Mine planer for FJ'en denne sesongen - mye er unnagjort

Prat om tung MC.
Dentist
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse

Mine planer for FJ'en denne sesongen - mye er unnagjort

Post by Dentist »

Jeg går rundt med litt forskjellige planer for større og mindre ting jeg har lyst til å gjøre på FJ 1100'en min før sesongen.
Som jeg har nevnt i en annen tråd, vil jeg gjøre noe med lyset på FJ'en, men det kan vi ta i den tråden.

Jeg kan veldig gjerne trenge noen innspill, tips, osv. på planene mine, så jeg takker for all hjelp.

Det jeg tenker på, er følgende;

-Høyere kåpeglass. Er ikke veldig fornøyd med originalglasset på FJ'en, iallefall ikke til turkjøring. Finner ingen lengere som har det nytt...hadde ett Givi glass som jeg likte godt på min forrige FJ, men Givi lager ikke de lengere. Noen som har tips/linker til noe sånt? Kan det være en ide og ringe til forskjellige MC huggerier og høre om de har noe sånt?

-Skifte speil. Er det en ting jeg aldri har likt på FJ 1100'er, er det speilene! Spesielt det høyre speilet er ubrukelig! (Har vært slik på begge FJ'ene mine, så jeg antar at det er ett kjent problem?) Er det noen som har byttet ut de styremonterte speilene på en FJ? Eller burde jeg prøve og montere de i kåpa, slik det er på FJ 1200'er fra 86-87 modellene?

-Trådløs sykkelcomputer/digitalt speedometer, e.l.. På min forrige FJ monterte jeg en vanlig Sigma sykkelcomputer med ledninger. Det fungerte helt greit. Tenker og få på en slik igjen, så jeg får digitalt speedometer og klokke iallefall. Har snust litt på en del trådløse nå, selv om jeg ble frarådet det sist... kunne bli forstyrrelser fra tenning o.l. fikk jeg høre. Hvordan er det på f.eks. Sigma BC 2006 eller Cateye Micro Wireless? Ett annet alternativ, er ett digitalt speedometer for MC, dette; http://www.monsterbike.no/module_ehande ... &xid=91993 - koster ca 2000, men en grei trådløs sykkelcomputer koster fort 600-1000 kroner. Den til MC kan du vel koble på strømnettet på sykkelen så du har konstant bakbelysning også antar jeg. Er bakbelysning på sykkelcomputerene også, men neppe konstant og de går på batteri... hva tror dere er den beste løsningen?

-Skifte blinklys foran. Burde være en smal sak. Finnes masse blinklys som er LANGT mindre og klumpete enn de originale FJ blinklysene (de er rett og slett stygge!)

De tingene her, i tillegg til forandringer på lys, er vel de større planene jeg har. Resten er mindre ting, bl.a. tankveske og en Airhawk Lite - er det noen som har erfaringer med den forresten? Link her; http://www.cruiserclub.no/index.php?visprodukt=272

Jeg vurderer også en GPS forresten! Det er mulig det blir tur nedover Europa i sommer, og da kunne jeg gjerne tenkt meg en GPS på turen.
Den jeg har aller mest lyst på, er Garmin Zumo 550. Virker meget bra og fått gode tester. Er den det beste MC GPS kjøpet, eller burde jeg også vurdere andre?

Ja, det ble en del det... som sagt, jeg tar gjerne imot tips og hjelp :D
Last edited by Dentist on 25 Apr 2008 23:17, edited 1 time in total.
Image
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Re: Mine planer for FJ'en denne sesongen - trenger innspill

Post by Dominator »

Planer er moro :) Kåpeglass, speil og annen hardware ville jeg prøvd å finne på Ebay, utrolig mye stæsj der. Hva skal du med sykkelcomputer? Med GPS får du jo klokke og speedometer på kjøpet. Driver selv å installerer GPS-holder på min egen MC, tenkte jeg skulle legge inn noen bilder á lá how-to etterhvert. Det er ikke lett å montere GPS uten at den kommer i konflikt med instrumenter, tenningslås, kåpeglass, tankveske osv. Den skal jo være lesbar i fart også. Og det blir nok ikke så diskret som jeg hadde håpet, men skitt au. Det er jo en tursykkel. Zumo har jeg ingen kjennskap til, men andre Garmin-modeller har jeg god erfaring med. Tror det er noen tråder om Zumo her inne også.
Dentist

Post by Dentist »

Skal sjekke litt på Ebay :)

Har sett bilder av Zumo, og sett ett skjermbilde hvor det er speedometer.
Men kan du se speedometer samtidig som du ser på kart og navigerer - eller må du velge?
Er speedometeret på en GPS ganske nøyaktig? Hvordan regner den ut farten? Har aldri hatt GPS før, så jeg må spørre.
Image
Dominator

Post by Dominator »

På de GPS'ene jeg har ser du speedometer og klokke i hovedvinduet så lenge du ikke navigerer mot et ankomststed. I så fall får du i stedet info om beregnet ankomsttid og kjøreanvisninger. Du kan også velge andre skjermvisninger med speedometer, snittfart, tripteller osv, men da ser du ikke kartet. Tar forbehold om at Zumo er bygd opp på en annen måte. Og ja, GPS'en viser hastighet langt mer nøyaktig enn noe speedometer. Fart er ikke annet enn distanse/tid og er det noe GPS'en kan er det nettopp det.
Dentist

Post by Dentist »

Har droppet hele sykkelcomputer prosjektet. Er 99% bestemt på en Garmin Zumo 550, og den kan vise speedometer både i kartvindu eller på eget skjermbilde. Skal på langtur til europa i sommer, så da er GPS tingen :D

Har nå bestilt kåpeglass fra USA. Fant til slutt ett par nettbutikker som selger Targa kåpeglass, og de har en høy type til FJ 1100 84-85 som er sotet. Betalte 600 kroner inkludert frakt, noe jeg anser som greit.
Noen som har erfaringer med Targa kåpeglass?

Driver og plundrer med speil og blinklys da... funnet masse speil og blinklys, både på ebay og nettbutikker.
En ide jeg har fått, er kåpemonterte speil med innebygde blinklys - da kan jeg fjerne speilene fra styret og få vekk de stygge klumpene av originale blinklys!
Spørsmålet er om det er greit og lage hull i kåpa rett under kåpeglasset for å feste slike speil? Noen med FJ 1100'er som har prøvd noe sånt noen gang? Eller byttet blinklys og speil?
Sykkelen står i vinterlagring på MC-Huset Nydal, så jeg får ikke sjekket akkurat nå...
Hvis det lar seg gjennomføre uten for mye plunder eller at jeg ødelegger kåpa, så tror jeg dette er tingen.

Forøvrig har jeg noen planer for å øke synligheten til sykkelen i trafikken, spesielt innen europaturen;
-skal montere 2 ekstralys, enten på sidene eller rett under originallykta foran
-montere rimtapes m/refleks
-montere trådløst bremselys - sånn dioderekke som du limer på toppboks eller hjelm, og pære til baklyset med trådløs sender opp til dioderekken
-sette inn Philips MotoVision pærer, og bytte ledninger/rele til hovedlyset

Disse tingene gir meg bedre lys og sikt ved mørkekjøring og øker min synlighet ovenfor "cagers" - er vel hva vi kaller en "win-win situation"... ;-)
Image
Dentist

Post by Dentist »

Jada, jeg driver fortsatt på med mine FJ planer for sesongen jeg...

Kåpeglasset jeg bestilte, hadde selvfølgelig gått ut av produksjon... :evil: :(
Så jeg jakter desperat rundt. MRA lager originalt kåpeglass til FJ 1100 med påmontert Vario Touring spoiler. Vurderer denne, men er usikker på om den lille spoileren gir bra resultater. Noen som har Vario Touring kåpeglass på sykkelen sin, som kan dele erfaringer?
Ellers fant jeg ett firma i statene som heter Gustaffsons Plastic (http://www.bikescreen.com). Etter hva jeg ser på siden til de, lager de 4 forskjellige kåpeglass til FJ 1100 - originalform, 2+ som er 2 inches høyere, 4+ som er 4 inches høyere og ett touringglass. Prisene er ikke så ille heller. Men jeg har sendt mail til de, og spurt om litt småplukk og fraktkostnader til Norge, og ikke fått svar enda (snart en uke siden) - så jeg er litt tvilsom til butikker som ikke svarer på mail. Kåpeglassene er forøvrig ikke predrilled, så de selger akrylbor som du må ha for å bore hull selv, dette er vel forøvrig greit.

Ellers vurderer jeg nå og skaffe ett nytt Corbin sete til FJ'en.

Dette;

Image

Det koster 3 990,- ferdig levert til meg via mc-utstyr.no.
Jeg lurer egentlig på om det er verdt pengene eller ei... noen som har hatt FJ med Corbin sete eller prøvd Corbin seter generelt?
Har tenkt og kjøpe AirHawk Lite puter uansett, men hvis jeg kjøper ett Corbin sete er det da noen vits? Det vil vel gi bortimot den ultimate sittekomfort, men blir det smør på flesk?

Og til slutt har jeg begynt og vurdere handlebar risers også, ettersom jeg har skjønt gir det også bedre kjørekomfort på lengere etapper?

Ja, glemte jo en ting da...skal ha en tankveske også. Ser etter en som er stor nok til å pakke ned laptopen i (laptopen min er 36x26cm).
Har funnet ett par vesker jeg sterkt vurderer, en fra Givi og en fra Kappa. Er det noen stor kvalitetsforskjell på disse 2 merkene? Har hatt og har Givi kofferter, så jeg vet vel at det er ett bra merke.

Det er disse 2 jeg vurderer;

Image

Image

Ellers så har jo Biltema kommet med en tankveske til 219 kroner da...men jeg er vel sterkt i tvil om det lønner seg å kjøpe tankveske derfra... :-k

Hvordan er det og pakke en laptop i en tankveske forresten? Vil magnetene gi noe trøbbel med f.eks. harddisk eller andre komponenter i en PC?
Vil det muligens lønne seg og pakke den i toppkofferten istedet? Er plass til den der også nemlig...
Image
Bobo
MC: Yamaha Fj 1100. 1986mod

Post by Bobo »

Hei

Kjøpte meg mini indicators fra denne fyre på Ebay, http://search.ebay.co.uk/_W0QQsassZratweasle

Monterte de på min Fj1100, likte utseende på disse mye bedre. \:D/

Er fra Hamar je å =D> men har flyttet til Aurskoog Høland for 2 år siden.

Mvh
Robert
Dentist

Post by Dentist »

Mindre og penere blinklys er ett must iallefall...de originale på FJ 1100 er ufattelig store og stygge... :twisted:

Har fått svar fra både MRA og bikescreen.com nå da. Touringglasset fra bikescreen er 5,5" høyere enn originalen, altså ca. 14 cm. Totalpris med frakt kommer på $167,45, som med den lave dollarprisen er ca. 890,- kroner. Hva blir regnestykket egentlig? Det skal vel momses inn i Norge, men er det prisen på varene eller totalsummen med frakt? Og så kommer det vel noe fortollingsgebyrer og herk også vel...

VarioTouring kåpeglasset fra MRA er likt originalglasset, men med en spoiler montert på. Skal etter hva jeg ble fortalt minske lufttrykket pga. åpningen mellom kåpeglass og spoiler. Spoileren kan også justeres. Det er SPS som er importør i Norge, så jeg har satt den lokale forhandleren på saken ang. pris.

Jeg spør igjen; noen med erfaring med MRA VT glassene? Er litt usikker på hvem av disse jeg skal velge.

Dette er touringglasset fra bikescreen;

Image

Dette er MRA VT glasset (fant ikke bilde av FJ modellen, men dere skjønner hvordan de er laget);

Image

Så, kåpeglass blir det iallefall.

Når det gjelder tankveske er jeg litt usikker. Ble fortalt at og ha en laptop i en magnettankveske ikke var det smarteste.

Noen alternativer jeg har funnet, er f.eks. en laptop ryggsekk fra Kappa som kan brukes som tankveske sammen med en festeplate med sugekopper. Finnes forøvrig lignende vesker med sugekoppfeste fra Givi, osv.
Sitter disse sugekopplatene ordentlig fast?

Ett annet alternativ er Bagster. De lager fortsatt tankbeskyttelse til min sykkel (med riktig farge) og tankveske som festes på det. Koster jo en god del mer enn bare en vanlig magnetveske, men dette beskytter jo lakken på tanken også.
Er ett Bagster system en god investering?
Image
Dentist

Post by Dentist »

Bobo wrote:Hei

Kjøpte meg mini indicators fra denne fyre på Ebay, http://search.ebay.co.uk/_W0QQsassZratweasle

Monterte de på min Fj1100, likte utseende på disse mye bedre. \:D/
Var det "mini indicators FOR YAMAHA r1 r6 yzf fzr xjr fj xjr tzr" du kjøpte av han? I så fall, tok du de med kort eller lang stamme?
Du har ikke bilde av FJ'n med de montert på?
Image
Bobo

Post by Bobo »

Hei

Det stemmer, og jeg kjøpte de med kort stamme.

Skal prøve å få lagt ut et bilde her, men er ikke helt sikker på hvordan det gjøres :-k

Robert...........
Dentist

Post by Dentist »

Fant bilder av en FJ 1100, som det er byttet til miniblinklys foran, og montert på speiler i kåpa istedet for styret.

Ser mye bedre ut begge deler :D

Image
Image
Dentist

Post by Dentist »

Fant en tankveske jeg fikk lyst på nå;

Alpinestars Tech Aero Tank Bag
Image

Synes denne virker veldig grei. Noen som har denne og/eller har noen erfaringer med den?

Fant den hos FC-moto.de, og totalt med frakt og VAT avslaget kommer den på ganske nøyaktig 1000 kroner.
Er FC-moto.de en grei webshop og handle på?
Er det norsk mva og tollgebyr som blir det eneste ekstra?
Image
Dominator

Post by Dominator »

Kan være en fordel å prøve tankveska på sykkelen før du kjøper. Tanveska mi er på 40 liter omtrent, med en "toppetasje" du kan ta av. Med det øverste rommet påmontert ser jeg faktisk ikke instrumentpanelet i det hele tatt, så toppetasjen har ikke vært mye i bruk for å si det sånn. :-k
Dentist

Post by Dentist »

Er ikke ute etter noen kjempestor tankveske. 40 liter synes jeg blir for stort, noe rundt 10-25 liter tror jeg er passe. Vil heller ikke ha en altfor høy veske.
Finner ingen mål på den Alpinestar veska noe sted, så det er jo litt shaky og bestille den på nett fra utlandet :?

Får vente til sykkelen er ute i friluft igjen, så får jeg ta en runde og teste litt forskjellige.

Selges Alpinestar utstyr, og da tankveska først og fremst, gjennom forhandlere i Norge? Noen på sentrale østlandet?

edit: sjekket litt kjapt, og Erling Sande er importør av Alpinestars ser jeg. Utifra forhandlerlista hos Erling Sande er det Motorspeed på Lillehammer og GMS på Gjøvik som er i nærheten av meg. Får høre med de...har vært innom begge to iløpet av de siste par ukene, og så ikke fnugg av noe Alpinestars utstyr. Kanskje for tidlig enda, men får høre om de planlegger å ta inn tankveska. Den virker grei - 20 til 30 liter.
Image
Bobo

Post by Bobo »

Hei

På bildet er de samme miniblink lys om sitter på min Fj.

Synes de ble mye finere \:D/

Robert............
Post Reply