Stålomspunnede bremseslanger... oppbevaring
- Asfaltkongen
Stålomspunnede bremseslanger... oppbevaring
Har tatt av de stålomspunnede bremseslangene fra min gamle FZR, men har bare puttet de i en pose. Noen spes måte disse skal oppbevares på? Får ikke skylt ut bremsevæskerester inne i de... og er det i det hele tatt bra å "vaske" litt på de? (bremseutstyr det her er snakk om, vil bare være på sikre siden:)
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM
Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Re: Stålomspunnede bremseslanger... oppbevaring
Ville forsøkt å lagre dem i en tynflytende olje, men du må jo uansett få tømt dem skikkelig og rengjort dem før de kan tas i bruk igjen.
- Asfaltkongen
Ok, noen ideer om hvordan det best gjøres? Kan jo seff skylle de under vannkranen, men er det bra for dem..?Banditbiker wrote:Ville forsøkt å lagre dem i en tynflytende olje, men du må jo uansett få tømt dem skikkelig og rengjort dem før de kan tas i bruk igjen.
-
Kveile de opp, ned i et spann, fylle på tynn olje. Men det er vanskelig å få de helt rene igjen for bremsevæske. Man skal vel aldri bruke en annen DOT på slangene enn den som er benyttet tidligere av den grunn. Hør med et verksted du, så jeg ikke missleder deg til å gjøre noe som er helt borti natta.
I mangel av trykkluft, kan en sykkelpumpe brukes for å blåse reine bremseslanger innvendig. Det viktigste er jo å få blåst ut all gammel bremsevæske. Vil man reingjøre ytterligere, er rødsprit en fin rensevæske på alt av bremsedeler. Sykkelpumpen kan brukes til å blåse rødsprit gjennom slangene også.
Selv "tørrlagrer" jeg bremseslanger etter grundig rengjøring. Henger de opp på et tørt sted med jevn temp. Det er da viktig å skylle gjennom med rødsprit eller bremsevæske før man tar de i bruk igjen.
Hvis ønsket er å konservere slangene for langvarig lagring, vil jeg anta at innvendig fylling med bremsevæske er best løsning.

Selv "tørrlagrer" jeg bremseslanger etter grundig rengjøring. Henger de opp på et tørt sted med jevn temp. Det er da viktig å skylle gjennom med rødsprit eller bremsevæske før man tar de i bruk igjen.
Hvis ønsket er å konservere slangene for langvarig lagring, vil jeg anta at innvendig fylling med bremsevæske er best løsning.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
- Asfaltkongen
Så hvis jeg putter de i en bøtte med rødsprit og skyer gjennom med vann og henger de til tørk, vil det gjøre susen?
-
Men har ikke rødsprit den effekten at den er veldig uttørrende?
Slangene er bare omspunnet med stål, men kjernen er vel fortsatt av en eller annen gummiblanding, og hvordan funker rødsprit i forhold til å tørre ut denne og gjøre den morken ?
Jeg stoler alltid på Jalmars råd for han vet hva han snakker om i det store og hele, men kunne kanskje Jalmar kommentere mitt spørsmål 'just to educate me' ?

Slangene er bare omspunnet med stål, men kjernen er vel fortsatt av en eller annen gummiblanding, og hvordan funker rødsprit i forhold til å tørre ut denne og gjøre den morken ?
Jeg stoler alltid på Jalmars råd for han vet hva han snakker om i det store og hele, men kunne kanskje Jalmar kommentere mitt spørsmål 'just to educate me' ?

Det er, pleier hvertfall å være, plast utenpå de stålomspunnede slangene. Personlig trenger jeg ikke legge inn noe forslag her, for det blir sikkert feil likevel =]
-
Utenpå, ja, men neppe inni som kjerne. hadde stålomspunne slanger på Sporty'en jeg hadde, med palst utenpå. jeg kom aldri så langt at jeg dissekerte dem for å titte inni. 

Jeg selger som regel sykkern før jeg trenger å tenke på slikt så for meg er det ikke så farlig
Skal på med stålomspunnede slanger foran og bak nå forøvrig. Fulgte med sykkern så why not 

-
Det var det jeg gjorde også, Ikke det at de var i ferd med å bli dårlige eller no'sånt.
Nå vurderer jeg å sette det på den jeg har nå også, men det vil trolig ha større nytteverdi å bytte kalipper i front enn å bare bytte slanger. Det ville være å overdrive å si at det er bitt i bremsene, men de er i hvertfall blokkeringsfrie uten avansert ABS.
Nå vurderer jeg å sette det på den jeg har nå også, men det vil trolig ha større nytteverdi å bytte kalipper i front enn å bare bytte slanger. Det ville være å overdrive å si at det er bitt i bremsene, men de er i hvertfall blokkeringsfrie uten avansert ABS.

Hvafforno hightech greier er det du fiser rundt med daBanditbiker wrote:... men de er i hvertfall blokkeringsfrie uten avansert ABS.

-
Har vel aldri vært noen hemmelighet at bremser dimmensjonert for vekt ikke har vært HD's sterke side. Slik sett har de nok hatt blokkeringsfrie bremser siden 1903 (tidlig ute), men på Buell og V-rod-modellene er det bremser som funker som de skal.Gixxerman wrote:Hvafforno hightech greier er det du fiser rundt med daBanditbiker wrote:... men de er i hvertfall blokkeringsfrie uten avansert ABS.
Sportsteren jeg hadde var bygget om med doble flytende skiver foran og OMP-bremser, stålomspunne slanger. De sto ikke mye tilbake for bremsene jeg hadde på min nye FZ6-S for å si det sånn.
- Asfaltkongen
Det er vel bare det at trykket er så vanvittig dårlig at ikke engang Arnold ville klart å blokkere :pGixxerman wrote:Hvafforno hightech greier er det du fiser rundt med daBanditbiker wrote:... men de er i hvertfall blokkeringsfrie uten avansert ABS.
-
Det er i hvertfall ikke noe 2-finger bremsesystem. Det funker om man klemmer, klemmer hardtAsfaltkongen wrote:Det er vel bare det at trykket er så vanvittig dårlig at ikke engang Arnold ville klart å blokkere :pGixxerman wrote:Hvafforno hightech greier er det du fiser rundt med daBanditbiker wrote:... men de er i hvertfall blokkeringsfrie uten avansert ABS.