Hva kjennetegner en tung mc fra en mellomtung mc? + + +

Prat om tung MC.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Hva kjennetegner en tung mc fra en mellomtung mc? + + +

Post by _Adler_ »

1: Finnes 2 forumkategoerier her nemlig. Hvor går grensen mellom tung og mellomtung, for jeg regner med at det deles inn etter kubikk!?

2: Når det gjelder lappen:
Finnes det flere sertifikat, f.eks. et sertifikat for mellomtung og et for tung? I såfall, hvor går grensen mellom tung og mellomtung i dette tilfellet?
Er en i klassen min (han er 17, mens jeg er 16) skal nemlig kjøre opp og få tung lappen.

3: Hvor mye mer betaler man i avgifter hvis man velger stor sykkel? Hvordan beregnes avgiftene; etter kubikk, vekt osv.?

På forhånd takk for svar
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Re: Hva kjennetegner en tung mc fra en mellomtung mc? + + +

Post by ChristR »

_Adler_ wrote:1: Finnes 2 forumkategoerier her nemlig. Hvor går grensen mellom tung og mellomtung, for jeg regner med at det deles inn etter kubikk!?
En mellomklassesykkel kan ikke ha mere enn 34hk eller 0.16hk per kg.
_Adler_ wrote:2: Når det gjelder lappen:
Finnes det flere sertifikat, f.eks. et sertifikat for mellomtung og et for tung? I såfall, hvor går grensen mellom tung og mellomtung i dette tilfellet?
Er en i klassen min (han er 17, mens jeg er 16) skal nemlig kjøre opp og få tung lappen.
Når du 18 kan du kjøre opp til mellomklasse lappen, 2år etterpå får du tung lappen.

Hvis du skal ha tunglappen uten å ta mellomtung først er aldersgrensa 21.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

utgifter

Post by NeoN »

bare som eksempel vurderer forsikrings firmaer forsikring etter antall ulykker på modellen, hk, alder osv... det som er typisk forsikrings firma er at premiene stiger hvis du har en R eller er rimelig ung :P måtte vel betale vel 10000 i forsikring på nsr'n på mitt navn...
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: utgifter

Post by _Adler_ »

NeoN wrote:bare som eksempel vurderer forsikrings firmaer forsikring etter antall ulykker på modellen, hk, alder osv... det som er typisk forsikrings firma er at premiene stiger hvis du har en R eller er rimelig ung :P måtte vel betale vel 10000 i forsikring på nsr'n på mitt navn...
Ganske latterlig løsning!? Er det ikke slik at om du f.eks. går for en 1000 kubikker når du er 18, da må denne nedploberes slik at den yter 35 hk?
Har hørt at det er slik.

Er det mange som likevell fjerner plomberingen eller lar være å plombere sykkelen? 8)
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
haavard.ha
Posts: 284
Joined: 26 Apr 2005 19:17
Location: Rogaland - Karmøy

Re: utgifter

Post by haavard.ha »

_Adler_ wrote:
NeoN wrote:bare som eksempel vurderer forsikrings firmaer forsikring etter antall ulykker på modellen, hk, alder osv... det som er typisk forsikrings firma er at premiene stiger hvis du har en R eller er rimelig ung :P måtte vel betale vel 10000 i forsikring på nsr'n på mitt navn...
Ganske latterlig løsning!? Er det ikke slik at om du f.eks. går for en 1000 kubikker når du er 18, da må denne nedploberes slik at den yter 35 hk?
Har hørt at det er slik.

Er det mange som likevell fjerner plomberingen eller lar være å plombere sykkelen? 8)
Stemmer det. (34 hk)
Du må plombere sykkelen for å få den registrert som mellomtung, hvis den ikke er registrert som det fra før.
Det er ganske mange som fjerner plomberingen ja.
2001 Aprilia RS 125
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

1: Så fra man er 21 år har man lov til å fjerne plomberingen selv, eller må man da omregistrere den igjen?

2: Hvor pleier ploberingen/plomberingene å være? Er det vanskelig fjerne dem?

3:Hvilken straff kan en forvente seg hvis politiet finner det ut?
Yamaha Aerox 2004

Image
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

1. Går ut fra at du kan fjerne plomberingen selv, men at den må vises for Biltilsynet, og at ny motoreffekt skal inn i vognkortet.

2. Flere metoder, struping av luftinntak, elektronisk turtallssperre er to jeg kommer på i farta. En alminnelig dyktig mekaniker finner/fjerner plomberingen, ja, lurt? nei.

3. Forenklet forelegg for kjøring av kjøretøy uten gyldig førerkort. I noen tilfeller, kommer litt an på polititjenestemannen og situasjonen, blir førerkortet beslaglagt for en periode og du kan få sperrefrist for oppkjøring til mellomtung eller tunglappen. Kjører du ut eller er innblandet i en ulykke som du blir funnet å ha ansvaret for, kan forsikringsselskapet nekte utbetaling eller ta regress (kreve tilbakebetalt) i det de må betale motparten. Du kan på den måten raskt bli gjeldsslave noen år framover. Tar litt tid å betale en erstatning på et par millioner, og kanskje fler.

Ellers er dette et tema som er oppe med jevne mellomrom, så du finner sikkert mer ved å lete litt på MC-FORUMET.NO
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

En annen sak i forbindelse med å kjøre et kjøretøy som ikke er vist,og forsikret på nytt,er; Dersom den som kjører skader en annen person i et ulykke, og er helt uten skyld. Da vil den som risikere å få krav fra sitt forsikringselskap om erstatning av opptrening av skadde, lønn til ev. personlig assistent for resten av livet. Kort sagt; Måtte betale ALLE utgifter til slike ting så lange skadevolder er i live.....
M.a.o. det er ikke mye å spare,om ting går ille...... Da får en økonomiske problemer i tillegg til at en vet hva en har gjort mot et annet mennske.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
KinG^KaoZ
Posts: 214
Joined: 27 Apr 2005 15:51
MC: VFR700F
Location: Haugesund

Post by KinG^KaoZ »

Husk på at om sykkelen ble kjøpt som en mellomklassesykkel, så må du betale avgiftene over til tungsykkel når du fjerner plomberingen (30.000kr på nye zx6r f.eks).

På R6 og ZX6R har jeg satt på slik plombering, tro det eller ei men det er en liten metallbil og en skrue, som stopper gasswiren og en liten plugg på hjernen.

Men de kommer alltid tilbake til verkstedet som vrak når de fjerner plomberingen.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

KinG^KaoZ wrote:Men de kommer alltid tilbake til verkstedet som vrak når de fjerner plomberingen.
Å :?:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Hjalmar Sæterstøl
Posts: 32
Joined: 22 May 2005 19:57

Post by Hjalmar Sæterstøl »

30.000 for å fjerne plomben :shock: :shock: :shock:
Honda MTX 1992
Tecno frampotte, Proma Trimlyddemper og Powerfilter
Ca. 70 på flaten
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Folk setter den på verksted for å sette på plomber og få det godkjent. Så tar de av plombene hjemme og kjører vettutaseg og da tar de med vraket hjem og monterer plomben/e igjen for å slippe unna.
Am I right or am I right ? :wink:
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

KinG^KaoZ wrote:På R6 og ZX6R har jeg satt på slik plombering, tro det eller ei men det er en liten metallbil og en skrue, som stopper gasswiren og en liten plugg på hjernen.
Syyykt kort vandring på gassen på R6! Sier hvor mye krefter det ligger igjen.. Hehe

Jeg hadde nok kjørt 34 i et år. Og kanskje vurdert å ta den neste år.

Gixxerman: Du har skikkelig RIGHT! Så langt ut til høyre som det går ann å komme! ;) :P
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
KinG^KaoZ
Posts: 214
Joined: 27 Apr 2005 15:51
MC: VFR700F
Location: Haugesund

Post by KinG^KaoZ »

Gixxerman wrote:Folk setter den på verksted for å sette på plomber og få det godkjent. Så tar de av plombene hjemme og kjører vettutaseg og da tar de med vraket hjem og monterer plomben/e igjen for å slippe unna.
Am I right or am I right ? :wink:
Jepp, en del som kjøper de nye som mellomklasse f.eks, så sparer de masse på effekt avgifter, så fjerner de plomba på 2minutt og kjører sykkelen til helvete. Men ikke alltid de setter plomberingen i igjen, slipper unna fordeom :) Har ikke opplevd at takstmann har spurt etter trim på mopeder eller mc.

Men vil tro de gjør det om du kjører ned og dreper noen, så sparer forsikringselskapet en del millioner..
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Det virker veldig dyrt å ha mc, egentlig. Er det virkerlig så mye "billigere" enn å ha bil? Syns dette er veldig dumt.
Yamaha Aerox 2004

Image
Post Reply