Før sykkelen ble parkert for vinteren, oppdaget jeg en uting ved styredemperen. Når styret ble skjøvet fra side til side, så kom det surkle lyder fra demperen, som om det var luftbobler inne i demperen. Slik jeg har forstått det så er det olje i demperen som flyttes fra side til side av et stempel som utgjør demper funksjonen, og at det er ved å regulere strømmen av olje man bestemmer hvor hardt/mykt demperen skal jobbe.
Samtidig så opplevdes det som om det var større dødgang i demperen enn før.(Større utslag på styret før demperen gir motstand) Når styre demperen ble justert til maksimal stram posisjon, så opplevdes ikke den lenger som så tight som tidligere. Ved full stramming skal den være f**n så stram, men..not any more.
Søkte på Ohlin sine sider, og fant ingen FAQ eller info om hva som kan være problemet.
På sidene til Øhlins fant jeg bare ut at anbefalt inspeksjons intervall for styredemperen er hver 20-30 000km, og at O-ringene i demperen er teflon belagt. (demperen har kun stått på sykkelen ca 15K)
Kunne ikke se noen form for olje lekkasje, eller svetting, så hva er dette?
Kan man etterfylle olje?
Skifte pakninger?
Lufte?
Ønske seg ny demper til Jul?
Tips og råd mottas med stor takk!
"Slarkete" Øhlins styredemper
- Mr. Lappen
- Posts: 43
- Joined: 13 Aug 2007 14:12
- MC: Yamaha YZF R1 2001
- Location: Bergen
- Asfaltkongen
- Posts: 318
- Joined: 04 Aug 2006 17:35
Re: "Slarkete" Øhlins styredemper
Og betale en formue? Styredemper er ingen vanskelig affære...
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM
Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
Re: "Slarkete" Øhlins styredemper
Mr.Lappen,
det du opplever med öhlins styredemperen din er veldig vanlig og det er nok mange der ute med samme problem i større eller mindre grad...
Öhlins styredemperene er "trykksatt" ved at en en "svamp" med lukkede celler blir komprimert inne i styredemperen. Denne kolapser etter en stund (ca 8-14 mnd), og da mister du trykket på oljen, noe som resulterer i to ting:
1-Luften som alerede er i oljen fra montering/produksjon, og tidligere ble "holdt på plass" av trykket, blir nå "sluppet fri" igjen. Altså, du får luft i styredemperen.
2-Tetningene i styredemperen er avhengige av innvendig trykk for å fungere optimalt, når dette trykket forsvinner, vil styredempere mest sansynlig også trekke til seg "falsk luft" under raske ossilasjoner og føre til at det blir ytterlige mer luft i olja....
Alt dette skjer uten at du kan se noe synlig lekkasje.
Du bør gi styredemperen et service/oljeskift og bytte trykk-mekanismen, så blir den som ny igjen.
Det er flere kanaler og dyser i styredemperen som veldig lett blir tette, så disse bør samtidig gjøres rene, og det er fornuftig å bytte tetningene samtidig.
Noen enkle styredempere er ingen vanskelig afære å serve og få til å virke greit, men den som synes öhlins og andre sofistikerte styredempere er lette å få til å fungere perfekt, ønsker jeg noen tips og råd fra
det du opplever med öhlins styredemperen din er veldig vanlig og det er nok mange der ute med samme problem i større eller mindre grad...
Öhlins styredemperene er "trykksatt" ved at en en "svamp" med lukkede celler blir komprimert inne i styredemperen. Denne kolapser etter en stund (ca 8-14 mnd), og da mister du trykket på oljen, noe som resulterer i to ting:
1-Luften som alerede er i oljen fra montering/produksjon, og tidligere ble "holdt på plass" av trykket, blir nå "sluppet fri" igjen. Altså, du får luft i styredemperen.
2-Tetningene i styredemperen er avhengige av innvendig trykk for å fungere optimalt, når dette trykket forsvinner, vil styredempere mest sansynlig også trekke til seg "falsk luft" under raske ossilasjoner og føre til at det blir ytterlige mer luft i olja....
Alt dette skjer uten at du kan se noe synlig lekkasje.
Du bør gi styredemperen et service/oljeskift og bytte trykk-mekanismen, så blir den som ny igjen.
Det er flere kanaler og dyser i styredemperen som veldig lett blir tette, så disse bør samtidig gjøres rene, og det er fornuftig å bytte tetningene samtidig.
Noen enkle styredempere er ingen vanskelig afære å serve og få til å virke greit, men den som synes öhlins og andre sofistikerte styredempere er lette å få til å fungere perfekt, ønsker jeg noen tips og råd fra
