Blinklys til FZ6 satt på riktig plass
Posted: 22 Jan 2008 20:37
Jeg synes ikke blinklysene på syklen var noe spesielt fine så jeg bestemte meg for å flytte de litt..
Jeg fant fort ut at det var for trangt til at det kom til å bli en kosejobb, så da var det bare å begynne å demontere;)
Her skal jeg prøve å forklare framgangen min:)
Først skrudde jeg av dekslene som dekker oversiden av kåpa. to synlige unbrako skruer på sia av kåpa, en ved speedometeret og en skrue under gummien rundt speilet

Dekslene er litt trange å få ut, men med litt lirking går det greit.
Nå kommer en greit til for å få løsnet klipsene som holder ledningene fast til kåpa. to på venstre side, ett på høyre. Åpne kontakten på ledningene til blinklysa samtidig.
Neste skritt er å skru av vindskjermen. Den er festet med to skruer oppe i hvert hjørne og en skrue midt i spissen på undersiden.
Speilene må også av. to muttere på hver
Så er det kåpa sin tur.. den er festet med to skruer på hver side. en oppe og en nede og en i hver side inn i speedometeret.
Pluss en skrue som er gjemt mellom speedometeret og lyktene.. så lyktene må av. Nå begynte jeg virkelig å angre men det er for seint å snu;)
Lirke litt på kåpa vips så er den løs!

Det siste vi gjør er å ta de originale blinklyse løs fra kåpa. det er et gummioppheng som er klipset fast. simpelt å få løs når kåpa er av
Nå er ledningsnettet synlig. første jeg gjorde var å fjerne all tapen.
Nå så jeg at pluss til venstre blinklys er brun. og pluss til pod? lyset er blå, grønn og rød(heretter bare kalt blå) Den blå ledningen er spleieset videre for å gi lys til begge pod lysene. Klipp den av intil skjøten

Gå til den store hvite kontakten mot tanken, napp ut begge to og sett den blå der som den brune stod.

Nå blinker det venstre lyset på riktig plass:)
På den brune ledningen er det spleiset inn en ny brun ledning som går videre til instrumentpanelet. denne må spleises inn på den blå ledningen for at blinklysindikasjonen skal virke.
Over til høyre side..
her ser vi at pluss er grønn. Tidligere klippet vi av den blå ledningen på venstre side. finn igjen den grønne på samme plass, skrap vekk isolasjonen på den grønne og spleis de sammen. På denne måten får vi signal inn gjennom den brune og det går videre til indikatoren uten at vi trenger å gjøre noe mer.
Ferdig resultat
Dett var dett og nå har jeg en mye mer clean look på syklen uten at det kostet meg en krone:)
Håper dette ikke var altfor rotete og kanskje til inspirasjon
ps: Dette var litt impulsivt i dag så jeg hadde ikke gule pærer liggende klart. det skal selvølgelig ordnes snarest:)
Jeg fant fort ut at det var for trangt til at det kom til å bli en kosejobb, så da var det bare å begynne å demontere;)
Her skal jeg prøve å forklare framgangen min:)
Først skrudde jeg av dekslene som dekker oversiden av kåpa. to synlige unbrako skruer på sia av kåpa, en ved speedometeret og en skrue under gummien rundt speilet
Dekslene er litt trange å få ut, men med litt lirking går det greit.
Nå kommer en greit til for å få løsnet klipsene som holder ledningene fast til kåpa. to på venstre side, ett på høyre. Åpne kontakten på ledningene til blinklysa samtidig.
Neste skritt er å skru av vindskjermen. Den er festet med to skruer oppe i hvert hjørne og en skrue midt i spissen på undersiden.
Speilene må også av. to muttere på hver
Så er det kåpa sin tur.. den er festet med to skruer på hver side. en oppe og en nede og en i hver side inn i speedometeret.
Pluss en skrue som er gjemt mellom speedometeret og lyktene.. så lyktene må av. Nå begynte jeg virkelig å angre men det er for seint å snu;)
Lirke litt på kåpa vips så er den løs!

Det siste vi gjør er å ta de originale blinklyse løs fra kåpa. det er et gummioppheng som er klipset fast. simpelt å få løs når kåpa er av
Nå er ledningsnettet synlig. første jeg gjorde var å fjerne all tapen.
Nå så jeg at pluss til venstre blinklys er brun. og pluss til pod? lyset er blå, grønn og rød(heretter bare kalt blå) Den blå ledningen er spleieset videre for å gi lys til begge pod lysene. Klipp den av intil skjøten

Gå til den store hvite kontakten mot tanken, napp ut begge to og sett den blå der som den brune stod.

Nå blinker det venstre lyset på riktig plass:)
På den brune ledningen er det spleiset inn en ny brun ledning som går videre til instrumentpanelet. denne må spleises inn på den blå ledningen for at blinklysindikasjonen skal virke.
Over til høyre side..
her ser vi at pluss er grønn. Tidligere klippet vi av den blå ledningen på venstre side. finn igjen den grønne på samme plass, skrap vekk isolasjonen på den grønne og spleis de sammen. På denne måten får vi signal inn gjennom den brune og det går videre til indikatoren uten at vi trenger å gjøre noe mer.
Ferdig resultat
Dett var dett og nå har jeg en mye mer clean look på syklen uten at det kostet meg en krone:)
Håper dette ikke var altfor rotete og kanskje til inspirasjon
ps: Dette var litt impulsivt i dag så jeg hadde ikke gule pærer liggende klart. det skal selvølgelig ordnes snarest:)