Hvilken sykkel til laaangtur?

Prat om tung MC.
Treize

Hvilken sykkel til laaangtur?

Post by Treize »

Jeg har nå endelig tatt mc lappen, jeg har alltid vært glad i sykler og prøvd bestefars honda cub :D og sittet på fatterns bmw r da jeg var mindre (sykkelen er nå solgt :( ). Nå er det endelig min tur til å være ungkar. etter å ha kjørt hornet under kjøreprøven ble jeg veldig glad i sykkelen. Jeg skal nå skaffe meg sykkel til neste år sommer og tenker på 600cc innenfor streetfighter eller racing. Jeg har tenkt å bruke ca. 100 laken på sykkelen.

Problemet mitt er om disse syklene er egnet/anbefalt til langturer som for eksempel fra europa (norge) til asia (Kina). Dette har vært en drøm for meg siden den dagen fattern fortalte om hans opplevelse med hans bmw r fra Norge til Spania, har jeg nærmest altså ønsket om å overstige og oppleve det samme som fattern.

sunn fornuft forteller meg at jeg bør gå for Transalp, varadero, v-strom, e.l. med tanke på forsikring osv, men design er ganske så viktig for meg. Generelt sett er jeg veldig glad i streetfightere/standars sykler med deres aggresive look (tuono og tnt899 mine favoritter :lol: ), men forteller at disse er anbefalt til bykjøring?!....

Derfor ønsker jeg innputt fra dere veteraner som har kjørt hardt og lenge og erfaring fra laaaangturer. takk for svar.
tilleggspørsmål: med tanke på gps, vil den vise vei fra europa til kina? legger merke til at gpsen kun viser veiene for europa.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: hvilet sykkel til laaangtur?

Post by mekkern »

Velkommen til forumet!

hvis du skal på skikkelig langtur ville jeg satset på kubikk... mer moment er bra på langtur...hvis du liker nakne sykler så gir dette mye vindpresss..r sykler blir litt vel fremoverlente på skikkelig langtur...
Muligheten er jo en naken sykkel som du putter på et skikkelig bagasjesystem OG en klar vindskjærm som du kan montere på når du skal på de lange turene ... :-k
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Ser det er mange som velger BMW for skikkelige langturer.
650 Dakar er jo et tips, ser det er en her fra Os som skal kjøre en slik på langs av sør-amerika.
Dette er relativt solide sykler,som tåler kjøring på dårlig vei ,og som har litt større tank .
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
stoppitide
MC: Ducati Monster S2R 800

Post by stoppitide »

Bra at du er eventyrlysten! Jeg tror du er best tjent med å gå gradene både angående kjøring, mekking, turplanlegging, navigering og takling av farer underveis. Det er mye som skal læres og det skjer best gradvis. Til de første par årenes turer, som skal være fra én dag til et par uker, duger nesten hvilken som helst sykkel og du velger den som gir deg mest igjen for pengene i dagligkjøring. Når du om noen år er klar for de virkelige langturene er du sikkert også i stand til å velge egnet sykkel, da har du egne erfaringer, kunnskap og kanskje enda bedre økonomi. Dog er kanskje ikke r-sykkel er beste måten å nyte turkjøring? Dette var hva jeg tror om spørsmålet - spør alt og alle du kommer i kontakt med og lykke til!
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Re: Hvilken sykkel til laaangtur?

Post by maelling »

De R-syklene jeg har hatt har ingen av dem vært gode på langkjøring, med unntak av 900RR av den gamle typen. Det du ønsker deg på langtur er en sykkel du ikke har tendenser til å være sliten på etter 20 mil, og som tar unna noe av vinden når du kjører. Det at du kan gjemme deg unna vinden er ganske sentralt hvis du kjører på høsten f.eks, der det pøsregner og 5 grader ute. Videre ønsker du som nevnt muligheter for baggasje og at dette sitter godt festet på sykkelen og at den ikke kjennes overlastet ut. BMW lager flotte turdoninger, men de er så dyre at du like så godt kan bruke penga og kjøpe deg en fin bil. BMW'ene har varmeholker noen av dem, og slikt har jeg ikke testet enda, men rene tursykler er nettopp laget for tur og det er ikke en R-sykkel som ikke på samme måte er rettet mot comfort. Selv kjører jeg en stor scooter, og selv om jeg ikke hittil har høstet anerkjennelse for det her på forumet( Blir derimot mobbet hver gang jeg nevner det :P ), så er det den eneste sykkelen jeg har kjørt 80 mil med på en dag gjennom 2 vestlandsturer, 1 sørlandstur og en rekke andre turer. En tursykkel kan med andre ord være som mangt. Det jeg sier er at den beste tursykkelen for deg på langtur er den som passer deg best, kort og godt med tanke på sittestilling, lasteevne og smak. VFR 800 er noe du kan se på. En onkel jeg har mener at det eneste som er å utsette på VFR'ene er at de er for "perfekte"(dvs. Kjedelige), men ellers finnes det nok av andre alternativer.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Gixxerman

Post by Gixxerman »

For min del er det en lettere personlig gi faen holdning. Skal jeg et sted på tur, så vender jeg nesa i den retningen, og kjører til jeg er fremme. Vil man så kommer man frem. Og forøvrig syntes jeg de første milene er jævligere enn de siste faktisk. Høres kanskje rart ut, men slik er nå jeg =}
alexanderyi
MC: x: 98' Kawasaki Ninja ZX6R, 97´Kawasaki ZX9R, 98´Honda VTR1000, 85´Suzuki GSX750ES "bobber", 08´Kawasaki Z1000 & 09´Honda CB1000R

Post by alexanderyi »

Gixxerman wrote:Og forøvrig syntes jeg de første milene er jævligere enn de siste faktisk. Høres kanskje rart ut, men slik er nå jeg =}
er nok litt enig der ;-)
hvis en skal kjøre langt, så sitter en å tenker "for et helvette dette vil/kan bli" og gruer seg litt i starten..
men så er man midt i det og nermer seg slutten og da går alt mye bedre..

"Ingenting er umulig. Det er kun det som folk sier at er umulig som tar litt lengre tid.." ;-)
vevea
MC: FZ1

Post by vevea »

alexanderyi wrote:
Gixxerman wrote:Og forøvrig syntes jeg de første milene er jævligere enn de siste faktisk. Høres kanskje rart ut, men slik er nå jeg =}
er nok litt enig der ;-)
hvis en skal kjøre langt, så sitter en å tenker "for et helvette dette vil/kan bli" og gruer seg litt i starten..
men så er man midt i det og nermer seg slutten og da går alt mye bedre..

"Ingenting er umulig. Det er kun det som folk sier at er umulig som tar litt lengre tid.." ;-)
Hva er vitsen med å reise på tur hvis man egentlig ikke vil? Og det blir ikke en bra tur hvis man planlegger å kjøre så pass langt hver dag, at man gruer seg til neste morgen når man legger seg.
- Yamaha FZ1-N
x Suzuki SV650S
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Hvorfor ikke kjøpe en sykkel hvor det er en glede å kjøre fra første mil?

Gruer meg aldri til å kjøre jeg, hver en kilometer er en sann nytelse, og slik skal det jo være å kjøre MC. \:D/
alexanderyi
MC: x: 98' Kawasaki Ninja ZX6R, 97´Kawasaki ZX9R, 98´Honda VTR1000, 85´Suzuki GSX750ES "bobber", 08´Kawasaki Z1000 & 09´Honda CB1000R

Post by alexanderyi »

jeg får så vondt i korsryggen på min.. det er derfor jeg skal selge den!

skal ha noe som jeg greier litt lengre turer med seinere.. ;-)
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Hvis du skal kunne kjøre til Kina bør du glemme R-syklene snarest. Transalp eller en Bimmer gs.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Gixxerman

Post by Gixxerman »

vevea wrote: Hva er vitsen med å reise på tur hvis man egentlig ikke vil? Og det blir ikke en bra tur hvis man planlegger å kjøre så pass langt hver dag, at man gruer seg til neste morgen når man legger seg.
Har du hoppa strikk før(ikke sånn i skolegården) ? Man står på kanten og får litt kryssende tanker, men etter det er ferdig er det det råeste ever.
Skjønner du tegninga ? ;-)
huskeyman
MC: Yamaha Yzf R125 i svart :D Og en Suzuki Tsx 50

Post by huskeyman »

Se på Honda Vfr 800, Bmw Gs 1200, Bmw Rt og Bmw Gt det er fire veldig flotte sykler. Gs'en er jo en veldig flott tursykkel men kanskje mest egnet til terreng :-k Bmw Rt er en god sport tursykkel(kanskje best for deg, men veldig dyr i pris :-#) Bmw Gt er en spesielt flott tursykkel men stiv i pris tror jeg.. Meg og en kompis satt på hver sin sykkel da pappa prøvekjørte dem i høst, tross at det regnet veldig mye og var glatt så syntes vi at sykklene oppførte seg veeldig bra på veien! Jeg og pappa prøvde først Rt'en og den hadde veldig flotte kjøre egenskaper, og pappa hadde 180 med meg bakpå i en tunnel som var veldig oversiktlig og da viste den at han kunne gitt på myye mer \:D/ Da vi kom tilbake til standen ville pappa og kompisen min prøve Gt'en som lignet en god del på Rt'en men ikke var såå sportslig som den. Den hadde ganske like kjøre egenskaper som rt'en men var litt mer tursykkel, pappa hadde også en ganske lik hastighet på den i samme tunnel :twisted: Fortalte de til meg etterpå :lol:
Honda Vfr er en vanvittig tøff sykkel, kamerat av fadern kjøpte en i trondheim og kjørte den de 97 milene hjem. Han er veldig fornøyd med sykkelene og synes den var veldig god å kjøre på langtur :)
Håper du finner deg en flott sykkel ;-)
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Velkommen Treize :) Waffelbaronen skrev det jeg tenkte da jeg leste meg nedover i tråden. Om du har tenkt deg til Kina er det noen land underveis som jeg mistenker for å ha heller dårlig veistandard. Iran, Irak og Afghanistan regner jeg med er utelukket som veivalg? I så fall du via Russland. I tillegg kan du kjøre via noen av de andre eks-Sovjet-republikkene. Uten å ha ringt veimeldingssentralen for Asia er det noe som sier meg at knastedekk og høy bakkeklaring er tingen. :-k Lykke til med reiseplanene og hold oss informert 8)
gullik
MC: suzuki gsxr 600=)

Post by gullik »

hei! vet dere ikke ønsker svar fra oss "mopedister" her inne,selv om jeg faktisk ruller rundt på hele 125cc om dagen :) men vil dele min første turerfaring i denne tråden da jeg følte det passet inn. jeg og broder`n skulle kjøre fredrikstad-stavanger og hjem igjen i høstferien 07. ble ca 50 mil ver vei,og turen endte på 157 mil til sammen,og vi hadde avreise fra fr-stad kl 0630 og skulle ta 0730 ferja fra moss til horten,men i moss sank plutseligt sykkelen sammen og etter litt nærmere undersøkelse fant vi ut at det bare var fjæra som tok i bakdemper`n. der sto vi med full lasta sykkel og en demper som "bånna" på hver minste hump. men vi ville dra og bestemte oss dermed for og hoppe på ferja. løsningen ble at jeg satt på tanken og halveis i fanget på broder`n,kan nevnes at jeg veier en del mer enn han,og han satt igjen på en bag full av bagasje slik at vekten ble forskyvi lengst muligt fram,dette er de mest fantastiske timene og dagene i mitt 17 år gamle liv dog de siste timene var nokså smertefulle,men for meg er det lite som kan ødelegge den deilige følesen av og dra på tur selv med bare 125cc:)
Post Reply