Alternativ til R-sykkel?

Prat om tung MC.
perchr

Alternativ til R-sykkel?

Post by perchr »

Hei!
Jeg er 21år og holder for tiden på å ta mc-lappen.. Så mot sommeren blir det nok kjøp av motorsykkel, og i den forbindelse har jeg et par spørsmål..
Det jeg har mest lyst på er jo en R sykkel. R6, ninja o.l. Men jeg innser jo at dette kommer til bli så og si umulig med tanke på forsikring, da jeg bare er 21 år.. Så da lurte jeg på om det finnes no gode alternativ til R sykler.. Altså noe som ser rimelig likt ut, og som har litt motor uten at det blir umulig å forsikre?

Har søkt gjennom og lest mange tråder, men fortsatt veldig forvirra!
Leo

Re: Alternativ til R-sykkel?

Post by Leo »

Kan være verd å sjekke forsikringspris på syklene med V-Twin. Syklene er ganske like av utseende i forhold til de med rekkemotor, men har som regel noe lavere toppeffekt. Til gjenjeld pleier V-Twin å gi mye mer bunndrag og mye råere lyd!

Jeg kjører en Honda VTR SP-1
Image

Før kjørte jeg en Honda VTR Fire Storm, den løste ut bilalarmer i parkeringshus om man dro en aldri så liten hjulspinn... :P
Image

TL1000R[/url] er også en rå sykkel.
Image
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Du kan jo kikke på Suzuki GSX 650F,den ligner på en R-sykkel,men har en mye "snillere" motor,og bør være billig å forsikre.

http://www.suzukimc.se/show.php?id=1146585
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
indianeren

Post by indianeren »

Det er vel fremdeles en forsikringsterskel på 100hk som de bruker i tillegg til evt statistikk på modellen?

Endte opp med en ducati 900ssie ifjor.. og den er rimelig å forsikre (3700 for full kasko på 70% bonus ) iallefall for meg over 30.
Jeg synes supersport/ tilsvarende modeller er et bedre konsept for norske veier.. vi har strengt talt trafikk og varierende veistandard å forholde seg til.
Klart jeg liker aksellerasjon, men har tydeligvis ikke samme behov for adrenalinrush (som kanskje når man har tøyet grensene litt langt?) som andre.
Det finnes mange måter å "føle man lever"... også best når følelsen av å leve ikke fører til at man ikke lever lenger..

ofte er det kun hestekrefter og baneegenskaper som står i hodet på folk.. men vil anbefale deg å finne en sykkel med bra (og ikke fullt så skarpe) kjøreegenskaper, men med litt moderate hestekrefter.
Dreiemoment er bra da...og kjøre masse trange svinger:) Jobbe opp erfaring og kjørelengde..

Ingen pilot hopper rett i et jagerfly, de bygger opp erfaring på andre mindre ekstreme fly først.
Er nok endel R-sjåfører som burde sittet på en annen sykkel først, lært seg mere om svingteknikk og veiforhold...
Eller er det kanskje aksen/ toppfarten rett fram gjelder...og så vise seg frem på posørplassen ?
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Jeg kjørte FZR600 med 90hk i fjor, var ikke så ille å forsikre den i forhold til andre R-sykler.. Men så er det jo ikke en helt ny heller..
Da jeg spurte om sykler med over 100hk før jeg hadde blitt 25 så fikk jeg nei av en del forsikringsselskap..
Eller så kan du prøve å finne en 400ccm R-sykkel..

Er kanskje litt lettere å finne sykkel til deg hvis du sier hvor mye du skal bruke?
perchr

Post by perchr »

demons wrote:Jeg kjørte FZR600 med 90hk i fjor, var ikke så ille å forsikre den i forhold til andre R-sykler.. Men så er det jo ikke en helt ny heller..
Da jeg spurte om sykler med over 100hk før jeg hadde blitt 25 så fikk jeg nei av en del forsikringsselskap..
Eller så kan du prøve å finne en 400ccm R-sykkel..

Er kanskje litt lettere å finne sykkel til deg hvis du sier hvor mye du skal bruke?
Hvor mye jeg skal bruke? Næsj, si at alternativet er en husaberg til 70-90 000, så rundt der en plass kanskje! Men selvsagt, billigere går også helt fint ;)
perchr

Post by perchr »

Jeg ser at blandt annet ducati nevnes her.. Det er jo skikkelig lekre sykler, og jeg ser det er mange som ligger under 100hk. Kunne dette vært noe å satse på da?
moto
MC: NÅ KTM SMR 450
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998

Post by moto »

jeg betaler 6900 for delkasko på gsxr 600 1998, det er ikke noen ny sykkel men overkomelig i pris og forsikring.

hva er "Mye i forsikring for deg" ?
perchr

Post by perchr »

Prisen på forsikringa i seg selv er ikke største problemet.. Det jeg tenker på er å i det hele tatt få forsikring på en slik sykkel! Er jo bare 21 år..
Marius I
MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod.

Post by Marius I »

Du har jo også sportstourere som Honda CBR600/1000f Suzuki GSX600/750F og Yamaha YZF600/1000R. (Sikkert glemt flere i samme kategori)
Disse er jo "nesten" R og de litt eldre modellene i 600-klassen har vel gjerne under 100 Hk.
Får også en forholdsvis ny en i din prisklasse.

Hva forsikringsselskapene sier ja til vet jeg ikke, men lykke til med jakten :D
Eiriken
MC: Kawa ZX6R 99mod

Post by Eiriken »

har du snakket med noe forsikringsselskap?
når jeg var inne og skulle ha lå og forsikring, fikk jeg vite at (hos de) jeg måtte være over 25 for å forsikre en 750ccm og oppover.
betaler nå 9800kr i året. fullkasko. var 22år når jeg fikk forsikringen på ZX6R...
perchr

Post by perchr »

Har ikke snakket med forsikringsselskap enda nei, da det fortsatt er et par mnd igjen til det blir kjøp.. Men har en kompis som kjøpte en ninja i høst, og da måtte til og med faren med full bonus osv, sende inn skriftlig søknad for å få den forsikra, hos et av de få selskapene som ville forsikre den.. Er også i tvil på type sykkel, ser for meg at det kunne vært knakende moro med motard her jeg bor og, men der har en jo igjen "problemet" med at en ikke kan ha med passasjer osv på de gjeveste syklene, noe som drar ned litt.. Pluss at en motard er jo ikke like sexy som en knallrød ducati ;) Nei, det skal ikke være lett!
Sondrev
MC: Suzuki GSX-R k5

Post by Sondrev »

Tenkte det var noe som het at forsikringsselskapene IKKE kan nekte en forsikring? De har muligheten til å prise seg ut, men ikke nekte en person forsikring..
Det som irriterer meg, er at selskapene utfører en forskjellsbehandling som er helt brutal.. Å ha en fot innenfor i form av foreldre som har forsikringer, kjenninger osv hjelper utrolig mye... Og dette med "rødmerking" osv virker mer som en oppfinnelse de har tatt ut av vinden, for de gir forsikringer i hytt og pine til folk under grensene, så lenge en foresatt eller andre parter setter et ultimatum...

Tipset mitt med tanke på forsikring er å utnytte de mulighetene du har. Få foresatte til å føre en sak for deg i forsikringsselskapet, sjekk om banken din driver med forsikring, dette hjelper som regel mye. se om det finnes organisasjoner du kan melde deg inn for å senke prisen o.l, Og bruk alle ting du kan for å argumentere for at du skal ha billigere forsikring.

Og til slutt, få en pris før du kjøper sykkel.. Hvis ikke kan du gå på en skikkelig smell.

Har vært gjennom samme røra selv, men kom meg sånn tålelig greit utav det ved å gjøre som jeg nevnte over.

Lykke til :)
Image
Kjører:
N/A Suzuki GSX-R750 k7
Vespa Piaggo trømoped for late dager:P
X Suzuki GSX-R600 2005mod
X Aprilia Rs125 97mod
X Yamaha Aerox 2001
X Cagiva Mito 125, 2001 Mod
perchr

Post by perchr »

Eiriken wrote:har du snakket med noe forsikringsselskap?
når jeg var inne og skulle ha lå og forsikring, fikk jeg vite at (hos de) jeg måtte være over 25 for å forsikre en 750ccm og oppover.
betaler nå 9800kr i året. fullkasko. var 22år når jeg fikk forsikringen på ZX6R...
Hvilket forsikringsselskap var dette da? Så hos gjensidige der far har alt av forsikringer, og der så det ut som det lå en grense på 500cc.. Måtte velge om sykkelen var over eller under 500!

Tenkte også på om det hadde gått ann å forsikre på min far, med meg som hovedbruker.. Men han har jo ikke tung-lappen, så da blir vel dette ganske dødfødt også?
Cheron
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell

Post by Cheron »

perchr wrote:
Eiriken wrote:har du snakket med noe forsikringsselskap?
Hvilket forsikringsselskap var dette da? Så hos gjensidige der far har alt av forsikringer, og der så det ut som det lå en grense på 500cc.. Måtte velge om sykkelen var over eller under 500!

Tenkte også på om det hadde gått ann å forsikre på min far, med meg som hovedbruker.. Men han har jo ikke tung-lappen, så da blir vel dette ganske dødfødt også?
Trenger ikke å ha lappen for å eie kjøretøy. Bare å kjøre på ;)
Post Reply