Forsikring på R sykkel for de yngre

Prat om tung MC.
Post Reply
Zagzagz

Forsikring på R sykkel for de yngre

Post by Zagzagz »

Hei sveis!

Jeg har kikket en del på sykkler i år og funnet ut at jeg skal ha en GSX-R 600 eller en CBR 600RR i år, eneste problemet med det er jo forsikringer. Jeg har hørt litt rundt og den billigste forsikringen jeg fant var på 18810,- (kun ansvar).
Er det noen som har noen tips om hvem selskap som er billige, eller noen måter jeg kan senke den prisen på?
(Kikket litt rundt og fant ikke noen lignende thread, beklager hvis det allerede finnes en)

:D
s1lVa
MC: CBR 600 FS

Re: Forsikring på R sykkel for de yngre

Post by s1lVa »

Hvis du er ung, så kan du nesten bare glemme R sykkel til du har en god bonus. Du kan jo se litt på alternativer som SM sykler eller f.eks en sportslig tourer som Suzuki SV 650s 2003 mod og oppover.

ellers kan du kjøre på med banesykkel ;) da trenger du ikke hvite skilter eller forsikring. så lenge du holder deg på banen selvsagt.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det er svinedyrt å forsikre slikt som førstegangsykkel, med lav alder. De fleste smutthull er lukket igjen også så jeg ville heller satset på et annet segment som nevnt over her.
Har du pæng og virkelig vil så er det mulig, men det koster flesk.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Man kan jo kjøpe en "moped", som gixxerman kaller det. Forsikringen på en 250 er til å leve med. Sjekk ut aprilia RS 250 og Suzuki RGV 250. De er mer "R" enn det meste.
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

jeg er 26 år og betaler 15441 i året for full kasko utel leiebil med 50% bonus...

kjører en 07 Yamaha R6... Svindyrt JA morro JAAAAAAA!!!! :)
1.3.1.2
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Kjøp en eldre sykkel! Billigere sykkel, billigere forsikring, iallefall hvis du ikke tar en av de som er mest representert i statistikken.. I tillegg er det ikke så farlig om den går i bakken i forhold til en ny en, noe som lett kan skje når man er ny på sykkel..
s1lVa
MC: CBR 600 FS

Post by s1lVa »

xadox wrote:jeg er 26 år og betaler 15441 i året for full kasko utel leiebil med 50% bonus...

kjører en 07 Yamaha R6... Svindyrt JA morro JAAAAAAA!!!! :)
bytt forsikrings selskap.. jeg vet du kan få et bedre tilbud et annet sted, med den bonusen
FV

Post by FV »

Som inunf sier, gå for en R-sykkel med mindre kubikk, det finnes jo flere sykler på rundt 400 ccm også. Eller en streetfighter/cafè-racer, gode kjøreegenskaper, litt mer oppreist sittestilling og kanskje en litt mer fornuftig nybegynnersykkel enn hva en R-sykkel er.
Knerten
MC: Suzuki GSX-R 600 K8

Post by Knerten »

Jeg må bare si meg enige med de andre her, har du mye penger så ja, men hvis ikke bør du vurdere enn annen type sykkel.

Når jeg kjøpte sykkel i fjor (23 år) så var målet en r sykkel (gsx 600r, thundercat eller cbr), men når jeg begynte å ringe rundt på forsikringene så var enten prisen horibelt høy (var ute etter delkasko) eller så ville de ikke forsikre den og den typen sykkel (dette var helst ninja og cbr rr)
Jeg endte selv opp med en suzuki sv650s og er veldig fornøyd med den. Målet er jo helt klart en r sykkel, men innså at bonus og alder må opp litt før det kan bli realitet... Er et år eldre nå og har 10% mer bonus er på vei mot drømmen :lol:

Du må også være obs på at prisen kan være en helt annen en mnd etter første gang du spurte. Når jeg ga opp r-syklene ringte jeg rundt på sv, fikk et tilbud på 6000 ca for delkasko av Gjensidige. Når jeg så hadde kjøpt sykkel (ca en mnd senere) så skulle de ha 16000 [-( (Tilbudene er bare gyldige noen få dager). Ble litt stresset da og måtte ta en ny runde hos alle selskap. Endte opp med If med halvpris av den prisen gjensidige skulle ha. Må innrømme at jeg var lettere forbanna på gjensidige som nesten hadde tredoblet prisen de opprinnelig skulle ha... :evil:
I`m not small, I`m funsize :)
FV

Post by FV »

Jeg må jo bare spørre: Hva er det som gjør at så mange unge MÅ ha R-sykkel? Er det utseende som avgjør?

Se på din sykkel, Knerten. Føler du at du er i nærheten av sykkelens potensiale? Jeg har kjørt litt SV, og jeg er rimelig sikker på at om man setter to like ferske sjåfører på en GSX-R 600 og en SV650, så kommer han på SV'en til å kjøre fletta av han andre. Selvsagt er det mer potensiale i en hissig R-sykkel, men det tar lang tid for de fleste av oss å i det hele tatt være i nærheten av det potensialet. Er du fersk og vil ha kontroll mens du kjører fort, hold deg unna R-modellene.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Og nettopp derfor vil en sykkel med mindre cc være et lurt valg. Man klarer å utnytte mer av potensialet, noe som øker selvtilliten. Økt følelse av mestring gir økt kjøreglede. Har du en 250 totakter eller en 400 firtakter så har du ikke et berg av hestekrefter å gjemme deg bak, og du må faktisk lære deg å kjøre. Hvis du da senere går over til noe større vil du kunne kjøre fra andre som ikke har samme bekgrunn. Hvis det er et mål da...
Knerten
MC: Suzuki GSX-R 600 K8

Post by Knerten »

FV wrote:Jeg må jo bare spørre: Hva er det som gjør at så mange unge MÅ ha R-sykkel? Er det utseende som avgjør?

Se på din sykkel, Knerten. Føler du at du er i nærheten av sykkelens potensiale? Jeg har kjørt litt SV, og jeg er rimelig sikker på at om man setter to like ferske sjåfører på en GSX-R 600 og en SV650, så kommer han på SV'en til å kjøre fletta av han andre. Selvsagt er det mer potensiale i en hissig R-sykkel, men det tar lang tid for de fleste av oss å i det hele tatt være i nærheten av det potensialet. Er du fersk og vil ha kontroll mens du kjører fort, hold deg unna R-modellene.
Nei. Jeg må nok svare ærlig nei på det spørsmålet.. ikke enda. Men helt siden jeg begynte å interessere meg for sykkler har r6 og gsx600r stått øverst på ønskelista. For min del har det mye med utseendet å gjøre, jeg synes de er fantastisk flotte.
Jeg er nå veldig glad for at det ble den sykkelen det ble. Det er en god begynnersykkel og jeg fant en som hadde kåpe så da ble utseendet ikke så verst heller :)
I`m not small, I`m funsize :)
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

FV wrote:Jeg må jo bare spørre: Hva er det som gjør at så mange unge MÅ ha R-sykkel? Er det utseende som avgjør?
Det er i allefall tydelig at det skjer noe mellom ørene på de unge som hopper på en R-sykkel. Da vokser ballene til det dobbelte og man tror man er kul, ihvertfall etter forskjellen på forsikringspremien å bedømme i forhold til mer normale MC'er (hvis det virkelig er noen realitet bak de store forskjellene i pris og kollisjonsstatistikken, og det er jeg nesten tvilende til med tanke på hvor mye det spriker mellom selskapene) :roll:
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Zagzagz

Post by Zagzagz »

Jeg skjønner jo at det å kjøpe R-sykkel som første sykkel strider mot all fornuft ;)
Men har man lyst på det så har man lyst på det.
Jeg prøvde meg med å høre på prisen på en CBR-F og det senket ikke prisen så mye som jeg hadde håpet på.
Er det mulig å forsikre det på f.eks. Mor eller far ? (Hvis de ikke har MC-lappen)
Post Reply