Kvadratisk stempel ?
Kvadratisk stempel ?
Hvorfor er et stempel rundt, og ikke kvadratisk ? Er da bedre plassutnyttelse ? 

Re: Kvadratisk stempel ?
Blir litt vanskelig å lage stempelringer som tetter skikkelig. Dessuten tviler jeg på at volumøkningen har noe å si for effekten, siden flammen må ut i hjørnene. Med et rundt stempel når flammen alle veggene like fort. Dessuten ville det bli mindre plass til kjøleveske rundt sylinderene.
Det var alt jeg klarer å komme på i farten
Det var alt jeg klarer å komme på i farten

- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
dessuten et helvete å lage...skal jo maskinere innvendig i sylinder også...prøv å bore et firkantet hull .. 

Honda har jo motor med ovale stempler. De hadde også problemer med stempelringer. Vanskelig å få det tett.
sorry, mente "hadde" motor med ovale stempler.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
stilig motor men altfor komplisert til masseproduksjon...hadde vært bedre med V8 enn ovalV4 ja.... 

Var det NR750 den het? Husker den fra MC-messa i 1992, den var trekkplasteret alle skulle se. Kostet vel 700.000,- eller noe rundt der. For 16 år siden916 wrote:sorry, mente "hadde" motor med ovale stempler.

Det begynte med raceren NR ("Nearly Ready") 500. Det var et forsøk på å bevise at 4-takt var bedre enn totakt. Honda brente av flere titalls milioner pund på en sykkel som var like rask som en Suzuki RGB, som hvem som helst kunne kjøpe hos nærmeste forhandler.
NR 750 var forsøk nr. to. Ganske fet sykkel, men den er styggtung og ikke særlig kraftig.
NR 750 var forsøk nr. to. Ganske fet sykkel, men den er styggtung og ikke særlig kraftig.
Ser litt på datoen... aprilsnarr? 

Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
31 Mar 2008 23:06 blir kanskje litt feil dato for aprilsnarr.
En annen ting enn dette med stempelfjærer og gasstrykk til å tette, samt hva som er kravet for å oppnå et effektivt brennkammer (som er selve basisen og som inunf beskriver) er dette med sidekreftene som oppstår på et stempel. Over tid vil det oppstå en ovalitet som et konvensjonelt stempel og fjærer takler til en viss grad. Om det var kvadratisk ville saken blitt en annen.
En annen ting enn dette med stempelfjærer og gasstrykk til å tette, samt hva som er kravet for å oppnå et effektivt brennkammer (som er selve basisen og som inunf beskriver) er dette med sidekreftene som oppstår på et stempel. Over tid vil det oppstå en ovalitet som et konvensjonelt stempel og fjærer takler til en viss grad. Om det var kvadratisk ville saken blitt en annen.
- Dentist
- MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Har du husket og stille forumet til sommertid...
Hos meg står det på innlegget til gixxer; "Tirsdag 01 April 2008, 0:06"
Men uansett, det er vel ikke sikkert det er noen aprilspøk.

Hos meg står det på innlegget til gixxer; "Tirsdag 01 April 2008, 0:06"
Men uansett, det er vel ikke sikkert det er noen aprilspøk.

Sånne finesser som å stille forumet til den og den tiden er meg uvedkommet.
En aprilspøk i form av et mer eller mindre teknisk spørsmål? Vel, uansett så ble det skrevet noe på et heller dødt forum

En aprilspøk i form av et mer eller mindre teknisk spørsmål? Vel, uansett så ble det skrevet noe på et heller dødt forum

- Dentist
- MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Hehe, har du den innstillingen til alle klokker ellers også? Så du går på vintertid uansett
Jeg tror vel heller ikke dette var ment som noen aprilsnarr, men du vet jo aldri...

Jeg tror vel heller ikke dette var ment som noen aprilsnarr, men du vet jo aldri...

Veldi nice baik syns eg http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_NR
#Suzuki GSXR 750, K6
Mazda lager jo motorer med trekantet stempel, så hvorfor ikke firkantet. Da hadde man fått en fullverdig FIRE-takter.