Page 1 of 1

Fuel Induction System (Dial-A-Jet)

Posted: 14 Feb 2008 11:11
by DaVe
Jeg leste om dette på et Amerikansk forum, og det så meget interessant ut.
Systemet ble utviklet av Dennis Dean på midten av 70-tallet, og han vant over 120 Drag Race løp med dette installert.
Dette er kun for de med forgasser.
Det er 6 forgassere på min sykkel, og jeg hadde store problemer med å finne et verksted som kunne kalibrere / tune sykkelen.
Jeg brukte flere tusenlapper uten å oppnå det ønskede resultatet.
Det endte med at jeg laget meg utstyr for kalibrering og gikk til anskaffelse av CO måler.
6 Vacum meter for kalibrering
Image
CO Måler
Image

Tlbake til temaet, Dial-A-Jet
Når jeg målte CO´en så jeg at motoren fikk for mager blanding på både lavt og høyt turtall.
Planen min var da å skifte dyser. Det er litt av en jobb, da jeg må ut med hele forgasser rekken.
Det var på dette tidspunktet jeg kom over Dial-A-Jet
Ved montering av dette kan jeg re-jette alle forgasserene på 10 minutter hmmm. interessant!
Hvordan fungerer dette?
Jeg skal forklare sammen med bildene som følger.
Dial-A-Jet kit består av følgende deler:
Image
Selve Dial-A-Jet enhetene monterte jeg i slangen mellom luftfilter og forgasser.
Det går en slange fra Dial-A-Jet enhetene ned til en nippel under forgasserbollen (den er byttet ut med drenerings skruen)
Image Image
Der er viktig å ha en god mekaniker med små finger til denne jobben :)
Image Image
Her ser dere Dial-A-Jet enheten som blir montert på slangen mellom luftfilter og forgasser.
Image Image
Det som skjer er at vakumet i slangen mellom luftfilter og forgasser suger bensin opp fra forgasserbollen. Bensinen forstøves / blandes med luft
i Dial-A-Jet enheten. Vi tilfører altså mer bensin på høyere turtall (jo mer vacum jo mer bensin tilføres) Denne bensin / luftblandingen er mye lettere og
bedre blandet enn "råbensinen" den får tilført via forgasseren.
Her er alle enhetene montert Andre bildet viser luftfilter montert på Dial-A-Jet enheten
Image Image
Det er fem instillinger på Dial-a-jet. Du kan se de små hullene på "klokken", det er der den drar inn luft. Ved å sette den på største hullet får du magreste blandingen (mye luft, lite bensin) Minste hullet gir lite luft og mye bensin. Det er dette som gjør det så enkelt, du re-jetter forgasseren ved å velge ett av de fem aternativene.
Image
Da det hele var montert kalibrerte jeg forgasserene og målte CO`en. Blandingen var selvsagt fortsatt for fet på lavt turtall da Dial-A-Jet ikke har noe virkning før det blir vacum så den får suge opp bensin. Blandingen ble også for fet på høyere turtall nå. Jeg demonterte hele forgasser rekken og skiftet alle dysene. Gikk fra #35 til #38 slow jets og fra #100 til #95 main jets. Så tunet jeg den og kjørte til nermeste Dyno tester. (Jeg hadde sykkelen i benk før Dial-a-jet ble montert også) Resultat: 7,75 HK ekstra og ingen økning i bensinforbruk!
Så måtte selvfølgelig mekaniker`n få seg en prøvetur!
Image

Re: Fuel Induction System (Dial-A-Jet)

Posted: 15 Feb 2008 06:33
by Honda_NSR
Bra jobb =D>

Re: Fuel Induction System (Dial-A-Jet)

Posted: 15 Feb 2008 23:06
by pelsen
Hva er fordelen med dette, når gasserne likevel må dyses om?
Dysing av en 4-t gatesykkel er jo en operasjon som normalt varer sykkelens levetid, så det er jo ingen grunn til å justere dial-a-jet'ene senere. Og da oppnåes jo samme resultat som ved å putte inn riktige dyser når man først har sykkelen i benk.

Har forresten både singel og twin, twin er dobbelt så dyrt å dyse som en singel, glad jeg slipper å dyse på en sekser :D

Re: Fuel Induction System (Dial-A-Jet)

Posted: 15 Feb 2008 23:31
by DaVe
pelsen wrote:Hva er fordelen med dette, når gasserne likevel må dyses om?
Dysing av en 4-t gatesykkel er jo en operasjon som normalt varer sykkelens levetid, så det er jo ingen grunn til å justere dial-a-jet'ene senere. Og da oppnåes jo samme resultat som ved å putte inn riktige dyser når man først har sykkelen i benk.

Har forresten både singel og twin, twin er dobbelt så dyrt å dyse som en singel, glad jeg slipper å dyse på en sekser :D
Jeg kjøpte dysene i USA og gjorde jobben selv så det kostet meg under 1000 lappen.
Det jeg fikk ut av dette var nesten 8HK på bakhjulet, så det er jeg svært fornøyd med.
Mer utførende om installasjonen her: http://www.valkyrienorway.com/Dial-A-Jet%20NEW.html
He er en link til produsenten: http://www.thunderproducts.com/


Image

Re: Fuel Induction System (Dial-A-Jet)

Posted: 16 Feb 2008 11:21
by f2dog
Minner litt om et jet-kit jeg installerte på en FJ1100 på 80-tallet.
Kittet som jeg hadde var ikke justerbart,men hentet ut bensin fra kammeret i gasserene når turtallet ble høyt nok.
Resultatet var mye mer effekt på topp (Fjernet også turtallssperren) ,og et sinnsykt bensinforbruk :lol:

Ser at verden er gått videre,og det er bra at det også finnes utstyr for de som har forgassere.
Forresten veldig bra worklog :D

Re: Fuel Induction System (Dial-A-Jet)

Posted: 23 Apr 2008 01:11
by DaVe
Jeg har snakket varmt om Dial-A-Jet som jeg har montert på forgasserne på min Valkyrie.
Mine erfaringer fant jeg bekreftet i Motocross Action Magazine, som i USA er regnet for å være "bibelen" i Motocross verden.
Her er litt av artikkelen:

Image

Re: Fuel Induction System (Dial-A-Jet)

Posted: 01 Oct 2009 14:59
by DaVe
Har endelig somlet meg til å ta en dynotest.

Testen viser at Dial-A-Jet fungerer som den skal.
Det var med en Valkyrie til, så vi fikk sammenlignent en 100% standard sykkel med min.
Her er en graph som viser en simulert "road test".
På 3000RPM har jeg 30 foot pound (40,6 Newton Meter) mer torque.
På nederste graphen ser du forskjell på throttle response. Du ser en meget bratt "pik" når jeg gir full gass mot den andre som har en buet linje.


Image

Re: Fuel Induction System (Dial-A-Jet)

Posted: 01 Oct 2009 20:25
by RH racing
DaVe wrote: Det jeg fikk ut av dette var nesten 8HK på bakhjulet, så det er jeg svært fornøyd med.
8hk på hjulet ja :D ikke værst så bra disse sykklene går med 8 hester..så mye volum og 8hk på hjulet er jo rått :D
neida.. klarte ikke dy meg (igjen) ....