Page 1 of 1

styrevekter

Posted: 17 Jan 2008 17:59
by fireblade
hallo.kjøpte meg nye styrevekter til min fireblade på nettet.de nye vektene veide pinadø ingenting i forhold til de gamle.tror dere at det gjør noen forskjell fra eller til?vil jo ikke at det går på bekostning av kjøreegenskapene.

Re: styrevekter

Posted: 17 Jan 2008 21:06
by RH racing
det jeg har hørt er at jo lavere vekt på loddene jo lettere vil du få risting i styre som videre kan føre til vobbling..

Re: styrevekter

Posted: 17 Jan 2008 22:55
by Dominator
Som navnet tilsier, styrevekter er der for vekten sin skyld. Behold de gamle du.

Re: styrevekter

Posted: 17 Jan 2008 23:21
by Gixxerman
Aldri bytta styrevekter, så jeg får bare spørre. Ser at det selges ytterste delen, er det ikke da meningen at man skal beholde resten av det som er inni, og da vil vel vekten være tilnærmet lik eller ikke så langt unna ?
Må jo få festa greiene på et vis liksom ;-)

Re: styrevekter

Posted: 18 Jan 2008 00:00
by ole m.
Lavere vekt på styreloddene kan gi vibrasjoner med høyere frekvens. Om du ikke opplever ubehagelige vibrasjoner etter å ha byttet styrelodd er det bare å fortsette med de nye. Det høres svært usannsynlig ut at wobbling skal kunne oppstå ved å endre vekt på styreloddene, dette tror jeg rett og slett ikke er riktig.

Kjøreegenskapene vil ikke endres, men muligens kjøreopplevelsen på grunn av vibrasjoner i styret.

Re: styrevekter

Posted: 18 Jan 2008 08:48
by superbaben
Mange av roadracinggutta som tar av styrelodda og setter på sånne plastikk/gummipropper. De kjører somregel hardt og fort. De sier at de ikke merker så mye forskjell...

Re: styrevekter

Posted: 18 Jan 2008 09:39
by FV
Vektene er jo satt på for å gi balanse i sykkelen. Så at man kan få dårligere kjøreegenskaper tviler jeg ikke på. Om ikke dårlige, så vil man iallefall merke det på sykkelen vil jeg tro.

Re: styrevekter

Posted: 18 Jan 2008 15:46
by 916
Disse vektene har ikke noe med balansen i sykkelen å gjøre. De er der bare for å redusere ubehagelige vibrasjoner.

Re: styrevekter

Posted: 18 Jan 2008 15:51
by FV
Hva får man vibrasjoner av?

Riktig! Ubalanse! =D>

Re: styrevekter

Posted: 18 Jan 2008 16:57
by Flydude
FV wrote:Hva får man vibrasjoner av?

Riktig! Ubalanse! =D>
Det er vel ubalanse andre steder enn i styret. Kanskje prøve å få gjort noe med det i stedet da? Hvis det kan gjøres... Det vil nok gagne hele sykkelen bedre, enn å kun dempe høyfrekvente ristelser i styret...?

Er styrelodd noe som sitter "inni" håndtakene, ytterst på styret? :?

Re: styrevekter

Posted: 18 Jan 2008 18:08
by mekkern
styre lodd/dempere ytterst på styret er noe som kom etter det ble vanlig med styredeler som er festet direkte på gaffelrør/styrekrone..
Da vi hadde vanlige styrer med litt lengde på så virket disse som dempere pga fleksing i røret.
med de korte støpte delene i alu så er det mere direkte slag/vibrasjoner.
en sykkel som var livsfarlig å slippe styret på uten dempere var suzuki gsx1100ef-etter et sekund begynte styret å slå fra side til side men med lodd/dempere var den stabil..

Re: styrevekter

Posted: 20 Jan 2008 02:01
by Pizzafordi
de fungerer jo som støtte hvis du faller ned. Helt av is bad and replacement is the thing. Så anyways det er bare halvt så gale i teorien.

Re: styrevekter

Posted: 20 Jan 2008 11:32
by fireblade
takk for mange svar.ble jo litt klokere,men ikke mye.er det noen som VET MED SIKKERHET om det gjør noe at styrevektene veier mindre.det ble mye synsing.

Re: styrevekter

Posted: 20 Jan 2008 11:44
by inunf
Jeg kjøpte lettere styrevekter til sykkelen min nå i vinter. Jeg har ingen betenkligheter med å montere dem.

Du har jo fortsatt de gamle vektene, ikke sant? Sett på de nye, og hvis du merker negativ forskjell så sett på de gamle igjen. Er ikke verre enn det.

Re: styrevekter

Posted: 20 Jan 2008 12:26
by Babelfisken
fireblade wrote:takk for mange svar.ble jo litt klokere,men ikke mye.er det noen som VET MED SIKKERHET om det gjør noe at styrevektene veier mindre.det ble mye synsing.
Man skal aldri si aldri men her er nå min vurdering:
Styrevekter er der for å redusere vibrasjoner. Derfor vil ikke fjerning føre til endrede egenskaper på sykkelen selv og du kan trygt kjøre med lettere vekter. Det som beskrives ovenfor med Suszuki 1100 er et eksempel på vibrasjoner og egenresonans. En hvilken som helst sykkel uten styredemper kan oppnå tankslappers dersom man har feil dekk, små skjevheter osv og ikke holder i styret. Det starter som små bevegelser indusert av vibrasjoner* og så øker det raskt på til farlig tankslappers. Wobble er vel helst når bakenden "vifter" med halen.
Den generasjonens sykler var notortisk ustabile og det er liten grunn til å frykte at det lille problemet skulle skje med en moderne sykkel.
Vektene er der ikke for å skape balanse, de er der bare for å "reparere" symptom på et underliggende problem.
* det er da man tar tak i styret igjen og ved anledning tar en sjekk av dekkmønster, evt. styrelager og forhjulsmontasje.