Page 1 of 2

kjedebytte

Posted: 29 Feb 2008 17:56
by fireblade
hei.skal bytte kjede.er det noen som vet hvor man får tak i verktøyet til klinkelåsen.vil ikke kjøre rundt med clipslås.

Re: kjedebytte

Posted: 29 Feb 2008 18:11
by Babelfisken
fireblade wrote:hei.skal bytte kjede.er det noen som vet hvor man får tak i verktøyet til klinkelåsen.vil ikke kjøre rundt med clipslås.
Fjerne gammelt kjede: Vinkelsliper
Montere nytt: Tungt anslag, "butt" dor og hammer. Den delevis hule pinnen skal presses ut så platen ikke kommer ut. Du behøver ikke slå mer enn at du akkurat ser at den har utvidet seg. Da låser den. Du skal IKKE slå så den sprekker og ligger klint utover platen på innsiden.

Re: kjedebytte

Posted: 29 Feb 2008 18:58
by Gixxerman
Funker det som babelfisken sier, men angående å få det sammen igjen med den metoden, så ville jeg sett på en som kan dette, gjøre det først. Bare et tips :)

Re: kjedebytte

Posted: 29 Feb 2008 19:31
by fireblade
problemet er jo bare det at kjede må skjøtes på sykkelen.pga svingarmen har dobbel bøyle.kan jo ikke bruke mothold og hammer når kjedet henger på.vet at det finnes et lite verktøy som skrur inn en tapp og låser masterlinken.men finner det ikke i noen nettbutikker.verkstedene vil ikke låne ut verktøy.(skjønner igrunnen det veldig godt) :roll:

Re: kjedebytte

Posted: 01 Mar 2008 01:37
by pelsen
fireblade wrote:problemet er jo bare det at kjede må skjøtes på sykkelen.pga svingarmen har dobbel bøyle.kan jo ikke bruke mothold og hammer når kjedet henger på.vet at det finnes et lite verktøy som skrur inn en tapp og låser masterlinken.men finner det ikke i noen nettbutikker.verkstedene vil ikke låne ut verktøy.(skjønner igrunnen det veldig godt) :roll:
vel, alt kan løses når man har litt erfaring, jeg har klinket kjedelås på frihånd med godt resultat. Selvfølgelig med skikkelig mothold, man tager vad man haver.
En vanlig kjedelås er mye bedre enn en feilaktig klinket klinkelås. Jeg gidder ikke å kjøre med klinket kjede på veien, det er kun til race for min del

Re: kjedebytte

Posted: 01 Mar 2008 01:59
by Babelfisken
pelsen wrote:
fireblade wrote:problemet er jo bare det at kjede må skjøtes på sykkelen.pga svingarmen har dobbel bøyle.kan jo ikke bruke mothold og hammer når kjedet henger på.vet at det finnes et lite verktøy som skrur inn en tapp og låser masterlinken.men finner det ikke i noen nettbutikker.verkstedene vil ikke låne ut verktøy.(skjønner igrunnen det veldig godt) :roll:
vel, alt kan løses når man har litt erfaring, jeg har klinket kjedelås på frihånd med godt resultat. Selvfølgelig med skikkelig mothold, man tager vad man haver.
En vanlig kjedelås er mye bedre enn en feilaktig klinket klinkelås. Jeg gidder ikke å kjøre med klinket kjede på veien, det er kun til race for min del
Det er kanskje litt etter som man føler for men etter at et anerkjent osloverksted måtte bekoste transport (fra tyskland) og reparsjon av en sykkel etter å ha satt på kjede med klipslås på sykkelen til en kompis og jeg selv har opplevd brukket klipps på tross av "race" sikret lås med ståltråd og silicon på gatesykkelen stoler ikke jeg på tradisjonell lås. Brukte forøvrig det samme på bane og der byttet jeg ganske mange slike klips. Da var det ikke så farlig ettersom alt slikt ble ofte sjekket, men på gatesykkel vil jeg helst slippe slikt.

Re: kjedebytte

Posted: 01 Mar 2008 14:29
by Gixxerman
Enig med Babelfisken. Har selv kjørt i hastigheter over 200 med klipslås, for senere å finne ut at klipsen var borte vekk. Aldri igjen ! (det var ikke meg men et verksted som monterte) Er en grunn til at man ikke får tak i 530 kjeder med klipslås lenger.

Re: kjedebytte

Posted: 01 Mar 2008 18:49
by pelsen
har mistet kjedet to ganger pga kjedelåsen, så jeg kjenner problemet. Men begge ganger var kjedet utslitt og burde ha vært byttet. Så det koker vel ned til dårlig vedlikehold, låsen slites jo sammen med kjedet.
Valget av låsetype bestemmes stort sett av hva som følger med kjedet.

Re: kjedebytte

Posted: 01 Mar 2008 19:57
by Gixxerman
Mitt kjede rullet sin første tur, så nei, jeg tror bare at til kraftige sykler så er det lite lurt å bruke klipslås. Jeg så på når de gjorde det, og jeg kjente også at den satt bra. Hvorfor gamble med sånt tullball når man får klinkelås ?

Re: kjedebytte

Posted: 02 Mar 2008 23:51
by superbaben
Ikke noe problem å klinke låsen selv. Får verktøy til det for bare noen hundrelapper. Hvem kjede har du da? Både D.I.D. og Regina og de fleste andre selger sånne verktøy. Så enkelt at selv en liten blondine kan gjøre det:) Har gjordt det flere ganger. Nyttig for oss som drever om i tide og utide:)

Re: kjedebytte

Posted: 03 Mar 2008 00:14
by Desmo-Dude
Fikk et verksted til å bytte kjede for meg i fjor,men når jeg var nede å begynte på vårpussen i dag så synes jeg kjede var litt slakt.Det er helt maks på stramminga,så noe må gjøres!Er det mulig å korte det inn med noen ledd,eller må det kjøpes nytt?

Re: kjedebytte

Posted: 03 Mar 2008 09:40
by Babelfisken
Desmo-Dude wrote:Fikk et verksted til å bytte kjede for meg i fjor,men når jeg var nede å begynte på vårpussen i dag så synes jeg kjede var litt slakt.Det er helt maks på stramminga,så noe må gjøres!Er det mulig å korte det inn med noen ledd,eller må det kjøpes nytt?
Dersom du byttet kjede på verkstedet i fjor og det er utslitt er noe seriøst galt:
- Overstrukket ( mest sannsynlig)
- Feil kjede,
- Ikke O-ring, X-ring kjede
- Ikke byttet drev som er utslitt.
- ekstrem missbruk av kjede uten smøring og mye regnkjøring.
- du har kjørt > 35 000 km

Dersom kjedet hadde rett lengde når det ble satt på er det utslitt nå. Dvs det må være missbrukt på ett eller annt vis. O-ringkjeder går stort sett over 30 kkm selv uten særlig vedlikehold. Omtrent det eneste som tar knekken på dem før tiden er at de overstrekkes pga for lite slakk i kjedet. Kjedet strammer seg i større eller mindre grad etter hvert som bakdemper komprimeres. Er det for lite slakk går dette først og fremst ut over kjedet men også drivaksellager og boss lager. Det er ganske vanlig at folk strammer for mye.

Re: kjedebytte

Posted: 03 Mar 2008 20:09
by fireblade
superbaben wrote:Ikke noe problem å klinke låsen selv. Får verktøy til det for bare noen hundrelapper. Hvem kjede har du da? Både D.I.D. og Regina og de fleste andre selger sånne verktøy. Så enkelt at selv en liten blondine kan gjøre det:) Har gjordt det flere ganger. Nyttig for oss som drever om i tide og utide:)
bruker et 530 kjede.det er mulig at jeg spør dumt nå,men hva i all verden er d.i.d. og regina for noe.prøvde og søke på det,men fikk ikke noe svar som var nyttig :roll: ellers takk for svar.føler meg kompetent til å fixe det sjøl,men skulle gjerne hatt det verktøyet. 8)

Re: kjedebytte

Posted: 03 Mar 2008 20:12
by Gixxerman
D.I.D er vel et av de, om ikke dét mest kjente merket som produserer kjeder. Får du ikke noe treff ? :shock:

http://www.google.no/search?hl=no&q=D.I.D+chain&meta=

Re: kjedebytte

Posted: 04 Mar 2008 13:06
by superbaben
fireblade wrote:
superbaben wrote:Ikke noe problem å klinke låsen selv. Får verktøy til det for bare noen hundrelapper. Hvem kjede har du da? Både D.I.D. og Regina og de fleste andre selger sånne verktøy. Så enkelt at selv en liten blondine kan gjøre det:) Har gjordt det flere ganger. Nyttig for oss som drever om i tide og utide:)
bruker et 530 kjede.det er mulig at jeg spør dumt nå,men hva i all verden er d.i.d. og regina for noe.prøvde og søke på det,men fikk ikke noe svar som var nyttig :roll: ellers takk for svar.føler meg kompetent til å fixe det sjøl,men skulle gjerne hatt det verktøyet. 8)
fireblade wrote:
superbaben wrote:Ikke noe problem å klinke låsen selv. Får verktøy til det for bare noen hundrelapper. Hvem kjede har du da? Både D.I.D. og Regina og de fleste andre selger sånne verktøy. Så enkelt at selv en liten blondine kan gjøre det:) Har gjordt det flere ganger. Nyttig for oss som drever om i tide og utide:)
bruker et 530 kjede.det er mulig at jeg spør dumt nå,men hva i all verden er d.i.d. og regina for noe.prøvde og søke på det,men fikk ikke noe svar som var nyttig :roll: ellers takk for svar.føler meg kompetent til å fixe det sjøl,men skulle gjerne hatt det verktøyet. 8)
Er sant som Gixxerman sier... Kjent merke som leverer kjede. Både D.I.D og Regina er mye brukt i racing. Selv kjører jeg med Regina 520 racingkjede på gatesykkelen, D.I.D 520 racingkjede på banesykkelen. Og D.I.D. på crosseren. De fører iallefall Regina gjennom Erling Sande (suzuki).

Her er verktøyet til D.I.D http://www.didchain.com/install.htm De har noe lignende på regina...