Erfaringer med ettermarkedsfelger?
Erfaringer med ettermarkedsfelger?
Har tenkt å kjøpe nye felger til apriliaen, men jeg vet ikke hva jeg skal velge. Har veldig lyst på [ur=http://www.blackstonetek.com/l]BST[/url] carbonfelger, vet at de skal lage et begrenset antall (20 par) felger til RS 250. Men så har jeg hørt at carbonfiberfelger er veldig skjøre og ikke særlig holdbare. Jeg har råd til å legge 25 lapper i felger en gang, men ikke en gang i året. Så da er vel carbonfiber utelukket?
Nummer to på lista er da magnesiumsfelger. Men der har jeg hørt at de må sjekkes med ultralyd en gang i året for å se etter sprekker som er så små at man ikke kan se dem med det blotte øye. Dette synes jeg er litt rart, for mange (noen ihvertfall) sykler kommer jo med magnesiumsfelger originalt. F. eks. NSR 250 SP og RSV Mille Factory. Magnesiumsfelger er vel også vanlig tilbehør på Ducatier? Hva er det som skiller disse felgene og evnt. magnesiumsfelger fra PVM?
Til slutt står jeg igjen med freste aluminiumsfelger. Dette er vel igrunn nødløsningen, siden de er tyngre enn de andre alternativene. Det er vel 10 Y-eike designet til PVM som frister mest, enten det er aluminium eller magnesium.
Er det noen som har synspunker på hva jeg bør velge? Noen som har erfaring med magnesium- eller carbonfiberfelger?
Nummer to på lista er da magnesiumsfelger. Men der har jeg hørt at de må sjekkes med ultralyd en gang i året for å se etter sprekker som er så små at man ikke kan se dem med det blotte øye. Dette synes jeg er litt rart, for mange (noen ihvertfall) sykler kommer jo med magnesiumsfelger originalt. F. eks. NSR 250 SP og RSV Mille Factory. Magnesiumsfelger er vel også vanlig tilbehør på Ducatier? Hva er det som skiller disse felgene og evnt. magnesiumsfelger fra PVM?
Til slutt står jeg igjen med freste aluminiumsfelger. Dette er vel igrunn nødløsningen, siden de er tyngre enn de andre alternativene. Det er vel 10 Y-eike designet til PVM som frister mest, enten det er aluminium eller magnesium.
Er det noen som har synspunker på hva jeg bør velge? Noen som har erfaring med magnesium- eller carbonfiberfelger?
-
Re: Erfaringer med ettermarkedsfelger?
Har null erfaring med felger i karbon, men:
Løpsvogner i karbonfiber er kommet i travsporten. De har sine fordeler med at de veier ca ingenting, men knekker de, så knekker de og de varsler ikke. Sollys svekker dem, så de må oppbevares innendørs og gjerne i trekk når de ikke går V-75 løp
(At de koster 60.000 og en "vanlig" koster 10-14.000 er en annen sak
)
Gubben har lånt en RSV Mille av den dyre utgaven, og han har aldri hatt noen betenkeligheter med det. Og det var han som gjorde meg oppmerksom på dette med karbonvognene...
Løpsvogner i karbonfiber er kommet i travsporten. De har sine fordeler med at de veier ca ingenting, men knekker de, så knekker de og de varsler ikke. Sollys svekker dem, så de må oppbevares innendørs og gjerne i trekk når de ikke går V-75 løp

Gubben har lånt en RSV Mille av den dyre utgaven, og han har aldri hatt noen betenkeligheter med det. Og det var han som gjorde meg oppmerksom på dette med karbonvognene...
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
-07 grell XL883R
Kjenner til carbonfiber som materiale. Bruker skistaver i carbonfiber og vet hva de tåler og ikke tåler. Belaster man dem ovenfra så tåler de mer enn stålpiggene på tuppen, men sidelengs tåler de ganske lite. Tror det er ganske fort gjort å ta knekken på en carbonfiberfelg hvis man treffer et hull i veibanen eller en fortauskant eller noe. Hadde vært fint om det er noen her som har erfaringer med carbonfiberfelger og kunne tenke seg å dele dem.
Hvilke av RSV'ne leveres med magnesium felger? Factory'n har OZ felger i frest alu. Må bli Edwards utgaven ++ da?
Jeg må ærlig innrømme at jeg trodde Oz-felgene på factory var i magnesium. Hva som er på Edwards replicaen vet jeg ikke, men kjenner en kar som har en. Skal høre med ham. Men det er da vel noen med Ducati og magnesiumsfelger her? Trodde magnesiumsfelger var vanlig ekstrautstyr på Ducatier jeg
.

Da har jeg snakket med bekjenten min, som sa at Oz-felgene på Edwards rep'en er frest alu. Og at magnesiumfelger ikke var så en så vanlig modifisering på Ducati som jeg trodde
. Ingen som har erfaring med fancy felger og som kan si at "jeg har hatt carbonfelger (evnt. magnesium) i 5 år og aldri hatt noen problemer med dem" eller noe slikt?

- Olav'en
- MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar* - Location: Adrenalin hovudstaden - Voss
Compomotive felger, til bil riktignok, er vell i magnesium?
Dei får stort sett hard medfart i rally og motorsport, så kan ikkje heilt forstå at dei skal gje seg etter eit år. Då hadde dei vell heller gått for andre alternativer?
Dei får stort sett hard medfart i rally og motorsport, så kan ikkje heilt forstå at dei skal gje seg etter eit år. Då hadde dei vell heller gått for andre alternativer?
Joda, men de som driver med slikt har vel ikke noe problem med å kjøpe et sett nye felger hvis noe skulle skje. Dessuten er det vesentlig mindre skummelt hvis en felg gir seg på en bil enn på en sykkel. De har vel kanskje tilgang på folk som sjekker felgene med ultralyd også?
- Alas
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Det med ultralyd om magnesiumsfelger er jo en enkel sak å finne ut av. Er jo bare å maile PWM det så finner du ut av det. Ikke tro på noe du "har hørt".
Ellers så er det jo rett at karbonfiber er et nokså sprøtt materiale, men jeg vil jo tro de tar hensyn til at felgen skal kunne kjøres på når de designer den.
Videre ville jeg prøvd med på utenlandske forum, noe du sikkert har gjort da men, for å få mer info.
Ellers så er det jo rett at karbonfiber er et nokså sprøtt materiale, men jeg vil jo tro de tar hensyn til at felgen skal kunne kjøres på når de designer den.
Videre ville jeg prøvd med på utenlandske forum, noe du sikkert har gjort da men, for å få mer info.
Nå har dette med kvaliteten/problematikken med carbonfiber- og magnesiumsfelger kommet fra en av Robban sine kontakter i Nederland. Han driver med roadracing, tror det var med en H*nda RS 250. Jeg vet ikke på hvilket nivå. Skal sjekke nærmere med både BST og PVM. Dymag skal også sjekkes ut. Takker for svarene sålangt.
- Desmo-Dude
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
Kjører med Marchesini magnesiumfelger,og de holder fortsatt.Aldri vært noe problemer.Har heller aldri hørt noe om å måtte sjekke de med ultralyd.Kan sikkert være en ide hvis de har fått seg en trøkk,men kan ikke tenke meg at det er nødvendig ved normal bruk.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
- Petterjacobsen
- MC: 2003 GSXR 750 med div mods.

Jævlig tøft, men koster jo noen kroner...
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
Det er så tøft at jeg er villig til å betale prisen, men bare en gang. Godt å endelig høre om noen som har erfaring med magnesiumsfelger. Nå heller det veldig mot PVM sine 7Y-eikede magnesiumsfelger.
Desmo-Dude, er felgene dine TÜV-godkjente?
- Desmo-Dude
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
Er veldig usikker på det,men det er vel bare å sende Marchesini en mail.Hvordan er prisen på PWM i forhold til Marchesini?inunf wrote:Det er så tøft at jeg er villig til å betale prisen, men bare en gang. Godt å endelig høre om noen som har erfaring med magnesiumsfelger. Nå heller det veldig mot PVM sine 7Y-eikede magnesiumsfelger.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS

Den observante leser vil kanskje påpeke at dette er en kræsjet sykkel, og da kan jeg bare legge til med en gang at felgene er direkte skyld i denne kræsjen.