Kvadratisk stempel ?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Gixxerman

Kvadratisk stempel ?

Post by Gixxerman »

Hvorfor er et stempel rundt, og ikke kvadratisk ? Er da bedre plassutnyttelse ? :-k
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by inunf »

Blir litt vanskelig å lage stempelringer som tetter skikkelig. Dessuten tviler jeg på at volumøkningen har noe å si for effekten, siden flammen må ut i hjørnene. Med et rundt stempel når flammen alle veggene like fort. Dessuten ville det bli mindre plass til kjøleveske rundt sylinderene.

Det var alt jeg klarer å komme på i farten ;-)
User avatar
mekkern
Posts: 5302
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by mekkern »

dessuten et helvete å lage...skal jo maskinere innvendig i sylinder også...prøv å bore et firkantet hull .. :lol:
916
Posts: 113
Joined: 26 Mar 2007 21:08

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by 916 »

Honda har jo motor med ovale stempler. De hadde også problemer med stempelringer. Vanskelig å få det tett.
916
Posts: 113
Joined: 26 Mar 2007 21:08

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by 916 »

sorry, mente "hadde" motor med ovale stempler.
User avatar
mekkern
Posts: 5302
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by mekkern »

stilig motor men altfor komplisert til masseproduksjon...hadde vært bedre med V8 enn ovalV4 ja.... :lol:
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by Dominator »

916 wrote:sorry, mente "hadde" motor med ovale stempler.
Var det NR750 den het? Husker den fra MC-messa i 1992, den var trekkplasteret alle skulle se. Kostet vel 700.000,- eller noe rundt der. For 16 år siden :shock: Ikke rart ovale stempler ikke slo igjennom ;-)
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by inunf »

Det begynte med raceren NR ("Nearly Ready") 500. Det var et forsøk på å bevise at 4-takt var bedre enn totakt. Honda brente av flere titalls milioner pund på en sykkel som var like rask som en Suzuki RGB, som hvem som helst kunne kjøpe hos nærmeste forhandler.

NR 750 var forsøk nr. to. Ganske fet sykkel, men den er styggtung og ikke særlig kraftig.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by Jarle »

Ser litt på datoen... aprilsnarr? ;-)
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by RockeRolf »

31 Mar 2008 23:06 blir kanskje litt feil dato for aprilsnarr.

En annen ting enn dette med stempelfjærer og gasstrykk til å tette, samt hva som er kravet for å oppnå et effektivt brennkammer (som er selve basisen og som inunf beskriver) er dette med sidekreftene som oppstår på et stempel. Over tid vil det oppstå en ovalitet som et konvensjonelt stempel og fjærer takler til en viss grad. Om det var kvadratisk ville saken blitt en annen.
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by Dentist »

Har du husket og stille forumet til sommertid... ;-)

Hos meg står det på innlegget til gixxer; "Tirsdag 01 April 2008, 0:06"

Men uansett, det er vel ikke sikkert det er noen aprilspøk.
Image
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by RockeRolf »

Sånne finesser som å stille forumet til den og den tiden er meg uvedkommet. ;-)

En aprilspøk i form av et mer eller mindre teknisk spørsmål? Vel, uansett så ble det skrevet noe på et heller dødt forum :shock:
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by Dentist »

Hehe, har du den innstillingen til alle klokker ellers også? Så du går på vintertid uansett ;-)

Jeg tror vel heller ikke dette var ment som noen aprilsnarr, men du vet jo aldri...
Image
User avatar
Kilamor
Posts: 240
Joined: 29 Jan 2008 17:22
MC: Suzuki GSXR 750 K6
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by Kilamor »

#Suzuki GSXR 750, K6
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Kvadratisk stempel ?

Post by FV »

Mazda lager jo motorer med trekantet stempel, så hvorfor ikke firkantet. Da hadde man fått en fullverdig FIRE-takter.
Post Reply