Olje til VFR 800 vtec

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Pop
MC: 03 Honda VFR 800 vtec
Leo Vince slip-on

Olje til VFR 800 vtec

Post by Pop »

Forslag til optimal olje for denne sykkelen?

Tenkte å skifte olje og filter før oppstart for sesongen så jeg slipper å dra opp igjen "bunnslammet" fra vinterlagringen. Men det er for mange oljer å velge i, og for mange meninger om man spør folk. Er noen her enige? ;-)

Det er vel en fordel at jeg bytter oljen nå før jeg i det hele tatt starter motoren?
Bør jeg bytte filter ved hvert oljeskift eller holder hvert annet f.eks.?
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Re: Olje til VFR 800 vtec

Post by Dominator »

Du kommer nok til å få like mange meninger som svar ;-) Selv bytter jeg alltid olje på høsten, starter motoren og lar den gå et minutt slik at hele motoren får nyte godt av "frisk" olje gjennom vintermånedene. Bytte olje før du starter motoren sier du? Oljen skal jo helst være varm når du tapper den ut. Filter bytter jeg hver gang, det koster jo peanuts.
916

Post by 916 »

Kjør motoren varm før du bytter olje. "Bunnslam" er ikke noe tema, for moderne oljer er designet slik at de holder på urenhetene. Dvs. de som er så små at de ikke blir fanget opp av filteret.
fireblade
MC: 95 fireblade.
slipon.hugger.
miniblinkers

Post by fireblade »

se i boka til sykkelen hva det står.men jeg ville ha kjøpt en god fullsyntet racingolje.15w40.feks,castrol.litt dyrt men det er værdt det.oljefilter koster en 100 lapp så det byttes også hver gang.
0-100 is fun.!!!300 is deadly!!!!LIVE LONGER!!!!
Pop
MC: 03 Honda VFR 800 vtec
Leo Vince slip-on

Post by Pop »

Ble da litt klokere.

Takker så mye for svar. :D
Post Reply