Page 1 of 2

Trenger hjelp med teoriprøva

Posted: 24 Mar 2008 13:18
by carboy
jeg skal ta teoriprøve på biltilsynet i drammen, og kan ikke stryke for da tar det lang tid før jeg kan kjøre opp, og enda lenger til jeg får lappen, og derfor lurte jeg på om noen kunne hjelpe meg litt, gi meg noen svar osv :D takker for all hjelp :D :D 8)

Re: Trenger hjelp med teoriprøva

Posted: 24 Mar 2008 13:22
by FV
Tips: Kom med spørsmål om du ønsker svar.


;)

Posted: 24 Mar 2008 13:27
by alexanderyi
Teoriprøve Sammendrag (125), fra veien til førerkortet / Bil og MC, Hentet fra Denne topicen, Mopedportalen

- - - - MC Boka (veien til førerkortet MC) - - - -

Opplæring
- Øvingskjøring skal bare skje i områder hvor eleven unødig er til fare for andre trafikanter
- Ved øving regnes lærer eller ledsager som fører av MC, men reglene i vegtrafikkloven gjelder også for eleven.
- Privatøvelseskjøring: Ledsager 25år, hatt sammenhengende mc-lappen i 5 år, eleven må heller ikke være ilagt sperrefrist

Ulykkesårsaker / Ulykke INFO
- Over halvparten av MC-ulykkene utenfor tettbebygde strøk er singelulykker
- Undersjøkelser viser at de fleste MC ulykker skjer under følgende forhold
Sommerføre
God asfalt vei
Ideelle værforhold
I dagslys
- Fleste ulykker skjer pga uoppmerksomhet
- Bilister har det vanskelig for og beregne fart og avstand til MC (pga størrelsen)
- Å oppholde seg i andres blindsoner er regnet som uforsvarlig kjøring !
- Å tenke at bilføreren ikke stopper for vikeplikten sin er noe alle MC førere må være forberedt på

Valg av motorsykkel
- I NORMAL sittestillig SKAL du rekke bakken med BEGGE bena !
- Dersom sykkelen er lagt over ende skal du kunne løfte den oppigjenn
- Sykkelen SKAL være lett og trille, og du skal ikke få følelsen av at den kan dette
- Om du ikke behersker dette kan du ikke heller si at du behersker motorsykkelen i alle forhold !

Overføring av motorkraftenen
- Kraften overføres fra motoren via kopling (clutchen) til girkassen. Fra girkassen overføres kraften til bakhjulet ved hjelp av kjededrift, reimdrift eller kardang

Gir
- Veksing mellom flere gir kan bare skje ved at pedalen slippes til normalstilling mellom hvert gir !
- somoftest 5 - 6 gir på hver sykkel

Avkjøling av motor
- Avkjøling av olje skjer ved at den transporteres gjennom egen oljekjøler (radiator), eller at oljen sirkulerer gjennom motorens laveste/kaldeste punkt.
- Sylindere avkjøles av kald bensin enten, eller vann / luft.
- Vannavkjølte motorer regnes somregel med at har lenger levetid enn luftavkjølte.

Bremser
- Overføringen av bremsekraften fra pedal eller hendel til skive eller trommel er enten mekanisk eller hydraulisk (dermed også wire eller stang)
- Intergralbrems: forbrems og bakbrems samtidig!
- Krav: Bremsesystemet skal gi full effekt før hendelen eller pedalen er beveget 2/3 av full vandring
- Forbremsen skal kunne utsettes for en kraftbelastning på 50 kp
- For bakbremsen kreves det at systemet tåler en belastning på 100 kp
- Bremseveskens LEVETID er begrenset til 1-2år
- Varmgang: i seg selv medfører at bremse-effekten reduseres eller forsvinner helt. (skjer ved lngvarig bremsing)
- Bremsing skal alltid utføres med begge bremsene !

Ramme, styring og Hjuloppheng
- Rammen skal klare: vekten av fører, passsasjer og bagasje samt påkjenninger under kjøring.
- Skadet ramme må skjiftes eller sveises på autorisert verksted. Kan ikke gjøres selv (på lovlig vis)
- Ombygging av forgaffel er forbudt.
- Styrelager (har du boka så les alt det som står om dette, selv har jeg alltid fått smp om dette og du bør kunne alt! du må kunne ta kontroll av det osv)
- Samme med bakramme!
- Med Styrewobbel mener vi at sykkelen kommer i kraftig pendel bevegelse.
- Unngå og reise deg opp om sykkelen har wobbel, da forsterker du problemet
- slitte støtdempere kan gjøre slik at vegkontakten blir dårlg via svingninger. Fenomenet kalles resonans i fjæringssystemet.

Kraftoverføring
- Kardangdrift: lydløs og jevn kraftoverføring, mindre vedlikehold. Ulempen er at effekt tapet ofte er for stort.
- Kjededrift: mer vedlikehold, bråker mere menn har mindre effekt-tap. Rimelig konstruksjon.

Lys
- Påbudt og kjøre med lys på !

Dekk
- Sykkelen må bare utstyres med dekk som tilfredstiller dekkdimensjon, hastighetsmerking og belastningsstyrke oppgitt i vognkortet.
- Forskriftene krever mønsterdybde 1mm på det mest slitte stedet på dekket.

Drifstoff Anlegg
- Drivstoff anlegget består av 3 hoveddeler:
Tank
Bensinkran
Forgasser

Værneutstyr
- Ved uhell og sammenstøt øker skadeomfanget kvadratisk med farten. Hvis du øker farten 3 ganger vill bevegelsesenergi, og dermed skadeomfanget øke.
- Minstekrav til verneutstyr når du kjører MC er:
Hjelm med visir eller kjørebriller
Hansker
Fottøy som dekker over ankelen
Hensiktsmessige klær egnet for motorsykkelkjøring som dekker øvrige kroppsdeler
- Hjelm må være godkjent, og påbudt under all køring
- Visiret skal kunnes betjenes med en hånd og skal ha reguleringsmuligheter !

Adferd i Trafikken
- Unødig kjøring i boligområder er ikke tillat !
- Unngå og sette deg i andres blindsoner, ikke regn med og bli sett.
- Blinklys på 5-7 sec før manøver.
- Motorsykkel må kjøre vesentlig saktere enn en bil i uoversiktlige kurver
- I kurvekjøring skal øynene ligge vannrett (hode rett også)

Over / Under - styrt
- Vekt fremme gjør sykkelen understyrt !
- Vekt bake gjør den overstyrt !

Kollektivfelt
- Lovlig og kjøre MC i kollektivfelt, ilag med buss / taxi / syklist / utryknings kjøretøy
- Det er forbudt og stanse i kollektivfelt, Untatt for buss og sporvogn på holdeplass

- - - - Bil Boka (veien til førerkortet) - - - -

Sperrefrist
- Persjoner med sperrefrist kan ikke øvelseskjøre uten samtykke fra politiet.

Beslutningskvalitet
- Førerens evne og vilje til og ta beslutninger som gjør kjøringen sikker og effektiv, kaller vi beslutningskvaliteten som avhenger av:
Erfaringer og kunnskaper
Hvordan trafikksituasjonen oppfattes
Verdier og holdninger som angår liv og helse

Synsfelt / Tunellsyn
- Synsfetet er på hele 180*
- Selve blikket eller skarpsynet utgjør bare 3-5*. I sidesynet uttenfor er skarpsynheten dårligere-
- Vær oppmerksom på at når farten blir for stor tvinges blikket svært langt fram på veien. (derfor flytt blikket)

Oppfattelse / Oppmerksom
- Oppfattelse er avhengig av
oppmerksomhet
kunskap og erfaring
- Reaksjonstid 1sec (men også 2-3)

Fart / Avstandsbedømmelse
- Føreren tror at fart er mindre enn den er, men føreren tror også att avstanden fra annet kjøretøy er større.
- Avstander på over 300m er det umulig og se forskjell på 20 km/t og 80 km/t

Promille
- Grensen i vegtrafikkloven er 0,2 promille
- Ved andre gangs promilledom i løpet av 5 år vil straffen bli strengere, og førerkortet indratt for alltid (untatt ved meget lav promille)
- Straffen øker med promillen

Her gjelder trafikkreglene
- Offentlig eller privat veg, gate eller plass (parkeringsplass holdeplass bro kai) som er åpen for alminnelig ferdsel !
- Vinterveg som er åpen for alminnelig ferdsel

Kjørebane
- Det er bredden som avgjør hvor mange felt det er i din retning

Oppmerking
- I norge har vi to farger oppmerking, gul og hvit
- I norge angir gul oppmerking som hovedregel skille mellom trafikk i motsatte kjøreretning, og hvit skiller mellom trafikk i samme retning.
- Sperrelinje ( ---------------gul heltrukken linje, forbudt og kjøre på
- Kjørefelt linje ( - - - - - kan krysses hvis det kan skje uten fare og ulempe)
- Varsellinje ( --- --- --- --- ikke forbudt og krysse men forbikjøring her er normalt ikke forsvarlig)
- Punkterte kantlinjer forteller at vegen er så smal at det kan oppstå problemer når kjøretøy møtes
- Merk deg at pil på kjørebanen kombinert med sperrelinje betyr påbudt kjøreretning
- Fareskiltene er normalt plasert 150-250 meter før farestedet utenfor tettbygd strøk og 50-100 før farestedet i tettbebygde strøk (men også oppgitt på underskilt noen ganger)

Rangordning:
-1 Tegn fra Politi
-2 Trafikklys
-3 Vikeplitskilt
-4 trafikkreglene

Aktpågivende / Varsom
- Aktpågivende eller oppmerksom betyr å legge merke til alle viktige detaljer foran på siden og bak bilen
- Varsom betyr riktig
tegn og signal
fart
plassering

Fartsavpassning
- Bevegelsesenergien øker ned kvadratet av fartsøkningen! dobbelt så stor, fire ganger større krefter !

Veggrep
- Om vinteren kan veggrepet være 4 ganger så dårlig som det var på sommeren !
- Kjørende må kunne stanse på den vegstrekningen han har oversikt over, og foran enhver påregnlig hindring
- Når farten dobles, firedobles bremselengden (øker med kvadratet)
- Når farten tredobles, nidobles bremselengden (øker med kvadratet)
- Vegtrafikkloven sier at føreren skal avpasse farten etter
sted
føre
sikt
trafikkforhold

Fartsgrenser
- 80km/t utenfor tettbygd strøk
- 50km/t i tettbygd strøk
- Det er ikke alltid tillat eller forsvarlig å holde fartsgrensen
- Fartsgrenseskilt gjelder på den vegen den er satt opp til fartsgrensen endres av annet skilt
- På gågate eller gangtun må det ikke kjøres fortere enn gåfart.

Plasering på veien
- avstanden til forrankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forandkjørende sakner farten eller stanser
- Avstanden skal være slik at forbikjørende skal kunne uten fare plasere seg mellom kjøretøyene
- Som hovedregel er det altså forbudt og bruke venstre felt (om du har to felt på din side i samme kjøre-retning) men untakene er:
Forbikjøring
Stor trafikk
Før venstresving skal fu kjør inn i venstre feilt
Når skilt eller oppmerking påbyr eller tillater og bruke venstre felt

Vikeplikt
- Vikeplikt betyr at du ikke må hindre eller forstyrre
- Hovedregelen er at vi har vikeplikt for trafikk fra høyre
- Du har vikeplikt for kjøretøy som er i en rundkjøring
- Du har vikeplikt om du kommer ut fra: Gatetun, Bensinstarsjon, Gågate, P-plass, Eiendom osv
- På veg med fartsgrense 60 km/t eller lavere, har du vikeplikt for buss på holdeplass når bussføreren har gitt tegn for og kjøre ut
- Om det er en sperring i veien (vegarbeid eller liknende) så der det den som har sperringen på sin side som må vike.

Lyskryss
- Selv om det er grønt lys er det forbudt for deg og kjøre dersom noe hindrer deg i å komme helt gjennom krysset
- Grønn pil = klar bane i pilens retning !
- Grønt lys = din tur og kjøre (men det betyr ikke at du kan kjøre uten og se deg for, fordi du kan fortsatt få vikeplikt for andre med grønt lys)
- Politimann:
Mage / Rygg mot deg, Stopp
En arm i luften alle skal stanse
Side mot deg kjør

Fri veg
- Politibiler, sykebiler og brannbiler under utrykking skal ha blinkende blått varsellys, i tilleg kan de ha sirener-
- Du skal gi fri veg til utrykkningskjøretøy med blålys på ved og vike til siden og om nødvendig stanse
- Plikt til og gi fri veg gjelder også på forkjørsveg og motorveg
- Det skal gis fri veg for sporvogn og jernbanetog (men sporvogn må vike om det er satt opp vikeplikt skilt for sporvognen)

Stanse / Parkere
- Det er forbudt og stanse eller parkere
i vegkryss eller nærmere enn 5 meter fra vegkrysset
på gangfelt eller nærmere enn 5 meter foran gangfelt !
- Det er tillat og stanse for av og påstigning i holdeplass om du ikke hindrer eller forstyrrer buss / drosje / sporvogn
- På følgende steder er det tillat og stanse men forbudt å parkere
foran inn- og utkjørsel
på møteplass
på gågate eller gatetun
i kjørebane på forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km/t
- Skiltene parkering / stopp forbudt gjelder fra der de står til et vegkryss eller mellom skiltene (da kommer det underskilt)
parkering forbudt: forbudt og parkere men kan stanse for av og pålessing
stopp forbudt: forbudt og stanse for av og pålessing, forbudt og parkere osv

Nattsyn
- Går vi ut fra en mørk plass til sollys, tar det ca 30 sec før vi vender til oss lyset. samme om vi går fra sollys til en mørk plass
- Dette ka n skape problemer:
ved innkjøring i tunell i dagslys
i skumringstiden
vet utkjøring fra sterkt opplyste plasser

Kjøring på forkjørsvei
- En vanelig feil et at man ikke skaffer seg info om situasjonen forran den forandkjørende
- Sving til venstre er alltid en risiko for du må konsentrere deg om så mange ting !

Motorveg
- Det finnes to forskjellige motorveger her i landet. klasse A og klasse B
- Klasse A:
har litt høyere standar
banene ( imot / med deg ) er adskilt med midtdeler
stengt for mopeder
krysses ikke av andre veger ( går under eller over )
- Klasse B:
lavere standar
ikke noen midtdeler
stengt for mopeder
kan komme kryssende veg med vanelig kryss

Forbikjøring
- Forbikjøring skal skje til høyre (untakene er når den forbikjørte skal svinge til venstre, i kollektivfelt, når trafikken er stor)
- Forbikjøring er ikke lov før et vegkryss
- Det er alltid lov og la motorsykkel pasere bil og bil pasere motorsykkel, men det finnes unntak.
- Om du blir forbikjørt skal du holde deg i midten av veibanen (og ikke ut i siden) slik at du ikke blir presset ut av veien, du skal også holde samme fart.

Ansvar
- En hver MC skal være trafikkforsikret
- Trafikkforsikring dekker:
skade på en annen fører, fotjenger eller passasjerer
skade på annen bil / MC hvis dens fører ikke kan lastes
skade på annen persons eiendom
skade på på føreren selv
- Erstatningen kan kreves tilbake om du var passansjer og du viste at føreren var påvirket av alkohol eller viste at bilen / MC var stjålet / brukt i forbindelse med en forbrytelse
- Forsikringsselskapet erstatter først skaden den persjonen som er forsikret har gjort, men kan da senere kreve igjenn pengene fra vedkommende pga:
han var destruktiv med vilje eller viste grov uaktsomhet
han var påvirket av alkohol
hadde stjålet bil
hadde ikke gyldig førerkort
drev ulovlig øvingskjøring
- Trafikkforsikring dekker bare skader på mc-føreren selv, ikke kjøretøyet. For dette må det tegnes en vognskadeforsikring (kasko) i tillegg

Stans og hjelp
- Alle som er innblandet i et trafikkuhell skal straks stanse og hjelpe skadde persjoner eller dyr selvom det var deres feil. Du har også plikt til og tilkalle politiet og hente lege.
- Trafikanter som er i nærheten har også plikt til og stanse og hjelpe !

Førstehjelp
- Hode må presses litt bakover om skadde ligger i normal liggestilling slik at tungen ikke kveler han / hun



Lest dette?

Re: Trenger hjelp med teoriprøva

Posted: 24 Mar 2008 13:38
by carboy
har lest alt :D

Re: Trenger hjelp med teoriprøva

Posted: 24 Mar 2008 14:44
by Lølle
Forbikjøring
- Forbikjøring skal skje til høyre (untakene er når den forbikjørte skal svinge til venstre, i kollektivfelt, når trafikken er stor)
Den ville jeg ikke lagt særlig vekt på :-)
Prøv med venstre.

Re: Trenger hjelp med teoriprøva

Posted: 24 Mar 2008 18:50
by O_o
Les ihvertfall trafikkreglene nøye, er vel bare 5-6 sider elrns. Så er det viktig å prøve å sette seg inn i situasjonen i hver oppgave på prøven. Jeg tok prøven flere ganger på teoritentamen.no, den kan anbefales som oppsummering av stoffet og forberedelse til prøven. Koster ikke stort heller (30kr), så er du usikker kan det være en god innvestering.

Jeg vil fraråde å bruke zensor.no, fordi der var det MYE feil i spørsmålene.

Re: Trenger hjelp med teoriprøva

Posted: 24 Mar 2008 21:03
by paalcbr
les i den boka du fikk på trafikalt grundkurs og mc boka og 333 spm

Re: Trenger hjelp med teoriprøva

Posted: 24 Mar 2008 22:39
by rerell
Lølle wrote:
Forbikjøring
- Forbikjøring skal skje til høyre (untakene er når den forbikjørte skal svinge til venstre, i kollektivfelt, når trafikken er stor)
Den ville jeg ikke lagt særlig vekt på :-)
Prøv med venstre.
:lol:
Det er alltid lov og la motorsykkel pasere bil og bil pasere motorsykkel, men det finnes unntak.
:-k

Re: Trenger hjelp med teoriprøva

Posted: 25 Mar 2008 10:05
by carboy
har øvd masse men sliter veldig, har tatt test oppgaver på trafikkskolen men fikk 10 av 6 feil, men den på teoritentamen, er den bra og vis jeg klarer den har jeg større sjans på biltilsynet? tusen takk for alle svar, setter stor pris for all hjelpen jeg får :D :D :D

Re: Trenger hjelp med teoriprøva

Posted: 25 Mar 2008 16:37
by alexanderyi
uff...

Trodde ikke at det var så mye feil i den..

HELDIGVIS ikke jeg som har skrivi det :P
Men ellers så var det bra ;-)

Re: Trenger hjelp med teoriprøva

Posted: 26 Mar 2008 11:56
by Onsløv
Er en stund siden jeg tok lappen...
Men da funket følgende råd:
Tenk logisk
styr alternativer med ordene ALLTID, ALDRI (og andre slike konstante ord) i setninger...... Disse alternativene er ofte ikke rett. (men ikke skyt meg om jeg tar feil) :D

Re: Trenger hjelp med teoriprøva

Posted: 26 Mar 2008 13:06
by Paiwani
Var en del på teoritentamen dagen før det redda meg fra et par feil(Jeg hadde 5). leste teoriboka eller hva den heter for bil men klarte meg ihvertfall..

Re: Trenger hjelp med teoriprøva

Posted: 26 Mar 2008 13:34
by O_o
Deauville00 wrote:Er en stund siden jeg tok lappen...
Men da funket følgende råd:
Tenk logisk
styr alternativer med ordene ALLTID, ALDRI (og andre slike konstante ord) i setninger...... Disse alternativene er ofte ikke rett. (men ikke skyt meg om jeg tar feil) :D
Ja, veldig lurt. Det gjelder også setninger av typen:
Når man kommer til et kryss, og skal svinge til venstre, skal man se i speilet i 2 sekunder. Hvor lenge ting varer er dynamisk, det avhenger av flere ting, blandt annet sjåfør.

Re: Trenger hjelp med teoriprøva

Posted: 27 Mar 2008 11:26
by Marte
Der hadde jeg bestått driten ;) brukte 10 minutt og fikk 3 feil :P

Re: Trenger hjelp med teoriprøva

Posted: 27 Mar 2008 11:42
by Kristoffer
mange feil kan man ha på teoriprøva nå? når jeg tok den kunne man ha 25 :/