Vedlikehold av skinn

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
Gixxerman

Vedlikehold av skinn

Post by Gixxerman »

Har renset og smurt inn skinndressen min ikveld, så skal bli spanandes å se resultatet imorgen. Bedre sent enn aldri :) Ønsker å bevare skinnet best mulig, og å gjøre det mykere.

Noen andre som gjør dette ?
Cartman

Re: Vedlikehold av skinn

Post by Cartman »

Ja.. men ikke på kjøredressen (siden den ikke er skinn :))
Har endel skinnklær og det er veldig viktig å smøre det opp... falmer, sprikker og trekker vann inn ellers.
-- Honda VFR (04) --
Scotty

Post by Scotty »

skulle til å åpne en ny tråd, men kan like så greit spørre her..

Har kjøpt skinndress nå.. og jeg lurer på åssen det er med vedlikehold.
Hva skal smøres på? hvor ofte? noe annet som er greit å kunne om skinn?
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Har ikke gjort noe til nå, men det er vel på tide. Kjøpte en pakke med Spidi skinnrensemiddel når jeg kjøpte skinndressen så den får vel tas i bruk etterhvert. http://www.norsafe.net/?c=vv&vg=11&ug=&vid=4852

Ellers står det jo masse her på forumet om forskjellige vedlikeholdsmåter for skinn.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg brukte den samme pakken som Alas linker til. Kom på jobb idag, og ble veldig fornøyd med resultatet :) Dressen var blitt ganske gråaktig, men nå er den like svart igjen, og blitt enda mykere. Kult :)
FZ1
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE

Post by FZ1 »

Scotty wrote:skulle til å åpne en ny tråd, men kan like så greit spørre her..

Har kjøpt skinndress nå.. og jeg lurer på åssen det er med vedlikehold.
Hva skal smøres på? hvor ofte? noe annet som er greit å kunne om skinn?
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=3&t=7864

Men her er det mange som mener mye :?
Alas

Post by Alas »

Gixxerman wrote:Jeg brukte den samme pakken som Alas linker til. Kom på jobb idag, og ble veldig fornøyd med resultatet :) Dressen var blitt ganske gråaktig, men nå er den like svart igjen, og blitt enda mykere. Kult :)
Godt å høre, var den vanskelig å jobbe med eller?

Og bør dressen henge noenlunde varmt, før, under og etter behandling. Nå henger dressen min på loftet hos farmor nemlig, og det er ikke kaldt der, men det er ikke varmt heller, om noen skjønner.....

Mvh
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ikke sikker på varmen, men det var vanlig romtemp der min er hvertfall. Veldig enkelt å gjøre. Følger med en svamp, og polérduk. Først renser man dressen. Hell forsiktig litt på svampen og børst forsiktig, skal ikke gni hardt. Trenger ikke pøse på med den væsken. Står at begge flasken holder til to omganger, og jeg har halvparten igjen på begge så. Ta et visst område av dressen om gangen, og så tørker du det forsiktig vekk, og slik arbeider du deg over hele dressen.
Selv brukte jeg svampen til begge operasjoner, men skylte den veldig godt mellom de to. Skaffet annen polérduk til den leathercreamen som de kaller det. Gidder ikke blande stoffene heh :)
Gni inn litt hardere i denne operasjonen, men er ikke snakk om makt akkurat. Små moderate mengder holder, og jobb med et visst område av gangen her også.
Jobb i sirkelbevegelser.

Brukte 1 time eller noe sånt på hele operasjonen jeg hvertfall.

Tips: Jobb med forsiden først, og så baksiden. Når du så skal begynne med leathercreamen starter du igjen på fremsiden, så det har tørket mest mulig der du jobber til enhver tid :)
Alas

Post by Alas »

Takketakk.

Får se og få gjort det en dag, besøke farmor i samme rennet. Da blir hun glad.

Men hva med det at den blir grå, også svart igjen? Det er det at stoffet trekker inn i skinnet eller?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Skinnet tørker i tillegg til veistøv og drit. Hadde et par svarte skinnhansker et år. Var helt fine på høsten da jeg la dem fra meg. Da jeg skulle ta dem frem igjen var de skikkelig grå. Heldigvis ikke gått så fort med skinndressen for den ønsker jeg å ha noen år(om jeg ikke går skikkelig på schnørra først da =D> )
Alas

Post by Alas »

Ahh, sånn å forstå #-o

Høres bra ut det der.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

De pakkene som ofte følger med dressene (Dainese etc.) er i hovedsak for rensing og flekkresistans og lærpleie. I praksis er de for å holde skinnklær "nye og fine".
De erstatter IKKE en fullgod impregnering!! Her er det lærfett som gjelder. Lite annet. En ny dress må gjerne smøres inn flere ganger for å "mette" skinnet om man skal ha en godt impregnert å myk dress.
Se etter fett som inneholder mest mulig "naturlige" produkter som vaselin, margolje, voks/bivoks og vegetabilske impregneringsoljer. Unngå for all del silikonbaserte produkter og sprayprodukter!! Det ene kan skade læret og det andre er å kaste penger ut vinduet. Impregnering er håndarbeid. Skinnet må masseres. Å vifte litt med en klut er enkelt men en illusjon om det er impregnering som er målet.
FZ1
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE

Post by FZ1 »

RockeRolf wrote:De pakkene som ofte følger med dressene (Dainese etc.) er i hovedsak for rensing og flekkresistans og lærpleie. I praksis er de for å holde skinnklær "nye og fine".
De erstatter IKKE en fullgod impregnering!! Her er det lærfett som gjelder. Lite annet. En ny dress må gjerne smøres inn flere ganger for å "mette" skinnet om man skal ha en godt impregnert å myk dress.
Se etter fett som inneholder mest mulig "naturlige" produkter som vaselin, margolje, voks/bivoks og vegetabilske impregneringsoljer. Unngå for all del silikonbaserte produkter og sprayprodukter!! Det ene kan skade læret og det andre er å kaste penger ut vinduet. Impregnering er håndarbeid. Skinnet må masseres. Å vifte litt med en klut er enkelt men en illusjon om det er impregnering som er målet.
Å si at skinnpleiemidler er kun for å holde skinnet nytt og fint er vel feil.

Når det gjelder å impregner skinnet er det ikke et mål for alle. Når man metter skinnet tetter man porene. Dette gjør at skinnet puster dårligere. Personlig vil jeg heller ha en skinndress som puster og heller dra på med en regndress hvis det regner.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har ingen intensjon om å impregnere nei :) Ønsker kun å bevare fargen, og myke opp litt. :) Trer på meg zuki regndressen om regnet faller fra oven...
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

RockeRolf wrote:De pakkene som ofte følger med dressene (Dainese etc.) er i hovedsak for rensing og flekkresistans og lærpleie. I praksis er de for å holde skinnklær "nye og fine".
og jeg som trodde var smart og kjøpte en spray :?

men jeg er fornøyd med resultatet jeg...
1.3.1.2
Post Reply