Dobbel sperrelinje og kø?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Dobbel sperrelinje og kø?

Post by xadox »

Hva gjør dere?

det er stillestående/saktegående (5-10 km/h) kø og det er dobbel sperrelinje... jeg setter på venstreblingen og kjører ut i motsatt kjørefelt og kjører forbi køen... blir man stoppet for å gjøre dette? hva er straffen?

har gjort det mange ganger men alltid lurt på konsekvensene...
Last edited by xadox on 14 Feb 2008 04:26, edited 1 time in total.
1.3.1.2
Tormodro

Re: Dobbel sperrelinje og kø?

Post by Tormodro »

xadox wrote:Lurer bare på hva reglene sier her...

det er stillestående/saktegående (5-10 km/h) kø og det er dobbel sperrelinje... jeg setter på venstreblingen og kjører ut i motsatt kjørefelt og kjører forbi køen... Er det lovlig? blir man stoppet for å gjøre dette?

har gjort det mange ganger men alltid lurt på regelen...
Lenge siden du tok lappen? Dette burde du huske. Det er under ingen omstendighet IKKE lov å krysse dobbel sperrelinje. Og ja, ser de deg ligger du nok tynt an.
Mvh. Tormod,
Honda GL 1500 SE -97mod m/henger

Husk!
Morokulien Grensetreff: 15 - 17. juni - 2012
Invitasjon til treffet!
xadox

Post by xadox »

men blir man virkelig tatt for dette? står dere alle i en stillestående kø og venter?? :-k
1.3.1.2
Pollti

Post by Pollti »

Nei, men ikke bryt sperrelinja så blir du ikke tatt.
Keihin

Post by Keihin »

xadox wrote:men blir man virkelig tatt for dette? står dere alle i en stillestående kø og venter?? :-k
Det kommer jo an på hvem som ser deg. Er sikkert en del MC Onkler som ser det litt an, men jeg har inntrykk av at både kjøring på feil side av doble sperrelinjer og ute på veiskuldra er noe de reagerer hardt på. Ikke at jeg skjønner det helt så lenge man kjører fornuftig...

I Italia stod Onkel og vinket oss ut på veiskuldra og forbi bilkøen, men vi skulle på MotoGP ;-)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Tormodro har helt rett (nesten - hvis omstendigheten er et kjøretøy med havari el. kan du krysse); hold deg på egen side av heltrullen. Kjører du pent, så slipper køen deg frem langs linja. Grunnen til forbudet mot å kjøre på veiskuldra er nok faren for ulykker hvis noen må bruke skuldra. Jeg tror ikke vi får mange forbud i landet her som har unntaket "bortsett fra hvis du gjør det forsiktig", dessverre.
Image
Image
Flydude
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

Jeg pleier å legge meg helt ute ved linja og vise bilene at jeg gjerne vil forbi. Da vrir de som oftest på rattet og lager litt plass, hvis det ikke er det. Så lenge du ikke bryter linjene, så kan du kjøre forbi bilene inne i din egen fil. Bare å passe på det generelle ved forbikjøring i kø; oppnå øyekontakt med bilene og kjør forsiktig. Kjører man ordentlig, unngår man at folk blir sure på oss mc-folk. :)
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
xadox

Post by xadox »

hadde en episode ifjor hvor jeg kjørte fra tønsberg til drammen på gamle e-18 på en søndag... køen sto helt stille og jeg la meg ut til venstre på/litt over linja og kjørte... kjørte ikke frtere enn 20-30 km/h og jeg kjrte forbi en politibil men han reagerte ikke da var jeg over i motsatt felt... Derfor lurer jeg på hvordan onkel ser på dette i praksis...
1.3.1.2
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Det spiller ikke så stor rolle den dagen Torvals stopper deg. Vit at det er ulovlig og gjør som du vil. Du har ikke noe å stille opp med hvis de finner frem blokka.
Image
Image
xadox

Post by xadox »

selvfølgelig har de rett til å i meg bot men gjør de det i praksis... om du kjører 105-110 mellom oslo/drammen blir du ALDRI stoppet av polisen. Du bryter reglene ja men det er i så lite grad at de ser gjennom fingrene...
1.3.1.2
Juliet
MC: 2005 Sportster 1200

Post by Juliet »

xadox wrote:selvfølgelig har de rett til å i meg bot men gjør de det i praksis... om du kjører 105-110 mellom oslo/drammen blir du ALDRI stoppet av polisen. Du bryter reglene ja men det er i så lite grad at de ser gjennom fingrene...
Der har du svaret ditt. Du vet du gjør noe galt, og du kjenner risikoen. Du kan ikke være trygg på at alle ser mellom fingrene uansett hvor "liten" lovovertredelse du gjør. At du stort sett går fri betyr ikke at det er slik hver gang. Det står neppe i noen regelbok at "visse overtredelser ser vi bort fra"....
Image
Vennlig hilsen Juliet
xadox

Post by xadox »

Juliet wrote:
xadox wrote:selvfølgelig har de rett til å i meg bot men gjør de det i praksis... om du kjører 105-110 mellom oslo/drammen blir du ALDRI stoppet av polisen. Du bryter reglene ja men det er i så lite grad at de ser gjennom fingrene...
Der har du svaret ditt. Du vet du gjør noe galt, og du kjenner risikoen. Du kan ikke være trygg på at alle ser mellom fingrene uansett hvor "liten" lovovertredelse du gjør. At du stort sett går fri betyr ikke at det er slik hver gang. Det står neppe i noen regelbok at "visse overtredelser ser vi bort fra"....
skjønner hva du mener :)
1.3.1.2
R6-freak
MC: Ingen

Post by R6-freak »

Jeg legger meg PÅ linja jeg =p

Ellers så kjører jeg på høyresida av bilene ;) Er ikke lov det heller men..
Hvem bryr seg?
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
LinnSurion

Post by LinnSurion »

NSR-freak wrote: Hvem bryr seg?
Jeg bryr meg. Forbikjøring skal skje på venstre side, dermed basta. Tror det er mange billister som synes det er greit at mc kjører forbi på venstre side når det er kø, men ikke høyre side (og dette har vært veldig ofte diskutert mellom meg og billister).
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
xadox

Post by xadox »

for all del så kjører jeg forbi på riktig side av bilen... men det med linja var jeg litt usikker på...
1.3.1.2
Post Reply