Hei Christopher
Leste ditt innlegg på Forum på BIKE.no hvor du spør om hva som skjer på et lisenskurs.
Det første man gjør er en hel dag med teori, her får man innsikt i generelle regler rundt banekjøring, hvordan sykkel skal være, krav til sikkerhetsutstyr og selvsagt alle detaljene rundt å eventuelt stille til løp. Teorikurset avsluttes med 2 prøver, en i flaggreglene og en generell prøve. Borg MC Klubb holder sitt årlige lisenskurs på Rudskogen siste helgen i april og du kan kontakte Kjersti Pedersen på mail
roy-p2@online.no eller mobilnr. 906 10 556 (ring henne litt utpp kvelden da hun driver sin egen butikk og ikke alltid er like lett å få i tale på dagtid.
Borg har teoridelen sin på en fredag på Quality Hotell i Sarpsborg hvor det serveres en god lunch, det er mulighet for overnatting med middag for de som trenger det. Før avslutningen på teoridelen får man også tildelt sin gruppe og får vite om hvem som blir instruktøren. Enkelte av instruktørene bruker å være på plass på fredag ettermiddag slik at man eventuelt allerede da får hilst på vedkommende.
Lørdag morgen møter man opp på Rudskogen med sykkel, utstyr og selvsagt godt med bensin. Først får man instruks om hva man ser etter på en teknisk kontroll - de som benytter sine egne gatesykler trenger ikke å sikre alt som er krav til å sikre på en banesykkel, men skilt skal fjernes, likeså speil og lys skal tapes over i kryss (hindrer spredning av glass i tilfelle man velter) og lys skal kobles fra - ikke minst bremselyset! De aller fleste velger å benytte en banesykkel på kurset, men jeg kjørte med min egen spitter nye Honda CBR 600 på kurset i 1998 og hadde fullt utbytte av det. Man er tross alt ikke der for å sette nye personlige hårete rekorder på kurset men å lære. Man lærer oppførsel inn og ut av banen, sittestilling, idealspor, bremsepunkter med mer. Man skifter på å være ute på banen og inne i depot sammen med instruktør for samtaler før og etter de ulike passene. Lørdag serveres det også lunch midt på dagen som er inkludert i kurslisenskostnaden. Vi holder på til klokka er 18.00 på lørdag.
Søndag er det oppstart på banen kl. 13.00 (oppmøte bruker å være kl. 12.30) med en liten repetisjon av gårsdagens pass, deretter går man videre og kommer også til starttrening. Dette er råmoro og for de som ønsker det (det er IKKE pålagt) kjøres det ett eller flere (avhengig av antall deltakere) treningsløp hvor man går gjennom alt som skjer på en vanlig start av et løp.
Når man tar dette kurset og forhåpentligvis får bestått kan man løse ut en rekrutteringslisens. Denne betyr at du kan kjøre alt av treninger på alle baner når treningen er lagt opp som Roadracing trening. Dersom du har lyst til å prøve deg i enklere klubbløp f.eks. noe som Borg kjører 3-4 onsdager i sesongen, hvorav 2 er lagmaraton - to eller tre førere danner et lag, bruker enten hver sin sykkel eller deler på en, har en transponder (tidtaker-sak) som de eventuelt flytter over fra sykkel til sykkel. Lagmaraton kjøres over 3 timer og det laget med flest runder på den tiden er vinner. Man kjører inn i depot og fyller bensin og bytter fører (og transponder om flere sykler brukes). Videre er det 1-2 onsdager med klubbløp hvor man deler opp i A-førere (de som kjører NM-klassene eventuelt, Junior-førere (de mellom 13 og 18 år med sykler på 125ccm og som kun er B-førere) og B-førere (etter et lisenskurs er man automatisk en B-fører).
Dersom alt går knirkefritt på lørdag og søndag bruker det å være litt tid igjen til vanlig trening. Også under denne frie treningen vil det være instruktører på banen sammen med dere som dere kan eventuelt ta hjelp av eller spørre til råds når dere kommer inn i depot.
Uansett, dette er en helg med mye moro, man opplever en god progresjon i kjøringen og man treffer mange herlige mennesker med samme interesse - nemlig motorsykkel!
Håper vi ser deg? / broren din til våren.
Med vennlig hilsen
XXX