Risikoberegninger er med på å forme det politiske grunnlaget for trafikksikkerhetstiltak (les: restriksjoner). Og "eksponering" er et viktig parameter når man beregner risiko. Den gjennomsnittlige årlige kjørelengden er et uttrykk for "eksponering".
Hvorfor er dette viktig? Jo, dersom hver motorsykkeleier i gjennomsnitt kjører 3000 km per år, kan forskerne kanskje fortelle at det er 10 ganger farligere å kjøre MC enn å kjøre bil. Med andre ord: Motorsykkel er et livsfarlig kjøretøy! Men, dersom den virkelige kjørelengden i stedet er 12.000 km per år, viser det seg kanskje at det "bare" er dobbelt så farlig å kjøre MC som å kjøre bil. Med andre ord: Motorsykkel er ikke fullt så "livsfarlig" og man behøver derfor ikke sette i verk fullt så dramatiske "tiltak".
Derfor har NMCU hvert år bedt motorsyklistene om å sende inn oversikt over antall kjørte kilometer i den sesongen som nettopp er avsluttet. Særlig viktig har det vært at klubbene har tatt seg bryet med å undersøke gjennomsnittlig kjørte kilometer blant sine medlemmer - det har gitt nødvendig volum. For, jo flere som svarer, jo mer statistisk interessant blir materialet. Aller helst skulle NMCU hatt svar som dekket 10% av antall registrerte motorsykler.