Levetid på plugger

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Bizcocho
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm

Levetid på plugger

Post by Bizcocho »

Nå etter nåla på gradestokken har begynt å falle så merker jeg at motoren rykker en del. Det er nå en 600 mil siden sist service, så min første tanke var at pluggene begynner å bli dårlige? En annen tanke som slo meg var å muligens fylle på kondensfjerner, men vet ikke om det har noen hensikt. Det er forresten en to-takter.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Babelfisken

Re: Levetid på plugger

Post by Babelfisken »

Altså er det ikke snakk om SV'n i signaturen. den har antagelig iridium eller platina plugger som varer "evig". På en totakter kan det være verre. På min gamle RS250 måtte jeg bytte 2 av 3 ganger etter å ha vært i regnvær. Men de vil normalt holde mye mer enn 600mil.

Det er viktig å skille mellom røyk og kondens når det gjelder eksosen. Når motor er kald vil det alltid være mye vanndamp som kondenserer i en hvit sky. Jo kaldere ute jo mer kondens. Men denne blir fort borte, i motsetning til sot eller andre problemer der røyken langsommt blandes ut.
Dessuten har jo olja du bruker veeeeldig mye å si på hvor mye en totakter ryker.
Bizcocho

Post by Bizcocho »

Babelfisken wrote:Altså er det ikke snakk om SV'n i signaturen.
*Kremt* Joa, det er det :roll: Mente to syl., ikke takter ... Kan forresten et slitt kjede ha samme feilsymtom?
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Er det forgasser eller sprut? Slitt kjede kan gi rykking, spess hvis det ikke er strammet skikkelig. Men da skal ikke temperautren ha noe å si.
Bizcocho

Post by Bizcocho »

Det er sprut. Den har alltid vært litt rykkette i 3-4000 området, men nå etter jeg var en tur på bane så har den vært mye mer rykkette i etterkant. Jeg vet at jeg må bytte kjede/drev, men det skal ikke være så slakt nå. Strammet det for ikke så lenge siden.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

en plugg sies å holde i ca 60 000km. men mange mc merker opperer med 30000km. men to-takt og spesielt dem med oljeblanding i bensinen vil bytte oftere enn dette. men på en ny sykkel f.eks en touring er nok 30 000 normalt. og ikke farlig.
men på en R sykkel som brukes hardt ville jeg byttet føre hver sessong. en plugg vil og ta skade av å stå hele vinteren uten gjevnlig bruk.
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Siden totakter er nevnt: I instruksjonsboka mi står det at pluggene skal byttes hver 6 000 km.

Å stramme opp gasswiren eller bytte til quick action throttle skal hjelpe mye på gasskontrollen og "feelingen". Ellers vet jeg ikke hva problemet ditt kan være.
StenR

Post by StenR »

Kan vel godt være kjedet. I alle fall om det er skikkelig utslitt. Kjedene blir sinnsykt ujevnt strekt, så om du strammet det etter et parti som ikke var strekt så mye, så kan det være håpløst slakt et annet sted på kjedet. Men det sjekket du sikkert....

Edit: Glem det. Så ikke at det var tempavhengig. Sikkert plugger
Bizcocho

Post by Bizcocho »

StenR wrote:Kan vel godt være kjedet. I alle fall om det er skikkelig utslitt. Kjedene blir sinnsykt ujevnt strekt, så om du strammet det etter et parti som ikke var strekt så mye, så kan det være håpløst slakt et annet sted på kjedet. Men det sjekket du sikkert....
Nei, jeg strammet det bare en gang. Dvs at jeg trillet ikke kjedet noe etter jeg strammet det for å sjekke om det 'gikk seg til' om det var det du mente?
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Post Reply