Rød pil til venstre.
Rød pil til venstre.
Tenkte jeg skulle dele en liten kveldslig opplevelse med dere.
Alle som bor i Trondheim vet om den undergangen som går til Dora? Vel jeg kom ut av denne og skulle til venstre. Kjørte vel litt i overkant og lå nok i 60. Veien gjør en svak sving mot undergangen og der seg jeg litt seint at det er rød pil til venstre. Tenker først at "der er det rødt", så tenker jeg "det ser klart ut fra høyre, jeg tar en spansk en." Og mens jeg driver og tenker alt dette kommer jo sykkelen nærmere og nærmere krysset. Plutselig rekker jeg ikke å tenke mer for da tar ryggmargsrefleksen over - det kommer likevel en bil fra høyre. Motorsykkelryggmargsrefleksen min fungerer slik at når den blir aktivisert, forsøker høyrearmen å presse bremsehendelen gjennom styret. Og da jeg hadde sikkert rundt 40 og samtidig hadde lagt meg over til venstre for å svinge, gikk det jo som jeg fortjente. Jeg havner temmelig uelegant i asfalten med sykkelen over halve meg. For min del gikk det greit, litt blåmerker og sånn bare. Sykkelen fikk en morsom bulk i tanken, litt sår og skrammer og blinklysdeksel som gikk dundas. Venstre styrehåndtaket ble nærmest vrengt av. Fikk likevel til å kjøre hjem (ikke så langt) og vel hjemme ser jeg at det lekker friskt med olje fra et motordeksel. Alt i alt ikke så ille.
Det som KUNNE ha skjedd er nemmelig at jeg ikke hadde sett bilen fra høyre, ELLER at jeg hadde forsøkt å komme meg foran den. DA hadde jeg garantert ikke sittet litt lemster i sofaen med laptopen på fanget og skrevet dette.
Moralen? - Husker kjørelæreren ba oss om å ta bilen om vi hadde det travelt. Stress og mc hører ikke sammen. Skriver under på denne jeg og.
Det som jeg er minst fornøyd med er hele den toskete rekka med feilvurderingen som endte med krasjet. Jeg slapp billig unna.
Alle som bor i Trondheim vet om den undergangen som går til Dora? Vel jeg kom ut av denne og skulle til venstre. Kjørte vel litt i overkant og lå nok i 60. Veien gjør en svak sving mot undergangen og der seg jeg litt seint at det er rød pil til venstre. Tenker først at "der er det rødt", så tenker jeg "det ser klart ut fra høyre, jeg tar en spansk en." Og mens jeg driver og tenker alt dette kommer jo sykkelen nærmere og nærmere krysset. Plutselig rekker jeg ikke å tenke mer for da tar ryggmargsrefleksen over - det kommer likevel en bil fra høyre. Motorsykkelryggmargsrefleksen min fungerer slik at når den blir aktivisert, forsøker høyrearmen å presse bremsehendelen gjennom styret. Og da jeg hadde sikkert rundt 40 og samtidig hadde lagt meg over til venstre for å svinge, gikk det jo som jeg fortjente. Jeg havner temmelig uelegant i asfalten med sykkelen over halve meg. For min del gikk det greit, litt blåmerker og sånn bare. Sykkelen fikk en morsom bulk i tanken, litt sår og skrammer og blinklysdeksel som gikk dundas. Venstre styrehåndtaket ble nærmest vrengt av. Fikk likevel til å kjøre hjem (ikke så langt) og vel hjemme ser jeg at det lekker friskt med olje fra et motordeksel. Alt i alt ikke så ille.
Det som KUNNE ha skjedd er nemmelig at jeg ikke hadde sett bilen fra høyre, ELLER at jeg hadde forsøkt å komme meg foran den. DA hadde jeg garantert ikke sittet litt lemster i sofaen med laptopen på fanget og skrevet dette.
Moralen? - Husker kjørelæreren ba oss om å ta bilen om vi hadde det travelt. Stress og mc hører ikke sammen. Skriver under på denne jeg og.
Det som jeg er minst fornøyd med er hele den toskete rekka med feilvurderingen som endte med krasjet. Jeg slapp billig unna.
Re: Rød pil til venstre.
Ajdå, men bättre att det svider i plånboken än på kroppen.
Just presis!rerell wrote:Ajdå, men bättre att det svider i plånboken än på kroppen.
Forøvrig - må få lov til å rette en takk til alle bilistene som satt i bilene sine og motiverte meg med sin støttende tuting. Tutingen var nok helt sikkert medvirkende til at jeg fikk reist opp sykkelen i en fart og klarte å buksere den til veikanten. Merkelig nok var det EN bilist som ikke hadde fått med seg kutymen - hun (selvfølgelig en dame) rullet ned vinduet og spurte om jeg trengte hjelp.
1999 Ducati ST2
Kjedelig er vel ikke for sterkt uttrykt, men det som slår meg er måten du tar det på.
Klart det ikke var andre å skylde på og helsa er det viktigste. LIkevel er jeg imponert.
Kommentaren din om bilister.. sett sammen med Jeanettes opplevelse tidligere år frykter jeg at bilister ikke har en naturlig innstilling til å sjekke om mc-ister trenger hjelp. Det er svært betenkelig.
Håper sykkelen din er tilbake på veien raskt.
Klart det ikke var andre å skylde på og helsa er det viktigste. LIkevel er jeg imponert.
Kommentaren din om bilister.. sett sammen med Jeanettes opplevelse tidligere år frykter jeg at bilister ikke har en naturlig innstilling til å sjekke om mc-ister trenger hjelp. Det er svært betenkelig.
Håper sykkelen din er tilbake på veien raskt.

- Lidahl
- MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98
Bor i Trondheim og kjenner dette krysset godt, dersom det er det der du etter å ha kjørt på rød pil
kommer inn på den store rundkjøringa som går til buran eller sentrum.
Litt sjokkert over billistene jeg også, trondheim skal jo liksom være en MC-by, alle her skal vite at å falle på sykkel ikke nødvendigvis bare gir deg blåmerker, og alle skal jo også kjenne til trafikkreglene, som sier at du skal stoppe og hjelpe, hvis ikke fyker du i kasjotten om det er alvorlig nok.
Heldig da, hva har vi lært i dag? grønn pil > rød pil? hehe

Litt sjokkert over billistene jeg også, trondheim skal jo liksom være en MC-by, alle her skal vite at å falle på sykkel ikke nødvendigvis bare gir deg blåmerker, og alle skal jo også kjenne til trafikkreglene, som sier at du skal stoppe og hjelpe, hvis ikke fyker du i kasjotten om det er alvorlig nok.
Heldig da, hva har vi lært i dag? grønn pil > rød pil? hehe
- Jeanette
- Administrator
- MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S - Location: Oslo
Det er egentlig helt utrolig. Når bilistene ser en motorsyklist ligge i asfalten, og så bare kjører de forbi?! Én bil sveivet ned ruta og spurte om det gikk bra, men jeg fikk jo nesten ikke svart før den hadde kjørt igjen.Lølle wrote:Kommentaren din om bilister.. sett sammen med Jeanettes opplevelse tidligere år frykter jeg at bilister ikke har en naturlig innstilling til å sjekke om mc-ister trenger hjelp. Det er svært betenkelig.
Nei - takke seg til motorsyklisten som hjalp meg

Er vel lite lurt å kjøre slik på sykkel, og anta at det er klart fra høyre eller venstre. Husk at du er myk trafikant, til neste gang. 

Takk for dette KLOKE rådet Gixxermann, - ingen tvil om at du har noen år over baken og noen kubikk opp i ræva.Gixxerman wrote:Er vel lite lurt å kjøre slik på sykkel, og anta at det er klart fra høyre eller venstre. Husk at du er myk trafikant, til neste gang.
1999 Ducati ST2
-
- MC: BMW R1200GS Adventure
Når du kommer inn mot jernbaneundergangen fra Dora i 60 har du fint lite å stille opp med mot ei rød pil. Bortsett fra full stopp. Biler fra høyre (fra Brattøra/Politihuset) ser du ikke før de har runda trafikkøya og er på vei inn i undergangen, òg da er du ikke mye verdt nei.
Slakker alltid opp der, og er alltid like glad for grønn pil når jeg kommer så langt at jeg ser den.
Ellers får Lølle en +1 :smt023 hos meg.
Han glimter til noen ganger
Slakker alltid opp der, og er alltid like glad for grønn pil når jeg kommer så langt at jeg ser den.
Ellers får Lølle en +1 :smt023 hos meg.
Han glimter til noen ganger

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
alt i alt gikk det heldigvis bra med deg.. 
Rødt lys er skummelt men tar noen taxi-gule jeg og innimellom

Rødt lys er skummelt men tar noen taxi-gule jeg og innimellom

1.3.1.2
Det var da voldsomt så hårsåre vi var da.toriamos wrote:Takk for dette KLOKE rådet Gixxermann, - ingen tvil om at du har noen år over baken og noen kubikk opp i ræva.Gixxerman wrote:Er vel lite lurt å kjøre slik på sykkel, og anta at det er klart fra høyre eller venstre. Husk at du er myk trafikant, til neste gang.

- maelling
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
Synd dette her Toriamos, men har opplevd lignende selv med forhjulsblokkering på vått føre hvor sykkelen har lagt seg over. Da er det bare å slippe bremsen og la sykkelen rette seg opp, for siden å hoppe på bremsen igjen når sykkelen har rettet seg opp igjen. Jeg tror ikke det har noe for seg å komme med "gode" Gixxerman-refleksjoner eller å overanalysere hendelsen. Se fremover og få sykkelen i stand igjen. Noen ganger skjer ting som dette, og jeg har selv dratt av en gang under litt andre omstendigheter. Dette fikser du, og det var bra det gikk fint med helsa - noe som er det viktigste
Erfaring og klokskap tror jeg kommer etter at man har dratt av, vært uheldig og erfart det ene og det andre med en del kilometer på baken 

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Tja.. smatt smatt - vet ikke om jeg ville vært denne opplevelesen foruten (i et noe lengre perspektiv). Akkurat nå holder jeg på å samler brukte deler for å lappe sammen kvisthaugen. Takker min skaper for at jeg ikke kjører Harley eller Ducati eller annet dyrt og fint. Regner med å få sykkelen pent skrudd sammen igjen for bare et par tre tusen. Så blir det å finne seg en forlatt parkeringsplass og trene på litt oppbremsning - ting tyder på at jeg ikke helt har fått med meg hvor grensen for låsing av forhjulet befinner seg. Burde hatt ABS.
1999 Ducati ST2
-
- MC: BMW R1200GS Adventure
Senior MC avd, Trøndelag begynner med førerutviklingskurs på Værnes i løpet av sommeren. Vi skal begynne å utdanne flere instruktører i mai. Det blir samme opplegg som Senior MC avd. Øst har på Gardermoen.
Og du er hjertelig velkommen Toriamos
Er ikke noe krav til medlemskap i Senior eller andre klubber.
Og du er hjertelig velkommen Toriamos

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Hvis jeg har lest riktig tror jeg trådstarter allerede hadde lagt sykkelen over og begynt svingen, og en plutselig forhjulsblokkering da tror jeg få av oss på forumet hadde kommet seg unna. selv de med mye erfaring. Det er alltid surt å gå i asfalten, men er glad for at det gikk såppass bra likevel.tHaWuLf wrote:Synd dette her Toriamos, men har opplevd lignende selv med forhjulsblokkering på vått føre hvor sykkelen har lagt seg over. Da er det bare å slippe bremsen og la sykkelen rette seg opp, for siden å hoppe på bremsen igjen når sykkelen har rettet seg opp igjen.
Og måtte egoistiske bilister brenne!