Skjært mito.

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Henriks
Posts: 41
Joined: 06 Jul 2007 01:10
MC: Før : Honda Nsr 2003. TRi colour
Nå: Cagiva Mito. Mørkeblå/svart perlemor, Røde felger

Skjært mito.

Post by Henriks »

Vel, da var sesongen slutt, på flere nåter. Skulle ta siste turen idag, før sykkelen skulle inn for vinteren. Denne turen endte da med en skjært motor..Fikk sykkelen "ihus" og fikk åpnet opp og sett, og ting så ikke så ille ut, så viste det seg at det var litt verre en trodd. Resultet hadde blitt et stempel som det hadde tatt kvelden, og en sylinder som må borres opp. Men i tillegg til dette var det en bit som hadde falt av stempelet, og tatt turen videre nedover. Fant et par deler liggende nede ved råden, men finner ikke resten av biten fra stempelet, virker som om det har blitt til metall spon, da denne biten må ha falt av litt før sykkelen skjærte seg, siden sylinderen hadde fått skikkelige merker, og området rundt der biten hadde falt av var litt avrundet. Mitt spørsmål er da, hva burde man gjøre? Vet at stempel må byttes, og sylinder borres opp, men hva med biten som " forsvant"? Skal jeg satse på at den har blitt til støv, og ingen skade skjedd på på resten av motoren?( Selve "Råden stangen" virket helt fin, ingen sprekker eller skader, men hva med resten?) Kommer dette til å koste så mye at en evnt ny/brukt motor er bedre..? TAkk for alle svar! Hisen desperat mito eier..
Gixxerman

Re: Skjært mito.

Post by Gixxerman »

Flyttet
User avatar
speedfreak
Posts: 399
Joined: 27 Jan 2007 17:56
MC: 00`mod Yamaha YZF R6.
88`mod Yamaha RD 350 LC YPVS F2.
86`mod Yamaha RD 125 Lc YPVS.
55`mod Jawa CZ 150.
Location: Øyno

Re: Skjært mito.

Post by speedfreak »

Ser ikke problemet her.
Mangler du no er det nok ofte malt til fint støv, å enda viktigere å dele motoren er det.
Alt dette støvet ligger nå mellom shimsinga på veivbolt,skinker og råde stake, det vil også sige inn i rammelagrene å de vil ryker veldig fort.
Men å overhale den motoren der er jo gjort på en kveld så det der er ikke noe å frykte.

Det du gør er:
Bestill, nye simmiringer på veiv(begge sider seff), nye veivlagre,shims/skivene mellom rådestake og veiv skinker, komplett pakningsett til motor, stempel kit og råde lager oppe og nede her seff.

ta ut veiven,pakk den ned å lever den fra deg med nytt rådelager,shims/skiver.
Når den kommer tilbake montert å avbalansert med nyborra sylinder er det bare å skru den sammen igjen.
Er skremmende lett å gjøre dette.

Mye lettere en å leite etter ny motor å levere fra seg til verksted hvertfall...
Lykke til uansett ;-)
Det er bedre å kjøre i 80 på felgen en å kræsje i 180 med elgen!!

UPonONE
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Re: Skjært mito.

Post by adoniz »

Biten er vel blåst ut eksosen tenker jeg. :]

Overhal hele greia du..
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: Skjært mito.

Post by Gixxer »

Det er en viss mulighet for at det fremdeles ligger biter nede i veivhuset. Ett triks jeg har brukt for å få ut slikt, er å stappe tørkepapir i åpningen mellom veivhus, veiv og veivtapp, og så dreie veiva rundt, slik at papiret blir med gjennom veivhuset. På den måten får en dyttet ut eventuelle fremmedlegemer der. Gjør det gjerne flere ganger for å være helt sikker.
User avatar
speedfreak
Posts: 399
Joined: 27 Jan 2007 17:56
MC: 00`mod Yamaha YZF R6.
88`mod Yamaha RD 350 LC YPVS F2.
86`mod Yamaha RD 125 Lc YPVS.
55`mod Jawa CZ 150.
Location: Øyno

Re: Skjært mito.

Post by speedfreak »

Gixxer wrote:Det er en viss mulighet for at det fremdeles ligger biter nede i veivhuset. Ett triks jeg har brukt for å få ut slikt, er å stappe tørkepapir i åpningen mellom veivhus, veiv og veivtapp, og så dreie veiva rundt, slik at papiret blir med gjennom veivhuset. På den måten får en dyttet ut eventuelle fremmedlegemer der. Gjør det gjerne flere ganger for å være helt sikker.
Har man skjært et stempel så det har dotte biter av på en totakter bør man i nesten alle tilfeller bytte lagre++
Det finmalte alu støvet fra stempelet legger seg som sandpapir i lagre å vil ryke fort.Da er det mye bedre å ta det skikkeligt straks så en slipper ekstra arbeidet midt i neste sesong.
Det er bedre å kjøre i 80 på felgen en å kræsje i 180 med elgen!!

UPonONE
User avatar
hansb
Posts: 18
Joined: 22 May 2007 14:54

Re: Skjært mito.

Post by hansb »

Har du flaks forsvant biten ut eksosporten, har du uflaks ligger den malt i biter nede i motoren. Eneste måten å finne ut dette på er desverre å plukke den fra hverandre. Jeg ville ikke gamblet på å ødelegge neste sesong, og vrake den nyborrede sylinderen. Beste du kan gjøre er å begynne asap. Vent med å bestille deler til du finner ut hva som evt er gåent. Veiv- og rådelager er som speedfreak sier steder hvor gamle stempelrester liker å legge seg. Brant hull i ett stempel en gang og da fant jeg fragmenter av stempelet i veivlager, oljekanaler, oljetank, slanger, ventilseter osv. :roll:

Ville testet trikset til Gixxer først. Men gjør deg den tjenesten å bruke ei tøyfille isteden for papir. Så slipper du at det rives av litt papir - som f.eks. legger seg i en oljekanal og tetter den.

Lykke til uansett hva du velger! :D
Post Reply