Vet ikke om det er riktig sted å spørre, men jeg prøver!
Sitter og funderer på om jeg skal snu på hælen og heller gå for et mer praktisk yrke enn det jeg holder på å studere i mot nå. Har søkt litt på nett og finner veldig lite informasjon om temaet. Lurer dermed på om noen har litt kunnskap på området eller eventuelt noen tips på hvor jeg kan lete for å finne mer informasjon. Det jeg vil vite mer om er mulighetene for voksenlærling innenfor mc-mekanikerfaget.
Eneste muligheten du har er å bli lærling hos et autorisert mc-verksted. Dette må være godkjent som lærling-plass av fylkes-kommunen. Det er jo bare spørre et mc-verksted der du bor.
Det kan vel bli litt vanskelig å klare seg med 45 kr timen om man skal leve ett normalt "voksent" liv da. Om du ikke er så heldig at du får gå for hjelpearbeiderlønn.
Hvis en er flink og drar vekta si, dvs. klarer å skru inn kroner, så bør jo verkstedet betale brukbar lønn. Men en nesten blank 18-åring som skal læres opp kan jo ikke få det. De fleste verksteder er jo ute etter flinke folk som dei kan ansette, ikke bare tyne som billig arbeidskraft.
serf wrote:Vet ikke om det er riktig sted å spørre, men jeg prøver!
Sitter og funderer på om jeg skal snu på hælen og heller gå for et mer praktisk yrke enn det jeg holder på å studere i mot nå. Har søkt litt på nett og finner veldig lite informasjon om temaet. Lurer dermed på om noen har litt kunnskap på området eller eventuelt noen tips på hvor jeg kan lete for å finne mer informasjon. Det jeg vil vite mer om er mulighetene for voksenlærling innenfor mc-mekanikerfaget.
Takk for svar
Hvor gammel er du? Hvor i landet bor du?
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM
Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
22 år gammel og bor foreløpig i trondheim. Grunnen til at jeg undersøker dette er at det finnes voksenlærlingopplegg i Danmark innenfor de fleste faglinjene, og tenkte at dette burde jo finnes i Norge og. Har nemlig en fetter der nede som tok det innenfor murerfaget, eneste minus med opplegget der er at du må være fylt 25...
det koster 9000kr for en stillingsannonse i Finn.no
så det lønner seg å spørre de få mc verkstedene i ditt nærmiljø om muligheter, deretter ville jeg tatt kontakt med den skolen som driver med opplæring av mc faget og spurt om bokliste til pensumet også meldt deg opp til eksamen 330kr. Uansett du må jobbe 60 måneder til du kan ta fagbrevet etter hva jeg har forstått. Men drit på fagbrevet så lenge du kan få samme lønne if not så kommer det av seg selv, ikke noe å tenke på. Hvis ikke kan du jobbe og studere på egenhånd og ta 2 år som læring med redusert lønn, og søke om å få redusert lærlingstid før fagprøve da du kansje har jobbet som mc-mekaniker utenom i din selvstudie tid.
Så la oss si du får det ned til 1år-1.5år hvis du er så heldig.
Jeg ville iallefall prøvt. På denne måten.
Jeg vet om en person som har 2-3 års erfaring i en bransje med full lønn, så begynnte hun 2 år på læringstid istedenfor å jobbe 2-3 år til med full lønn og ta fagbrev.