Page 1 of 1
Kraftig risting under bremsing.
Posted: 01 May 2008 14:07
by Tvinitla
Skiftet til nye bremseskiver og sintermetall bremseklosser foran for et par sesonger siden. Disse har fungert fint bortsett fra at det under regnvær tar 1-2 sekunder før bremsene begynner å ta skikkelig.
På grunn av dette problemet kjøpte jeg originale Yamaha-klosser som ble montert i løpet av vinteren. Det viste seg at ved oppbremsing fra 80 km/t ++ oppstår det kraftig risting i styret, virker som om bremsene tar ujevnt.
Byttet tilbake til sintermetall-klossene, men det blir ikke bedre.
Kan slike problem bare oppstå når sykkelen har vært vinterlagret ? Kan det være andre forhold som forårsaker slike vibrasjoner ?

Re: Kraftig risting under bremsing.
Posted: 01 May 2008 15:03
by maelling
Tvinitla wrote:Skiftet til nye bremseskiver og sintermetall bremseklosser foran for et par sesonger siden. Disse har fungert fint bortsett fra at det under regnvær tar 1-2 sekunder før bremsene begynner å ta skikkelig.
På grunn av dette problemet kjøpte jeg originale Yamaha-klosser som ble montert i løpet av vinteren. Det viste seg at ved oppbremsing fra 80 km/t ++ oppstår det kraftig risting i styret, virker som om bremsene tar ujevnt.
Byttet tilbake til sintermetall-klossene, men det blir ikke bedre.
Kan slike problem bare oppstå når sykkelen har vært vinterlagret ? Kan det være andre forhold som forårsaker slike vibrasjoner ?

Det er to ting som kan føre til vibrasjoner, der det ene er kast i bremseskiva (noe vi
sannsynligvis kan utelukke, siden dine skiver er nye). Det andre er at bremseklossene\skiva har et litt ujevnt belegg på seg og trenger å bli varmet opp skikkelig. Jeg har mest erfaring fra bil her (brembo bremser), men stadig vekk dukker det opp vibrasjoner pga at klossene har vært veldig varme etter hard kjøring og har ligget inn til bremseskiva og slike ting. Da skjer det ofte vibrasjoner i visse hastigheter etter en lat vinter med mye pusebremsing. Bremser er til for å brukes og trenger å bli skikkelige varme en gang i blant.
Medisinen før du gjør noe annet er å ta deg en skikkelig herjetur, og dra opp til 100 km/h og bremse ned hardt til 20 km/h 10 ganger etter hverandre (som er vanlig prosedyre når man innkjører klosser), slik at bremsene blir gode og varme. Etter at de er varme, bruker du ikke bremsen rett før du stopper i lav hastighet og bruker bakbremsen eller noe slikt. Deretter venter du til ting har kjølt seg ned. Jeg tipper at du har belegg på bremseskiva\klosser som fører til vibrasjoner, siden det ville være rart om skiva di har fått kast i seg allerede.
Ellers er det slik med metall-klosser og litt spesielle klosser som tåler mye bruk at det tar litt tid (1-2 sek)før de griper på vått føre. Slik var det faktisk også på en 2008 modell 911 turbo jeg prøvde for en tid tilbake, slik at det ikke er noe spesielt ved din sykkel. Det finnes forskjellige typer bremseklosser, men jeg har gode erfaringer med Ferodo som er bedre enn mange av standardklossene MC'er ustyres med. Metall-klosser tåler ofte uendelig mye, men det gir ikke særlig grad av komfort eller god bremsefølelse
Ta deg en skikkelig tur, og rapporter tilbake

Re: Kraftig risting under bremsing.
Posted: 01 May 2008 15:34
by Tvinitla
Takker for rådet, jeg skal prøve dette så snart det blir tørre veier.
Re: Kraftig risting under bremsing.
Posted: 01 May 2008 19:13
by Keihin
Jeg tipper du har kast i skiva/ene. Få hjulet i lufta og sett fart på det, så tar du en nøye titt evt. holder en skrutrekker så nært du kan. Skal ikke mye til før det kjennes godt i styret.
Kast kommer av store temperatursvingninger, og mange påstår man kan ha flaks å få rettet dette opp igjen med samme påvirkning. Det gjelder nok bare semi-flytende skiver (2-delt skive med nagler som står i spenn). Ifølge "boka" er det bare å kjøpe nye...
Re: Kraftig risting under bremsing.
Posted: 01 May 2008 19:30
by Gixxerman
tHaWuLf wrote:Det er to ting som kan føre til vibrasjoner, der det ene er kast i bremseskiva (noe vi kan utelukke, siden dine skiver er nye).
Det er tull. Det KAN faktisk være kast i nye skiver. Tro det eller ei.
Re: Kraftig risting under bremsing.
Posted: 01 May 2008 21:39
by maelling
Gixxerman wrote:tHaWuLf wrote:Det er to ting som kan føre til vibrasjoner, der det ene er kast i bremseskiva (noe vi kan utelukke, siden dine skiver er nye).
Det er tull. Det KAN faktisk være kast i nye skiver. Tro det eller ei.
I så fall er det bare å følge prosedyren over for å finne ut om det er kast i skivene, og reklamere på bremseskivene. Det er ikke
nærliggende å tenke at splitter nye skiver har kast, men kan jo ikke utelukke muligheten. Knall varme skiver som siden blir raskt kjølt ned etter en tur i en vanndam eller noe slikt er ikke en vinner, og kan føre til kast. Men, får nå se hva vår gode mann kommer frem til før man konkluderer. Det er han som sitter med øyner og ører her

Re: Kraftig risting under bremsing.
Posted: 01 May 2008 22:06
by Tvinitla
Har nå vært ute og kjørt bremseskivene gode og varme. Holdt bremsen inne mens jeg kjørte. Etter at skivene var langsomt avkjølt var vibrasjonene så godt som helt borte. Kjenner av og til antydninger til vibrasjoner ved oppbremsing fra høye hastigheter, men er ikke lengre noe problem.
Takk til tHaWuLf.
Re: Kraftig risting under bremsing.
Posted: 01 May 2008 22:11
by Desmo-Dude
Kan vel få kast i skivene ved slag/støt også.Han som legger om dekk for meg er i hvertfall hysterisk når det gjelder bremseskiver,og mener at det ikke skal mye til før det blir kast.
Re: Kraftig risting under bremsing.
Posted: 02 May 2008 09:02
by Pollti
Jeg har fått en slags " skurrelyd " i bakbremsen etter vinteren. Den er der kun ved lett bremsing , hvis den jobber litt tung er det ingen lyd. Hva kan det være da Wulf ? Klossene var nye for 1 år siden.
Re: Kraftig risting under bremsing.
Posted: 02 May 2008 21:47
by maelling
Klossene blir litt slik etter en tids bruk hvor de begynner å pipe. Mine er slike også, både foran og bak. Dersom det er en litt stygg skurrelyd (raslete, typisk etter kjøring i regnvær hvor sand og driit ligger igjen på skiva\klossen), pleier jeg først å vaske grundig bak der først, og siden ta en kjempekraftig oppbremsning en gang i blant for å sørge for at det ikke er et hardt belegg ytterst på klossen som bygger seg opp etter mye forsiktig bremsing. Nye klosser har en helt annen overflate, noe som gjør at de kjennes mye bedre ut og lager ikke lyder. Etter en tids bruk blir klossen vanligvis bare en steinhard flate som ser ut som stein og som fort lager litt pipelyder ved forsiktig bremsing. Samme medisin her også: vask skiven grundig først og ta noen virkelige kraftig oppbremsninger

Det tar gjerne mer enn et år gjerne å slite ut en kloss (med mindre du kjører bane), men sjekk for sikkerhetsskyld at det er nok igjen på klossen. I værste fall bytter du et par nye klosser. Koster jo nesten ikke noe, og det lønner seg uansett å ta av kalipteren en gang i blant og rengjøre (gjør underverker på bremsefølelse etterpå). Ellers må bremser brukes hardt en gang i blant

Re: Kraftig risting under bremsing.
Posted: 03 May 2008 23:16
by Muffinman
og dra opp til 100 km/h og bremse ned hardt til 20 km/h 10 ganger etter hverandre (som er vanlig prosedyre når man innkjører klosser)
Reagerte litt på denne. Alt jeg har vært borti av instruksjonsbøker til MC og bil sier at man skal
unngå kraftige oppbremsinger før kjøretøyet har rullet X antall kilometer og skiver/klosser er innkjørte. Det nyeste eksempelet er på en 2008 modell Saab 9-3 hvor det skal kjøres 500 km på denne måten for å unngå høy temperatur før delene har slitt seg til.
Kommentar til dette?
Re: Kraftig risting under bremsing.
Posted: 04 May 2008 16:56
by Mr.Hoppy
Man begynner ikke med denne manøveren, men en (etter min mening) viktig del av innkjøringen er å få klosser og rotorer opp nær maksimal arbeidstemperatur. du merker klart forskjell første gang bremsene virkelig har fått jobbe, at neste gang du er ute og kjører, da biter det..
Det er endel belegg på skiven og klossene som man best får vekk med høy temperatur. ristingen forrige person fikk i bremsen kan like godt være smuss eller olje som er kommet på skiven når klossene har blitt byttet. noen stoffer kan man "brenne vekk" med bremsing, som ulven sier og noe må man bytte klosser for å bli kvitt
Re: Kraftig risting under bremsing.
Posted: 29 Jun 2008 17:12
by TageSK
Tvinitla wrote:Skiftet til nye bremseskiver og sintermetall bremseklosser foran for et par sesonger siden. Disse har fungert fint bortsett fra at det under regnvær tar 1-2 sekunder før bremsene begynner å ta skikkelig.
På grunn av dette problemet kjøpte jeg originale Yamaha-klosser som ble montert i løpet av vinteren. Det viste seg at ved oppbremsing fra 80 km/t ++ oppstår det kraftig risting i styret, virker som om bremsene tar ujevnt.
Byttet tilbake til sintermetall-klossene, men det blir ikke bedre.
Fordekket slites anderledes enn bakdekket (fordi det bare triller og ikke "trekker" mot underlaget). Se nøye på fordekket ditt. Dersom det er ujevnt slitt (som nesten alle fordekk blir), da kan det lett gi vibrasjoner når du bremser.
Jeg brukte en formue på å skifte skiver på min BMW GS uten at det hjalp. Før jeg sendte felgen avgårde for å rette opp en usynlig skjevhet skiftet jeg dekk - og dermed var det borte.
På engelsk heter fenomenet "cupping".
[TaSK]