Silvertail eksos

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
DagStar

Silvertail eksos

Post by DagStar »

Hei.
Jeg har en Yamaha Dragstar 1100 med ett silvertail eksosanlegg.. I utblåsninga på anlegget så sitter det en 12mm stor mutter.. Hva er hensikten med den?
bilde: Image
mvh
DagStar
Einar

Re: Silvertail eksos

Post by Einar »

99% sikkert for å holde bafflen på plass.

Baffle (lyddemper/motstand) ser sikkert litt annerledes ut den som sitter inni men en "universal" baffle ser sånn ut

Image
Du trenger bare 1
DagStar

Post by DagStar »

hvis jeg fjerner denne bafflen, så vil jeg få mer lyd.. veit ikke om det er ønskelig.. men hvis jeg gjør det, kan jeg skade motoren da?
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Post by Atle ZX9R »

Hvor får man kjøpt universal baffle?
Har gått med tanker om å prøve å sveise meg et lite eksosanlegg...
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
DagStar

Post by DagStar »

Atle ZX9R wrote:Hvor får man kjøpt universal baffle?
Har gått med tanker om å prøve å sveise meg et lite eksosanlegg...
Ser at bildet er hentet fra http://www.cbsonline.co.uk/ Kanksje de har noe der :)
Einar

Post by Einar »

Jeg har kjøpt mine via E-bay. bare søk på baffle eller exhaust baffle. finnes utrolig mange typer.
Min første bestillte jeg via Lazy Boyz. Tok ikke mange dagene. Men den var før liten. jeg var ikke vant til å måle i tommer og bestillte en sånn 2iish.

Det å fjerne innmaten og kjøre med raka rør fjerner motstanden i eksossystemt som gjør at du har et friere eksos. Luft dras da lettere igjennom (enda mer hvis det er gjort samtidig som en friere luftfilter er montert). Hvis ikke noe blir gjort med drivstoffblandingen kan motoren bli varmere ettersom den kjører da på for mager blanding. Du vil merke det med at det smeller i potta (PANG!). Da er det enkleste å skru litt på blandingskruen for å jevne ut. hvis det er noe å gå på der. i verstefall å dyse opp. Jeg vil påstå at det ikke er farlig men hvis sykkelen din er justert utifra dette oppsettet er den vel optimal nå, men. Du har jo muligheten for å fjerne innmaten på en enkel måte. hvis ikke det er enda en skrue på andre siden av bafflen som du også må løsne fra andre enden.

Image
Du trenger bare 1
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Nå er vel dette en noise killer som kommer i tillegg til den egentlige lyddemperen. Populært å montere fra produsent for å gjøre anlegget lovlig. Det er imidlertid en ganske inneffektiv og rå måte å dempe lyden på.
Post Reply