Offroad/Motard
Offroad/Motard
Hei. Har begynt å få en forkjærlighet for offroad/motarder. Triumph Tiger er favoritten. Men har også siklet litt på BMW sine sykler, og særlig fg 650 serien. (BMW fg 650 Dakar). Er det noen som har erfaring med disse syklene? Hvordan er 650 som tur sykkel? Det er jo bare en ensylindret sykkel, og således ingen effektbombe, men de duger kanskje likevel? Innspill, takk.
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
-
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
Re: Offroad/Motard
Jeg er en sucker for sykler i den klassen selv. De er veldig anvendelige all-roundere. Men det spørs jo hva du skal bruke'n til. Mange kjører F650GS jorda rundt, så den duger til langturer, får'n si. Skal du kjøre alene, med passasjer, bare asfalt eller hva?
Skal nok bruke den mest til/fra jobb, ren lek, men også til noen langturer... kjører mest uten passasjer. Kjører til daglig suzuki sv 650.
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
-
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
Ja, da er det bare å handle, da. F650GS (endunkeren, ikke den nye 2-sylindrede som egentlig er en 800 men som BMW i sin visdom har døpt F650GS...), Honda NX650 Dominator, Suzuki DR650 (finn for all del en nyere modell...), Kawa KLR650 eller - den råeste av dem alle om dagen: Den nye Yamaha XTZ 660 Tenere. Om du vil opp til to sylindre er det også en del å velge mellom i samme størrelse: Honda Trans Alp, BMW F650GS (den nye - se over) eller F800GS, Kawasaki KLE500, osv osv. Mye å ta av. Bra saker alt sammen. BMW er dyrere fordi de heter BMW. Du kan også titte på eldre Aprilia Pegaso 650 som har samme Rotax-motor som eldre BMW F650GS, den som het Funduro. Billig å kjøpe og holdbare saker. Finn ut hvor mye du vil betale og trål webben. Det er mye å finne til ok priser.
Hey... takk for bra svar ! Flere modeller jeg ikke har kikket på tidligere, bl.a. KLE 500. Stilige sager ! Her er det bare å drømme seg bort !
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Hva du velger er vel litt avhengig av hvordan du skal bruke sykkelen. Jeg har fulgt litt med på et offroadforum i Sør-Afrika. Og der er det nokså unison enighet om at 1150 GS er det beste BMW har laget. Det sa faktisk gutta på BMW-verkstedet der nede også.
Men om du skal kjøre tilstrekkelig ulendt blir sikkert en mindre sykkel med lavere giring bedre. 1150 GS er ellers ganske lavt giret på 1. giret i forhold både til 1200 GS og min V-strom.
Men om du skal kjøre tilstrekkelig ulendt blir sikkert en mindre sykkel med lavere giring bedre. 1150 GS er ellers ganske lavt giret på 1. giret i forhold både til 1200 GS og min V-strom.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
-
Det er fullstendig overkill å handle 1150GS når man stort sett kjører alene. Den er tung og klumpete i forhold til 650'ene. Og mye dyrere. Men det er klart: Kjører du mest asfalt og/eller mye med passasjer, er mer motor bare bra. Men til den bruken han beskriver, holder det i bøtter og spann med 650-klassesykkel.
- indianeren
Var på Island i sommer og så diverse adventure sykler i action der.
1150 GS virker ikke være den mest håndterlige sykkelen i røfft terreng. Men det er nok en fantastisk sykkel for langturer og litt grusveier...hvis man kan leve med utseendet:)
Dekk har nok mye å si på kontrollen.. var jo litt spesiellt når jeg regelrett kjørte fra flere topptunge(med bagasje i tillegg) bmw på de islandske grusveiene. Med en 60år gammel sykkel, lavtflyvende over vaskebrett..
Har mere tro på 650gs eller ktm hvis man skal utafor asfalten ..men 950 adventure er ganske tung den også. Men den sies være veldig flott balansert til gruskjøring..
Du får sjelden høre det fra bmw "uber alles" folk.. men det er endel issues med nyere bmw'er. Problemer med kardangen etc, og det har vistnok vært litt trøbbel med 650 modellene også.
Men de fleste sykler kan gå istykker..bare litt for få som er istand til å innrømme at det er noe feil med sin egen sykkel ..
Uansett.. jeg ville hørt med noen som har ekte erfaring med on/off road kjøring... de fleste av oss her holder seg vel mest på asfalt?
Spørsmålet er også om man skal ha en sykkel som gir inntrykk av at man kjører offroad hele jorda rundt...eller om man innser at man kanskje kjører 99% med korte turer på asfalt:)
1150 GS virker ikke være den mest håndterlige sykkelen i røfft terreng. Men det er nok en fantastisk sykkel for langturer og litt grusveier...hvis man kan leve med utseendet:)
Dekk har nok mye å si på kontrollen.. var jo litt spesiellt når jeg regelrett kjørte fra flere topptunge(med bagasje i tillegg) bmw på de islandske grusveiene. Med en 60år gammel sykkel, lavtflyvende over vaskebrett..

Har mere tro på 650gs eller ktm hvis man skal utafor asfalten ..men 950 adventure er ganske tung den også. Men den sies være veldig flott balansert til gruskjøring..
Du får sjelden høre det fra bmw "uber alles" folk.. men det er endel issues med nyere bmw'er. Problemer med kardangen etc, og det har vistnok vært litt trøbbel med 650 modellene også.
Men de fleste sykler kan gå istykker..bare litt for få som er istand til å innrømme at det er noe feil med sin egen sykkel ..

Uansett.. jeg ville hørt med noen som har ekte erfaring med on/off road kjøring... de fleste av oss her holder seg vel mest på asfalt?
Spørsmålet er også om man skal ha en sykkel som gir inntrykk av at man kjører offroad hele jorda rundt...eller om man innser at man kanskje kjører 99% med korte turer på asfalt:)
-
Vel, jeg åker en del rundt på grus, både med Guzzien (grusveier) og særlig Husabergen (enduro). De fleste 650'er duger til grusveier, og dess lettere, jo bedre. Hvis man begynner å bli litt avansert er gode dempere et møst, men igjen - ut i fra det han beskriver, vil en hvilken som helst 650 evnt 2-syl 500/600/650 duge til hans bruk. De fleste merker har litt småplukk, men det er bare det det er - småplukk.