Satte på trimmen for en stund siden. Men siden da har ikke motoren gått skikkelig. Dvs., den går som ei kule ei stund før den begynner å fuske, spytte og harke. Jeg stopper og lar den gå på tomgang ei stund, og så er alt bra igjen ei lita stund.
Av og til forsvinner fuskingen mens jeg kjører, og da går den sinnsykt bra. Men så kommer dritten tilbake.
Kan noen av dere hjelpe meg med noen tips? Har tømt forgasseren flere ganger uten at det hjalp. Dysa er også rett siden den går skikkelig bra av og til.
Hvis den får falsk luft, skal den ikke gå dårlig hele tiden da?
Hvorfor fusker den, men bare av og til? Trimmen funker...
Hvorfor fusker den, men bare av og til? Trimmen funker...
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
Egentlig ikke, men jeg har en mistanke om at en vannperle kan ligge i flottørhuset. Har jo tømt gasseren flere ganger, da. Tror du den fremdeles kan ligge der?Jalmar wrote:Har du sjekket at den får jevn tilførsel av bensin? (Bensinkran, flottørhøyde, slanger etc...)
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Er du redd for vann i flottørhuset kan du ordne det med en skvett kondensfjerner i bensinen. Virker heller på meg som et "rusk i forgasseren". Altså et fremmedlegeme som sporadisk tetter for tilførsel av bensin.
Det behøver ikke være forgasseren, men kan like gjerne være i bensinkrana. Hvis det er vakumstyrt kran, er det en ide og sjekke vakumslangen fra motoren til krana.
Hadde et lignende problem på motorsykkelen. Den fungerte perfekt helt til jeg kjørte fort over lengere distanse. Da ble det for lite vakum til at bensinkrana ble holdt helt åpen. Tilslutt gikk forgasserne tomme for bensin. Når jeg stoppet for å sjekke, ble det nok vakum igjen og forgasserne fikk det de skulle ha og problemet var borte. Frustrerende.
Det er jo ikke sikkert det er det som skjer med din motor, men enkelt å sjekke.
Det behøver ikke være forgasseren, men kan like gjerne være i bensinkrana. Hvis det er vakumstyrt kran, er det en ide og sjekke vakumslangen fra motoren til krana.
Hadde et lignende problem på motorsykkelen. Den fungerte perfekt helt til jeg kjørte fort over lengere distanse. Da ble det for lite vakum til at bensinkrana ble holdt helt åpen. Tilslutt gikk forgasserne tomme for bensin. Når jeg stoppet for å sjekke, ble det nok vakum igjen og forgasserne fikk det de skulle ha og problemet var borte. Frustrerende.
Det er jo ikke sikkert det er det som skjer med din motor, men enkelt å sjekke.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Bensinkrana er ikke vacuumstyrt. Der er det fri flom av bensin når den står åpen.
Men det fremmedlegemet i gasseren kan være aktuelt. Har byttet dyse litt frem og tilbake, så det kan jo hende noe ligger der og stenger.
Hvis dette ikke er tilfelle så er jeg blank. Har forresten hatt problemer med utett innsug, men dette er ordnet nå. Det hjalp ikke på akkurat dette problemet.
Men det fremmedlegemet i gasseren kan være aktuelt. Har byttet dyse litt frem og tilbake, så det kan jo hende noe ligger der og stenger.
Hvis dette ikke er tilfelle så er jeg blank. Har forresten hatt problemer med utett innsug, men dette er ordnet nå. Det hjalp ikke på akkurat dette problemet.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
Da ville jeg demontert forgasseren og lagt den utover en rein avis. Så vasket hver bit og blåst reint. Deretter satt sammen forgasseren nøye og forsiktig. Det er utrolig hvor lite rusk som skal til. Og samtidig bør du rense krana. Da har du eliminert problemer som kan komme fra tilførselsiden når det gjelder bensinen.
Et langskudd er selvfølgelig at det kan være feil med plugg eller pluggledning/plugghette når disse når en viss temperatur. Lite trolig kanskje, men billig og lett og sjekke. Kanskje du bør prøve en annen plugg?
Et langskudd er selvfølgelig at det kan være feil med plugg eller pluggledning/plugghette når disse når en viss temperatur. Lite trolig kanskje, men billig og lett og sjekke. Kanskje du bør prøve en annen plugg?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly