Kvalitet på Triumph?

Prat om tung MC.
texaz67
MC: Ktm 690Smc 2008
Tidligere sykler
kawa zx6r 98mod Suzuki gsxr750 93mod Yamaha dt50 82mod

Kvalitet på Triumph?

Post by texaz67 »

Hei er helt ny på forumet her.

Lurte litt på hvordan kvaliteten til Triumph er? Kan jeg forvente å få en sykkel som har like bra kvalitet som fx en Honda over tid.

Har for tiden skikkelig lyst på en Street tripple
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Kvalitet på Triumph?

Post by Lølle »

Velkommen til forumet.
Engelsk har jo rykte om å kreve større mekanikerferdigheter enn en del andre, men jeg har ikke fakta å backe det opp med.
Jeg liker å tro at garantitiden også sier litt om produsentens tro på eget produkt, selv om det også er et prisspørsmål.
Jeg vurderte flere sykler, men valgte Honda bl.a. fordi de ga 5 års garanti.
Jeg liker en del av Triumpmodellene og vil gjerne bli opplyst om at de har samme kvalitet.
Image
Image
jata

Post by jata »

kjenner ett par stykker som kjører sånne sykler og har ikke hørt no negativt om de.
hadde ikke hvert redd for å kjøpe. 8)
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

Lølle wrote:Velkommen til forumet.
Engelsk har jo rykte om å kreve større mekanikerferdigheter enn en del andre, men jeg har ikke fakta å backe det opp med.
Jeg liker å tro at garantitiden også sier litt om produsentens tro på eget produkt, selv om det også er et prisspørsmål.
Jeg liker en del av Triumpmodellene og vil gjerne bli opplyst om at de har samme kvalitet.
Hva innebærer denne garantien som ikke allerede er dekket av kjøpsloven?
Lølle

Post by Lølle »

quantumduck wrote:
Lølle wrote:Velkommen til forumet.
Hva innebærer denne garantien som ikke allerede er dekket av kjøpsloven?
Ihvertfall nok til at mange ikke vil gi mer enn 1 eller 2 år. :-)
Etter forbrukerkjøpsloven er man på egnehånd etter at garantien har utløpt hvis det ikke er en produksjonsfeil - dvs en reklamasjonssak - og produktet er ment å vare mer enn 5 år. Hvis girkassen min er gåen etter 4 år, er dette en garantisak, det er neppe en reklamasjonssak.
Jeg er ingen jurist - det er Baronen... :smt024
Image
Image
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Forskjellen ligger bl.a. i at dersom det reklameres iht. kjøpsloven, skal det kunne påvises (sannsynliggjøres) at årsaken til feilen var tilstede når sykkelen var ny. Poenget er at man kan reklamere mot fabrikasjonsfeil.

Ved en garanti, garanterer produsenten at det ikke skal oppstå feil på produktet i garantiperioden. Om feilen oppstår etter et par år, og det ikke var noe ved produksjonen som forårsaket det, dekkes det av garanti, men ikke av en reklamasjonsrett.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

En garanti og en reklamasjon dekker akkurat det samme, hvis ikke produsenten har med saker som dekker mer enn det kjøpsloven sier. Noe de sjelden gjør.

Hvis f.eks. gearkassa raser, og verkstedet kan påvise uvøren/feil bruk faller både garanti og reklamasjon bort. Kan de ikke påvise uvøren/feil bruk går skaden både under garanti og reklamasjon.

Det er ingen grunn til å kjøpe en sykkel med 5 års garanti hvis det koster mer. Det er også feil at forbruker må påvise fabrikasjonsfeil, så lenge det ikke er tegn til misbruk må man gå utfra at det var en fabrikasjonsfeil. Alternativet er å medgi at sykkelen ikke er ment å holde lenger, noe ingen leverandør vil gjøre. Nå er det vel en km. grense på kjøretøy også.

Den lille forskjellen ligger i at forbruker må kreve reparasjon dekket på reklamasjon, garanti går automatisk.

Honda vet dette godt, så å gi 5 års garanti er noe alle andre burde begynne med også. De er ansvarlige i 5 år uansett. Det er også forhandler som er ansvarlig for å sørge for at kjøretøyet blir reparert ved en reklamasjon, og har de ikke sørget for en avtale fra leverandør om dette kan de faktisk bli den som må ta kostnadene overfor kunde, og ta det videre med leverandøe i etterkant.

Med andre ord beskytter kjøpsloven forbruker så godt at garantitid er nærmest uinteressant ved kjøp.
Lølle

Post by Lølle »

Jeg tror dette blir litt unyansert, men tar mer enn gjerne feil.
En garanti er jo nettopp et løfte om rettigheter utover lovfestet reklamasjonsrett.
Gis ikke mer enn lovens krav er det verdiløst, som du er inne på.
Jeg har ikke finlest og analysert, men er vel en grunn til at de ofte kombinerer garanti med km?
Honda/Kellox gir normalt det og det er fordi enkelte grupper kjører ekstremt langt per år, f.eks Gold Wing-folket.
Hvorfor skulle det spille noen rolle om det var likhetstegn mellom de to?
Det er som du sier enklere med garantisaker, forhandler er også mer villig innstilt fordi de uansett sender regningen videre ved fabrikkgaranti.

Men dette ble strengt tatt litt off topic :-)
Image
Image
Pollti

Post by Pollti »

Har 2 kamerater som har Triumph. De har aldri nevnt noe spesiellt negativt om disse sykkelene.
Beetle
MC: 2007 BMW R1200GS

Post by Beetle »

Jeg tror kvaliteten er jevnt over god på alle nyere sykler i dag , om det står 3 eller 5 års garanti i de flotte reklamene så har det erfaringsmessig ikke så veldig mye å si.
Har vært vitne til produkter med 5 års garanti har blitt møtt med den ene årsaken og beskyldningen etter den andre for å prøve å vri seg unna.
På den andre siden har jeg opplevt produsenter med 1 års garanti som etter 4 år tok reklamasjonen på seg på grunn av at alle servicer var fulgt og at de gjerne ville at kundeforholdet skulle vare.
En Triumph tror jeg i dag har så gode komponeter at den ikke står tilbake for noe annet , slik er det med Harley også nå. :D
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Gixxerman

Post by Gixxerman »

For å få dekket noe på garantien, må man da ha utført alle servicene på godkjent merkeverksted, og fått dem stempla i serviceheftet ? Har aldri hatt noe servicehefte på noen av syklene mine så jeg vet liksom ikke. Blir vel kanskje en vakker dag det blir splitter ny :roll:
texaz67
MC: Ktm 690Smc 2008
Tidligere sykler
kawa zx6r 98mod Suzuki gsxr750 93mod Yamaha dt50 82mod

Post by texaz67 »

Takker for svar.

Har oså hørt mye positivt om Triumph spesielt av selgerene på AMD.Greit bare og kvalites sikre og nyansere litt fra mc folk generelt.

Skal vel forhøre meg mer angående garanti/reklamasjon etter hvert men det er i utgangspunktet den generelle kvaliteten på produktet jeg vil vite mer om :D
Jeg er jo så gammel at jeg husker kompiser med Engelske biler på tidlig 80 tallet som stort sett brukte tiden på mekking av ting som konstant gikk i stykker
boxer wolf

Post by boxer wolf »

texaz67 wrote:Takker for svar.

Har oså hørt mye positivt om Triumph spesielt av selgerene på AMD.Greit bare og kvalites sikre og nyansere litt fra mc folk generelt.

Skal vel forhøre meg mer angående garanti/reklamasjon etter hvert men det er i utgangspunktet den generelle kvaliteten på produktet jeg vil vite mer om :D
Jeg er jo så gammel at jeg husker kompiser med Engelske biler på tidlig 80 tallet som stort sett brukte tiden på mekking av ting som konstant gikk i stykker
Jeg kjenner endel med engelskproduserte biler fra 2000 tallet, som stort sett har klippekort på verksted. Engelsk bilindustri sliter fortsatt med kvaliteten.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Har hatt Triumph siden 1981 og kjenner maaange som har sykler av dette merket, både gamle og nye.
Har ikke hørt noe negativt om de nye, de bare virker. De gamle Meriden maskinene har jo frynsete rykte, men de nye syklene har ikke annet til felles med de gamle enn navnet.
Speed Triple er en av de mest bøllete syklene som er på markedet.
Beetle
MC: 2007 BMW R1200GS

Post by Beetle »

Gixxerman wrote:For å få dekket noe på garantien, må man da ha utført alle servicene på godkjent merkeverksted, og fått dem stempla i serviceheftet ? Har aldri hatt noe servicehefte på noen av syklene mine så jeg vet liksom ikke. Blir vel kanskje en vakker dag det blir splitter ny :roll:
De fleste vil nok kreve det ja , og iallefall de med 5 års garanti for å tjene inn igjen den utvidede garantien.
Det jeg tenkte på var at jeg faktisk fikk en medium reparasjon på garantien fra et merke som den gang hadde 1 års garanti selv om kjøretøyet var 4 år.
Årsaken i følge forhandler var at jeg hadde fulgt serviceintervallene også utover garantitiden.
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Post Reply