Angående veigrep og dekk

Prat om tung MC.
Post Reply
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Angående veigrep og dekk

Post by Speedy Gonzales »

Teit spm men eg gjør et forsøk

Kjøpte meg som sagt nytt bakdekk og eg ser no hvordan eg kjører og hvor langt ned eg legger meg.

Så til smp mitt:
Eg ser at på hver side av dekket er det ca 1-2 cm som enda ikkje har berørt asfalten, og til dere erfarne kjørere, er det normalt og trygt å legge sykkelen så langt ned at hele dekket får kontakt med asfalten?

Eg sier ikkje at hvis noen her sier ja så skal eg ut å prøve, så bare kom med svar
:D 8)

Satser på noen skjønte spm og svarer.. Takker 8)
Lupo

Post by Lupo »

Er vel ikke noe teit spørsmål?

Det er normalt å ha en kant på dekket, om du ikke drar på bane og sliper den av. Det er sikkerhetsmarginen din. Er du på kanten og radiusen minsker i svingen har du et problem.

Jo større marginer du har jo bedre er det! Spesielt nå i begynnelsen, dvs. de første 5-10 årene. Det tar lang tid å lære seg hva som faktisk er maksimalt nedlegg, hvordan man gjør en effektiv sving uten å bruke masse nedlegg, hvor lang reel bremsestrekning man har - osv. Før dette er det bare å kompensere med å ha enorme marginer. Når du først blir så flink at du vet hva 99% bruk av veigrepet er, har du forhåpentligvis blitt så klok at du overhodet ikke er interessert i å bruke så mye veigrep!

God svingteknikk handler om å bruke minst mulig nedlegg for en gitt sving. Ikke å få mest mulig vinkel på sykkelen. Tror de fleste som skryter av å ha slitt helt ned til kanten ikke har god nok kroppsholdning til å ta svingen uten sådan dramatikk. Lener man kroppen opp i svingen blir det mer nedlegg, mindre veigrep og lavere fart enn om man lener kroppen inn. Lene inn er en typisk baneteknikk som er kjekk å kunne om det begynner å knipe alvorlig på veien, men som ikke har noe som helst for seg til vanlig kjøring. Bruker man så mye av veigrepet at man må dingle med skuldre og knær ned mot asfalten har man allerede en fot ambulansen og et hjul hos høggern! ;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det er vel div ting som skraper i asfalten før man går "tom" for dekk :wink: Potter, fothvilere etc etc (ja jeg vet det er avhengig av sykkel, men han her har vel en sportsykkel)
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Har en cbr 600 98 ..

Men til ett annet spm da, hvis det er tørt ute og veien er normal og fin temperatur, er det dekket som slipper eller går eg på trynet forde eksos f.eks tar nede ??
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Du vil i så fall skli bortover fordi eksopotta tar nedi bakken og "løfter" bakdekket over bakken så det ikke tar nedi.
Astaroth

Post by Astaroth »

Så lenge du "henger av" innover i svingen, så vil det være vanskelig å ta all gummien på dekket. Har selv en CBR600F '99 og har tatt hele gummien på ene siden, men mangler enda litt på andre siden. Det skraper dog ikke nedi før godt etter at hele gummien er brukt...

Kjørte sykkelen til en kompis i går - en VF1000F '85, og la meg ned i vante takter - skraaaaaap i første svingen. Sykkelen rettet seg opp litt, jeg måtte korrigere litt, men den hverken tenkte på glipp eller noe dårlig oppførsel - så det skal ikke gjøre noe å skrape litt heller, du klarer ikke å miste grepet på grunn av det - men linja kan fort bli en som går rett til skogs...
Image
jornhan

Post by jornhan »

Helt enig.På min R1 er det fothvilere som skraper først hvis jeg ikke slenger ut benet mitt og fortsatt så er det ca 4-5 mm igjen av dekket på siden.Knesubb er morro :D.
bbolstad

Post by bbolstad »

veeeel, på min r1 har jeg ikke skrapa fothvilerene enda, meeeen det er ikke kant igjen på dekket :)
jornhan

Post by jornhan »

bbolstad wrote:veeeel, på min r1 har jeg ikke skrapa fothvilerene enda, meeeen det er ikke kant igjen på dekket :)
Det kommer vel helt ann på hvilke dekk du kjører med.Jeg kjører med mønstret roadracing dekk(michelin 180/55-17 og orginalt er det 190/50R17)som det er krappere "bue"på enn orginal dekk.En annen grunn til att din R1 ikke skraper fothvilera før det ikke er dekk igjen er att du har nyere modell enn jeg har(din er jo 2000-2001 mod vil jeg tro)og fra 99-2000 så ble R1 oppgradert på 157 punkter(tror det var 157)så det er mulig din R1 også er høyere enn min :wink:.
bbolstad

Post by bbolstad »

jornhan wrote:
bbolstad wrote:veeeel, på min r1 har jeg ikke skrapa fothvilerene enda, meeeen det er ikke kant igjen på dekket :)
Det kommer vel helt ann på hvilke dekk du kjører med.Jeg kjører med mønstret roadracing dekk(michelin 180/55-17 og orginalt er det 190/50R17)som det er krappere "bue"på enn orginal dekk.En annen grunn til att din R1 ikke skraper fothvilera før det ikke er dekk igjen er att du har nyere modell enn jeg har(din er jo 2000-2001 mod vil jeg tro)og fra 99-2000 så ble R1 oppgradert på 157 punkter(tror det var 157)så det er mulig din R1 også er høyere enn min :wink:.
sikkert mest med dekket vil jeg tru, har et bt012ss på nå, 190/50!
jornhan

Post by jornhan »

bbolstad wrote:
jornhan wrote:
sikkert mest med dekket vil jeg tru, har et bt012ss på nå, 190/50!
Vil tro det selv ja.Strøken sykkel du har,er det 2000 mod?
bbolstad

Post by bbolstad »

2000 ja, fin fin den! litt lyst på en kort high mount da! det synest jeg er ganske frekt.
jornhan

Post by jornhan »

bbolstad wrote:2000 ja, fin fin den! litt lyst på en kort high mount da! det synest jeg er ganske frekt.
High mount er fint det ja,kjøpte mitt på http://www.bikerman.no og ga vel kr 3200 for det :D.
Post Reply