Etterhvert som jeg har blitt bedre kjent med sykkelen, har jeg også begynt å hente ut mer av kreftene. Så lenge jeg kjører pent og pyntelig, går motoren helt jevnt og fint. Men i det siste har jeg merket at den blir litt nykkete når jeg gir full spiker og ligger på høyt turtall. Sannsynligvis har den vært sånn hele tiden, og det er først nå når jeg kjenner sykkelen godt at jeg har begynt å bruke kreftene på toppen av turtallsregisteret.
I forbindelse med da jeg installerte et 4-1 Akra effektanlegg, la jeg en liten ø=3mm skive under nålene, og dette gjorde underverker. Pga en velt i fjor høst, måtte jeg kassere dette effektanlegget. Har ikke gjort noe med forgasserne etter at jeg skiftet til slip-ons. Man skulle da tro at forgasserne muligens fikk ørlite for feit bensinblanding nå som jeg har orginalt grenrør og slip-ons, men det OPPLEVES som om den faktisk får litt for lite bensin! Før jeg begynner å knote med instillingene, vil jeg derfor høre med dere som "kan det", hva dere tror nykkingen skyldes.
Symptomer/beskrivelse:
Sykkelen drar fint og jevnt dersom jeg mater på gradvis, dvs. jeg vrir på rulla etterhvert som turtallet stiger. Dersom jeg gir full gass fra f.eks. 4000rpm, nøler motoren et halvt sekund før den begynner å dra.
Det virker som om sykkelen drar bedre ved 90% pådrag enn ved full gass (hoveddyser??)
Ingen blå/svart eksos. Eksosen er så godt som usynlig, man kan bare såvidt ane en lysegrå-hvit sky ut av pottene ved rusing eller maks aks. Ingen "popping" fra pottene når jeg kutter gassen ved kjøring.
Merker også at hvis jeg har gitt full spiker og tømt et gir, så nøler sykkelen litt før den begynner å dra skikkelig i neste gir (fremdeles høyt turtall). Det er dette som irriterer meg mest, da man ikke ønsker at sykkelen skal begynne å nykke midt i en sving med bra nedlegg..!
Magefølelsen sier meg at jeg burde gå opp et hakk på hoveddysene, og ikke røre noen andre innstillinger i første omgang, da det er på toppen av registeret at sykkelen er litt køddete. Men rasjonelt sett høres det jo mer riktig ut at sykkelen trenger mindre bensin nå som jeg har tatt av 4-1 effektanlegget. I så tilfelle er det mest nærliggende at jeg fjerner skivene under nålene, slik at gasserne er tilbake til orginalinnstillingene.
Hva tror dere, basert på symptomene jeg opplever? Keihin, du har kanskje noe å komme med?