Hva kjennetegner en tung mc fra en mellomtung mc? + + +
Hva kjennetegner en tung mc fra en mellomtung mc? + + +
1: Finnes 2 forumkategoerier her nemlig. Hvor går grensen mellom tung og mellomtung, for jeg regner med at det deles inn etter kubikk!?
2: Når det gjelder lappen:
Finnes det flere sertifikat, f.eks. et sertifikat for mellomtung og et for tung? I såfall, hvor går grensen mellom tung og mellomtung i dette tilfellet?
Er en i klassen min (han er 17, mens jeg er 16) skal nemlig kjøre opp og få tung lappen.
3: Hvor mye mer betaler man i avgifter hvis man velger stor sykkel? Hvordan beregnes avgiftene; etter kubikk, vekt osv.?
På forhånd takk for svar
2: Når det gjelder lappen:
Finnes det flere sertifikat, f.eks. et sertifikat for mellomtung og et for tung? I såfall, hvor går grensen mellom tung og mellomtung i dette tilfellet?
Er en i klassen min (han er 17, mens jeg er 16) skal nemlig kjøre opp og få tung lappen.
3: Hvor mye mer betaler man i avgifter hvis man velger stor sykkel? Hvordan beregnes avgiftene; etter kubikk, vekt osv.?
På forhånd takk for svar
Yamaha Aerox 2004
Re: Hva kjennetegner en tung mc fra en mellomtung mc? + + +
En mellomklassesykkel kan ikke ha mere enn 34hk eller 0.16hk per kg._Adler_ wrote:1: Finnes 2 forumkategoerier her nemlig. Hvor går grensen mellom tung og mellomtung, for jeg regner med at det deles inn etter kubikk!?
Når du 18 kan du kjøre opp til mellomklasse lappen, 2år etterpå får du tung lappen._Adler_ wrote:2: Når det gjelder lappen:
Finnes det flere sertifikat, f.eks. et sertifikat for mellomtung og et for tung? I såfall, hvor går grensen mellom tung og mellomtung i dette tilfellet?
Er en i klassen min (han er 17, mens jeg er 16) skal nemlig kjøre opp og få tung lappen.
Hvis du skal ha tunglappen uten å ta mellomtung først er aldersgrensa 21.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
utgifter
bare som eksempel vurderer forsikrings firmaer forsikring etter antall ulykker på modellen, hk, alder osv... det som er typisk forsikrings firma er at premiene stiger hvis du har en R eller er rimelig ung måtte vel betale vel 10000 i forsikring på nsr'n på mitt navn...
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007
nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007
nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Re: utgifter
Ganske latterlig løsning!? Er det ikke slik at om du f.eks. går for en 1000 kubikker når du er 18, da må denne nedploberes slik at den yter 35 hk?NeoN wrote:bare som eksempel vurderer forsikrings firmaer forsikring etter antall ulykker på modellen, hk, alder osv... det som er typisk forsikrings firma er at premiene stiger hvis du har en R eller er rimelig ung måtte vel betale vel 10000 i forsikring på nsr'n på mitt navn...
Har hørt at det er slik.
Er det mange som likevell fjerner plomberingen eller lar være å plombere sykkelen?
Yamaha Aerox 2004
- haavard.ha
- Posts: 284
- Joined: 26 Apr 2005 19:17
- Location: Rogaland - Karmøy
Re: utgifter
Stemmer det. (34 hk)_Adler_ wrote:Ganske latterlig løsning!? Er det ikke slik at om du f.eks. går for en 1000 kubikker når du er 18, da må denne nedploberes slik at den yter 35 hk?NeoN wrote:bare som eksempel vurderer forsikrings firmaer forsikring etter antall ulykker på modellen, hk, alder osv... det som er typisk forsikrings firma er at premiene stiger hvis du har en R eller er rimelig ung måtte vel betale vel 10000 i forsikring på nsr'n på mitt navn...
Har hørt at det er slik.
Er det mange som likevell fjerner plomberingen eller lar være å plombere sykkelen?
Du må plombere sykkelen for å få den registrert som mellomtung, hvis den ikke er registrert som det fra før.
Det er ganske mange som fjerner plomberingen ja.
2001 Aprilia RS 125
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
1. Går ut fra at du kan fjerne plomberingen selv, men at den må vises for Biltilsynet, og at ny motoreffekt skal inn i vognkortet.
2. Flere metoder, struping av luftinntak, elektronisk turtallssperre er to jeg kommer på i farta. En alminnelig dyktig mekaniker finner/fjerner plomberingen, ja, lurt? nei.
3. Forenklet forelegg for kjøring av kjøretøy uten gyldig førerkort. I noen tilfeller, kommer litt an på polititjenestemannen og situasjonen, blir førerkortet beslaglagt for en periode og du kan få sperrefrist for oppkjøring til mellomtung eller tunglappen. Kjører du ut eller er innblandet i en ulykke som du blir funnet å ha ansvaret for, kan forsikringsselskapet nekte utbetaling eller ta regress (kreve tilbakebetalt) i det de må betale motparten. Du kan på den måten raskt bli gjeldsslave noen år framover. Tar litt tid å betale en erstatning på et par millioner, og kanskje fler.
Ellers er dette et tema som er oppe med jevne mellomrom, så du finner sikkert mer ved å lete litt på MC-FORUMET.NO
2. Flere metoder, struping av luftinntak, elektronisk turtallssperre er to jeg kommer på i farta. En alminnelig dyktig mekaniker finner/fjerner plomberingen, ja, lurt? nei.
3. Forenklet forelegg for kjøring av kjøretøy uten gyldig førerkort. I noen tilfeller, kommer litt an på polititjenestemannen og situasjonen, blir førerkortet beslaglagt for en periode og du kan få sperrefrist for oppkjøring til mellomtung eller tunglappen. Kjører du ut eller er innblandet i en ulykke som du blir funnet å ha ansvaret for, kan forsikringsselskapet nekte utbetaling eller ta regress (kreve tilbakebetalt) i det de må betale motparten. Du kan på den måten raskt bli gjeldsslave noen år framover. Tar litt tid å betale en erstatning på et par millioner, og kanskje fler.
Ellers er dette et tema som er oppe med jevne mellomrom, så du finner sikkert mer ved å lete litt på MC-FORUMET.NO
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
En annen sak i forbindelse med å kjøre et kjøretøy som ikke er vist,og forsikret på nytt,er; Dersom den som kjører skader en annen person i et ulykke, og er helt uten skyld. Da vil den som risikere å få krav fra sitt forsikringselskap om erstatning av opptrening av skadde, lønn til ev. personlig assistent for resten av livet. Kort sagt; Måtte betale ALLE utgifter til slike ting så lange skadevolder er i live.....
M.a.o. det er ikke mye å spare,om ting går ille...... Da får en økonomiske problemer i tillegg til at en vet hva en har gjort mot et annet mennske.
M.a.o. det er ikke mye å spare,om ting går ille...... Da får en økonomiske problemer i tillegg til at en vet hva en har gjort mot et annet mennske.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
-Pogo
Husk på at om sykkelen ble kjøpt som en mellomklassesykkel, så må du betale avgiftene over til tungsykkel når du fjerner plomberingen (30.000kr på nye zx6r f.eks).
På R6 og ZX6R har jeg satt på slik plombering, tro det eller ei men det er en liten metallbil og en skrue, som stopper gasswiren og en liten plugg på hjernen.
Men de kommer alltid tilbake til verkstedet som vrak når de fjerner plomberingen.
På R6 og ZX6R har jeg satt på slik plombering, tro det eller ei men det er en liten metallbil og en skrue, som stopper gasswiren og en liten plugg på hjernen.
Men de kommer alltid tilbake til verkstedet som vrak når de fjerner plomberingen.
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
ÅKinG^KaoZ wrote:Men de kommer alltid tilbake til verkstedet som vrak når de fjerner plomberingen.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
-
- Posts: 32
- Joined: 22 May 2005 19:57
Syyykt kort vandring på gassen på R6! Sier hvor mye krefter det ligger igjen.. HeheKinG^KaoZ wrote:På R6 og ZX6R har jeg satt på slik plombering, tro det eller ei men det er en liten metallbil og en skrue, som stopper gasswiren og en liten plugg på hjernen.
Jeg hadde nok kjørt 34 i et år. Og kanskje vurdert å ta den neste år.
Gixxerman: Du har skikkelig RIGHT! Så langt ut til høyre som det går ann å komme!
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Jepp, en del som kjøper de nye som mellomklasse f.eks, så sparer de masse på effekt avgifter, så fjerner de plomba på 2minutt og kjører sykkelen til helvete. Men ikke alltid de setter plomberingen i igjen, slipper unna fordeom Har ikke opplevd at takstmann har spurt etter trim på mopeder eller mc.Gixxerman wrote:Folk setter den på verksted for å sette på plomber og få det godkjent. Så tar de av plombene hjemme og kjører vettutaseg og da tar de med vraket hjem og monterer plomben/e igjen for å slippe unna.
Am I right or am I right ?
Men vil tro de gjør det om du kjører ned og dreper noen, så sparer forsikringselskapet en del millioner..