...
http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article406945.ece
Håper det går bra med vedkommende!