Page 1 of 2

Alu/stål lim?

Posted: 21 Jun 2005 17:42
by KjOtT
Hei!

Hadde for noen dager siden en kjip opplevelese med en kamerat's sykkel. Jeg ble spurt om jeg ville ta meg en tur for å kjenne/høre etter lyder etc og til min store forskrekkelse sa det PANG da jeg skulle svinge inn på en avkjørsel.

Det som skjedde var at skruen som holder fast fremdrevet løsnet, og slo av et feste (feste til dekselet forann drevet) som førte til at det ble hull ved girkasse området. Oljen flommet ut, men oppdaget det heldigvis med engang, og stoppet motoren.

Vi har festet/delen, og den/det passer perfekt inne i hullet. Derfor er spørsmålet mitt. Finnes det noen form lim som kan feste dette?

Vi har ringt å spurt angående å sveise dette, men de vil helst ikke sveise uten at motoren er plukket fra hverandre pga. varmen. Det som derfor er i min tanke, er et slikt lim + forsiktig punktsveising (har hørt noen som har gjort lignende, men er usikker på om det var alu eller stål).

Sykkelen det gjelder er en 99' Yamaha R6.

Eventuelt hvor mye blir det kostende hos et verksted å ta motoren i fra hverandre (får tatt ut og sveiset i form av kontakter. Altså bare å plukke den fra hverandre/sette sammen (overhalle?)?

Posted: 21 Jun 2005 17:45
by Cartman
LockTight for metall kan være verdt å prøve... sitter som fyy... men usikker hvordan det er anngående varme, ta en sjekk på beholderen før du eventuelt kjøper... lykke til (og velkommen til forumet :D)

Posted: 21 Jun 2005 17:49
by KjOtT
Er flere som har nevnt LockTite til meg, men jeg forbinder det bare med festing av skruer/muttere. Men skal sjekke det ut.

Hvor mye grader må det tåle da tro?

Posted: 21 Jun 2005 18:51
by pelsen
Araldit eller annen type epoxy kan brukes som nødløsning.
Men ikkeno lim sitter før delene er vasket HELT RENE for olje og fett.
For å få det helt rent bør nok motoren rives, og delene vaskes grundig.
Man vet heller ikke hva som er falt inn i motoren før den er åpnet.

Posted: 21 Jun 2005 19:44
by KjOtT
Tror ingen ting kom inn i motoren da det ligger en "plate" helt ut til "veggen" der festet er knekt. Dessuten flommet jo oljen ut der pga. det trykket som er i motoren.

Skal nok få delen vi har 100% ren, men må vel sitte i flere timer å gnikke rent nede ved motoren (whitespirit, rødsprit etc.)...

Posted: 21 Jun 2005 20:19
by TheDuke2
Loctite er ikke bare Loctite, det er ett merke men med mange forskjellige typer lim. Husk å fortell hva du skal bruke det til når du kjøper det :)

Posted: 21 Jun 2005 21:28
by KØLLA
Anbefaler deg og bruke Belzona supermetall ( http://www.belzona.com ) 1111 eller 1211 på denne reparasjonen. Jeg har tidligere limt ei motorblokk med stort hell med Belzona, dette stoffet brukes også offshore på utstyr som er utsatt for høy temperatur.

Posted: 21 Jun 2005 23:19
by et0n
Du finner nok et lim som holder, men hvis du i tillegg får sveiset noen få punkter så sitter det nok.

Men, er det ikke bare et motordeksel som står der? Er da ikke så altfor mye arbeid å ta av dette, er det??

Posted: 21 Jun 2005 23:43
by adoniz
ta det av og sveis det. Da får du også sett inni motoren osgå. Var det et deksel kan du punkte det fra utsiden slik at det ikke slår seg. Mens det er montert. Tåler det sjø.. natta

Posted: 22 Jun 2005 15:00
by vega
det er noe som vi bruker på jobben å det heter kjemisk metall som er en to komponents stoff å det kan man bruke for å tette hull med bare pass på at flatene er rene (men det beste er å få biten sveiset på plass) :smt072

Posted: 22 Jun 2005 16:20
by KjOtT
et0n wrote:Men, er det ikke bare et motordeksel som står der? Er da ikke så altfor mye arbeid å ta av dette, er det??
Er nok ikke så lett som det høres ut som. Hullet er i selve "hoveblokka" viss jeg kan kalle det det.

Takker for svar!

Noen som forresten vet hvor mye et verksted tar sånn ca for en overhalling da?

Posted: 22 Jun 2005 22:16
by Bånn Gæs
Umm, var nettop ute og sjekket min egen drevmutter og den var godt på tur av. :shock: Tipper noen mil til og jeg ville hatt samme styret. Skal på langtur i mårra så jeg gikk over sykkelen sånn i fall... Takk og pris for det! [-o< Hadde vel blitt havari før Voss tenker jeg

Posted: 23 Jun 2005 08:14
by Jalmar
I "gamle dager" var det en låseskive man tredde på akselen før man skrudde på mutteren. Denne skiva hadde en kant man brettet opp rundt mutteren når man hadde skrudd til. Er det slutt på denne sikkerhetsordningen på nyere sykler, eller er det ingen som gidder bruke disse skivene? :roll:

Posted: 23 Jun 2005 16:41
by KjOtT
Jalmar wrote:I "gamle dager" var det en låseskive man tredde på akselen før man skrudde på mutteren. Denne skiva hadde en kant man brettet opp rundt mutteren når man hadde skrudd til. Er det slutt på denne sikkerhetsordningen på nyere sykler, eller er det ingen som gidder bruke disse skivene? :roll:
Er det på denne også, men om funksjonen var brukt i dette tilfelle, er jeg ikke sikker på.

På min 01' CBR 600 FS, er det ikke slik skive.

Posted: 23 Jun 2005 17:29
by Bånn Gæs
:oops: :oops: :oops:
Skiva er der den, det er vel heller et spørsmål om hele dens potensiale var tatt ut.. :roll:

Eddit med høggtenner og blosmak!!! :
Skulle på langtur idag, men som værgudene (værdjevlene??) her vil det til så har det jo regna småjævler i HELE dag! Jeg blir så forbanna lei denne byen av og til! :evil:
Regna i 3 uker i strekk nå :cry:
*Sorry for at jeg dreit i tråden din*