Page 70 of 70

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Posted: 02 Oct 2023 12:57
by Traction
intruder wrote: 27 Sep 2023 10:58
mekkern wrote: 24 Sep 2023 17:51 Har møtt flere mc i helga på parklys også... :-k :-k gjør ikke saken bedre med henblikk på synlighet.
Samme som med biler :Hva er greia med å kjøre på Parklys???? koster forøvrig 3700kr hvis man blir huka.
Tror ikke jeg har kjørt en meter omtrent på annet enn fulltlys etter jeg tok opp kjøringen igjen...
men må jo huske synlighet og plassering også hele tiden :thumleft
Bare en refleksjon: jeg har kjørt tung mc siden 1981, og lettere saker før det. Jeg kjører r-sykler, og har aldri brukt virkemidler for synlighet, verken vest, gul hjelm eller fulltlys/ekstralys. Jeg kjører ikke som en prest, og jeg har p.t. 5 prikker i førerkortet. Til sammen har jeg slitt ut et antall sykler, etter fryktelig mange mil langs alskens veier, mest i Norge.
Likevel har jeg aldri vært ute for en "ikke bli sett"- situasjon, og jeg føler meg dønn trygg på veien. Har ikke hatt ulykker heller.
Hva kan dette komme av?

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Posted: 02 Oct 2023 13:42
by intruder
Antakelig må du selv komme med den eventuelle analyse av din situasjon,selv snakker jeg stadig med MC-førere som altfor ofte opplever å ikke bli sett i kryss og ellers .... :-k
Blindsona bilistene har kan jo selvsagt ofte være en av mange forklaringer...
bilister med fartsjævelen i øya og ti meter bak " sinka " foran kan være en annen del av forklaringen...

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Posted: 02 Oct 2023 13:55
by RuneMC
Kjører også kun med nærlys og nyere sykler har vel DRL (daytime running lights) som jeg tror er godt nok. De få (gjerne eldre damer fra sideveier og hagesenter) som ikke har sett meg tror jeg har andre utfordringer. LED-fjernlyset er forøvrig så sterkt på AT'n at de fleste bilførere tydelig skjerper seg litt etter et kort blink. Plassering i veien slik at du er enkel å se og tydelig ift hvor du skal og å lese hva bilførerne tenker jeg er viktigere.

Motsatt med fullt fjernlys og/eller ekstra påmonterte LED lys så blir det for mye... Har selv kjørt bil i mørke og tunnell og bakfra kommer det et "lysorgel" som jeg skjønner er MC, men må se bort fra speilet for ikke å bli blendet, så det virker mot sin hensikt. Får null idé om avstand til MCn.

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Posted: 02 Oct 2023 14:12
by Bikeridr
RuneMC og Traction har her et syn jeg fullt og helt deler.
De *idiotene* som insisterer på å kjøre med fullt lysorgel gjør meg mye mer forbanna enn ",oppmerksom". Når jeg møter slike ( i bil og de ikke har noen bak), så får de smake mitt fulle lysorgel, og jeg dimmer ikke før de har passert, selv om de dimmer. De får smake sin egen medisin helt til de er kurert.

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Posted: 02 Oct 2023 16:15
by Traction
intruder wrote: 02 Oct 2023 13:42 Antakelig må du selv komme med den eventuelle analyse av din situasjon,selv snakker jeg stadig med MC-førere som altfor ofte opplever å ikke bli sett i kryss og ellers .... :-k
Blindsona bilistene har kan jo selvsagt ofte være en av mange forklaringer...
bilister med fartsjævelen i øya og ti meter bak " sinka " foran kan være en annen del av forklaringen...
Å ikke bli sett skjer oss alle, også når vi kjører bil, går eller sykler. Det er ikke til å unngå, siden mange i trafikken har oppmerksomheten rettet mot helt andre ting enn trafikk.
Spørsmålet er, hvorfor noen stadig opplever dette som et problem, og andre ikke?
Min kjøreadferd er årsaken til at det er uproblematisk for meg å ikke bli sett.
Om jeg hadde brukt lys, vest og farger, så kunne jeg likevel ikke endret min adferd. Jeg ville følt det som svært utrygt å basere en tøddel av min sikkerhet på et håp om at lys og farger skulle få andres oppmerksomhet bort fra mobilen, passasjeren, bilradioen, sminkespeilet, osv osv.

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Posted: 02 Oct 2023 16:53
by Traction
RuneMC wrote: 02 Oct 2023 13:55 Kjører også kun med nærlys og nyere sykler har vel DRL (daytime running lights) som jeg tror er godt nok. De få (gjerne eldre damer fra sideveier og hagesenter) som ikke har sett meg tror jeg har andre utfordringer. LED-fjernlyset er forøvrig så sterkt på AT'n at de fleste bilførere tydelig skjerper seg litt etter et kort blink. Plassering i veien slik at du er enkel å se og tydelig ift hvor du skal og å lese hva bilførerne tenker jeg er viktigere.

Motsatt med fullt fjernlys og/eller ekstra påmonterte LED lys så blir det for mye... Har selv kjørt bil i mørke og tunnell og bakfra kommer det et "lysorgel" som jeg skjønner er MC, men må se bort fra speilet for ikke å bli blendet, så det virker mot sin hensikt. Får null idé om avstand til MCn.
HELT enig!

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Posted: 02 Oct 2023 18:38
by kvase

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Posted: 02 Oct 2023 18:48
by intruder
Fulltlyset på en 30 år gammel Virago er antakelig ikke sterkere enn kjørelyset / nærlyset på en moderne MC...
er heller ikke mange motgående kjøretøy som blunker med lyset i irritasjon så ..
Dermed regner jeg med at min lysvruk er bra innafor...alle nye sykler med tre / fire lys foran synes jeg er litt i overkant på en måte :-k

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Posted: 04 May 2024 21:20
by pelsen
Ny sesong og fint vær, løvetann har allerede blomstret på plenen. Da kommer jo også rapporter om motorsykkelulykker, like sikkert som løvetann. Jeg vet ikke noe mer enn det som står skrevet om denne tragiske ulykken, men det har skjedd på en veistrekning som jeg har kjørt noen ganger. Den var gøy å kjøre med mange vanskelige svinger. Veien er vedlikeholdsfri, det er humper, dumper og sprekker i vegdekket som bare har blitt verre og verre. Jeg tror det var i fjor at den ble skiltet ned til 50 km/t, antakelig som en nødløsning pga manglende bevilgninger.
https://www.nrk.no/nyheter/tenaring-omk ... 1.16870690

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Posted: 08 May 2024 12:25
by RuneMC
Hmm, myke vegkanter for det meste på bildet, så en lurer jo på om autovernet kan være den største risikofaktoren i et slikt landskap...
https://www.vg.no/nyheter/i/Eyo03j/mc-u ... r-alvorlig