Honda VFR eller CBR?

Prat om tung MC.
merete

Honda VFR eller CBR?

Post by merete »

Jeg skal kjøpe meg motorsykkel, og har kommet fram til at jeg skal kjøpe meg en Honda VFR 750/800 eller CBR 1000.
(Ikke eldre enn 1993 modell, men heller ikke dyrere enn kr 70.000,-)

Det som jeg er usikker på, er hvem av de to typene er minst "R-sykkel"?
Altså hvem er best egnet som touring-sykkel?

I tillegg er jeg interessert i å få vite hva jeg må være obs på når jeg skal kjøpe sykkel. F.eks hvis sykkelen er gått 80.000, hva må jeg være obs på da? Og hvis den er gått 50.000? Spesielle svakheter osv...

Gode råd og tips mottas med stoooor takk...!! :D :D
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

VFR er en sportstourer, så den er nok mer egnet for souringbruk enn det CBR er.
Ellers bør du høre hva som evt. er byttet, om servise er fulgt, se sykkelen i virkeligheten og prøv den.
Drev og kjetting er vel moden for skifte , kanskje bremseklossene også. Se over sykkelen etter skader i ramme, forgaffel, svingarm, osv. altså en grundig sikkerhetssjekk; slik som du lærer/lærte på kjøreskolen.
bbolstad

Post by bbolstad »

Ettersom jeg har hørt, er vfr'en en kongesykkel når det gjelder det tekniske, veitikke med cbr'en da..
ninja-mannen(c)
MC: Kawasaki ZX6-R `03

Post by ninja-mannen(c) »

Kjøp CBR siden den har mer guffe (135hk?) Hvor høy er du(siden du er jente)?
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Honda CBR 1000 RR
Image
Det finnes vel også en F versjon, men jeg tror ikke den kommer i nye utgaver.

Honda VFR 750
Image
Honda VFR 800
Image

Det kjører en VFR 800 rundt i Arendal, den er rød som den på bilde, og er virkelig en fin sykkel med krefter nok.
ninja-mannen(c)

Hun sikter nok til den eldre sportstoureren CBR 1000F
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Denne tassen her da: Image
ninja-mannen(c)

Den sykkelen så ut til å være praktisk å bære med seg :P
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Er det primært touringbruk du er ute etter ville jeg gått for Viffer'n.
Viffer'n er kraftig nok til å kunne kicke deg de gangene du har behov for det, samt at den er behaglig nok når du skal kjøre langt.
Kosh

Post by Kosh »

Hvilken som er mest sportslig kommer ann på hva den skal være sportslig til. VFR er lettere, og bedre i svinger, mens CBR har flere hester, men er mer en "fort rett fram"-sykkel. Ingen av dem er egentlig spesielt utpregede R-sykler.

Jeg har VFR, og kjører ofte 5-timers-turer med bare bensin/do-stopp, uten å bli spesielt sliten, så jeg vet at VFR er bra til langturer, men jeg tror CBR også er bra til det. Min har gått 100 000 km, og det eneste problemet har vært en laderegulator. Den originale har desverre dårlig kjøling, så endel VFRer har hatt problemer med den. På erstatningsregulatoren er det kjølefinner. Bortsett fra det har det bare vært byttet slitedeler.
V4 fun
Astaroth

Post by Astaroth »

Personlig hadde jeg gått for VFR'en; mindre, lettere og mer letthåndterlig sykkel, som også er i utgangspunktet mer myntet på touring enn CBR1000F. Men er det hestekrefter du er ute etter, så er nok CBR1000F valget...
Er du heldig, får du en fin '96 modell CBR under 70000. Eller en VFR800 '99 til samme prisen.

CBR1000F, '96 modell:
Image

VFR800, '99 modell:
Image

Du får en mye nyere, moderne og "bedre" sykkel for pengene om du kjøper en VFR enn CBR - men pass på det er en 800, den er meget oppdatert i forhold til 750'en. Dog ender du opp med mindre hester enn CBR'en.

Finn.no løp og kjøp!
Image
Kosh

Post by Kosh »

Astaroth wrote:Du får en mye nyere, moderne og "bedre" sykkel for pengene om du kjøper en VFR enn CBR - men pass på det er en 800, den er meget oppdatert i forhold til 750'en. Dog ender du opp med mindre hester enn CBR'en.
800-en er ikke dramatisk mye bedre enn 750, og i de nyeste modellene har de begynt med kjededrevne kammer i stedet for gir, som gjør dem mindre holdbare. En annen ulempe er at de bruker endel mer bensin. Når man tar pris med i betraknting vil jeg si man får vel så mye sykkel for pengene om man kjøper en 750. Dessuten synes jeg 94-97-modellene er de peneste, de eldre ser litt gammeldagse ut, og de nye har altfor spisse kanter. Siden jeg har 97-mod vet jeg selvsagt hva jeg snakker om ;)

Ang. moderne er det muligens sant for CBR 1000, men ikke 600. De bruker mer "bleeding edge"-teknologi enn VFR, men så er de også mye mer R-sykkel enn både VFR og CBR 1000 F.
V4 fun
Astaroth

Post by Astaroth »

Kosh wrote:800-en er ikke dramatisk mye bedre enn 750, og i de nyeste modellene har de begynt med kjededrevne kammer i stedet for gir, som gjør dem mindre holdbare. En annen ulempe er at de bruker endel mer bensin. Når man tar pris med i betraknting vil jeg si man får vel så mye sykkel for pengene om man kjøper en 750. Dessuten synes jeg 94-97-modellene er de peneste, de eldre ser litt gammeldagse ut, og de nye har altfor spisse kanter. Siden jeg har 97-mod vet jeg selvsagt hva jeg snakker om ;)

Ang. moderne er det muligens sant for CBR 1000, men ikke 600. De bruker mer "bleeding edge"-teknologi enn VFR, men så er de også mye mer R-sykkel enn både VFR og CBR 1000 F.
VFR 800 vs. VFR 750 wrote:Aiming to reinstate the VFR as the premier all-purpose sportbike, Honda looked to its own racing heritage and Interceptor name. More than that, Honda gave its V-4 street-sportbike more than a make-over; they designed, from the ground up, a completely new motorcycle incorporating successful technology from other models. Performance is inspired by the RC45 superbike, and the chassis by the VTR1000F. Add a new fuel-injection system, improved suspension and the 800 Interceptor is faster, quicker and more responsive. Redesigned ergonomics and improved wind protection make the Interceptor even more comfortable than the already cushy VFR750. Essentially, what Honda did with the new 800 is remarkable: they improved everything without losing any of the other characteristics that made the 750 such a well-regarded, if not top-selling motorcycle. It is still a forgiving, confidence-inspiring bike.
Tatt fra Motorcycle Online, en uavhengig kilde.

Men det du sier er uansett riktig; det er fremdeles ikke så forskjellig en sykkel. Dog er det vel vanskelig å være helt objektiv i din situasjon ;)
Personlig har jeg ingen tvil om at jeg hadde disket ut de ekstra lappene for en 800. Så lenge det er snakk om under 70.000kr så er det ikke noe problem å nå opp til en fin VFR800...

CBR600F'en er jo i utgangspunktet en supersport maskin, den er som du sier en helt annen klasse enn CBR1000F og VFR.
Image
Astaroth

Post by Astaroth »

Resten av testen finnes her.... Står mye interessant mht. VFR 800 og 750.

http://www.motorcycle.com/mo/mchonda/98vfr800.html
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

70.000, da blir det nok en av de tidligste VFR800'ne hvertfall. Om du ikke er ute etter mest mulig krutt så hadde jeg nok gått for en slik en. Den CBR1000F har vel i tillegg en litt større pondus, men du får gjøre grunnarbeidet først. Ta en titt på modellene. Sett de ved siden av hverandre(bilder altså) og tenk hardt på hvilken som hadde gjort seg best utenfor garasjeporten :) Du har i det minste peilet deg inn på to sykler fra et merke som er kjent for kvalitet så du er på god vei. Lykke til :)
Post Reply