Hvilken sykkel passer en kar på 195 cm?

Prat om tung MC.
Post Reply
chris_ems
MC: Suzuki Bandit 1200N

Hvilken sykkel passer en kar på 195 cm?

Post by chris_ems »

Jeg har bestemt meg for at nå har jeg venta lenge nok, jeg må ha meg en sykkel! Men hva velger man?? Siden dette blir min første sykkel sitter jeg ikke med all verden av erfaring, dog har jeg kjørt diverse. Men ikke nok til å kunne plukke sykkel bare etter bilder og type.

Med 195 cm på strømpa kan det fort bli helt feil sittestilling, jeg er nysgjerrig på hva slags sykkel jeg passer på. Jeg håper å finne en sportstourer, men regner ikke med "alt" passer like godt. Derfor håper jeg at dere har noen gode synspunkter på hva som funker og hva som ikke funker, og gjerne hvorfor.
Alle tips og råd mottas med takk :)
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Re: Hvilken sykkel passer en kar på 195 cm?

Post by Galilee »

Jeg for min del er 197cm og sitter bra på en Yamaha TDM850.

Varadero er en lignende sykkel, men enda mer 'touring' enn 'sport' i forhold til TDM'en.

Søk litt på forumet, dette har vært diskutert MANGE ganger før.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
havregr0t
MC: Aprilia RST Futura

Post by havregr0t »

Finnes et par lignende tråder allerede. Jeg har selv lest ivrig gjennom disse da jeg selv er omtrent 2m.

Av sportstourere kan det virke som Honda VFR er godt egnet for personer som nærmer seg 2m. Jeg har personlig aldri kjørt en VFR og er litt i tvil om den er stor nok. Kommer vel litt an på hvordan man liker å sitte. Noe som kan være temmelig individuelt. Uansett, dette burde være et godt alternativ for veldig mange. Spesielt for nybegynnere som muligens ikke ønsker en for stor sykkel. De fleste andre sportstourere er gjerne store sykler.

Honda CBR1100XX er en større sykkel. Ønsker du å bruke den som en "ekte" sportstourer må dette være et godt alternativ.

Personlig synes jeg BMW K1200S ser helt fantastisk ut. Men da snakker vi mer penger.

Finnes veldig mange flere alternativer også. De fleste av de større merkene (om ikke alle) har en eller annen form for sportstourer i sitt sortiment. Begynner du å lukte på de over 1000ccm tror jeg ikke størrelsen vil være noe stort problem.

Hvis du hinter til hvor mye penger du har tenkt til å bruke tror jeg du vil få mange gode tips her inne.
chris_ems

Post by chris_ems »

Jeg har funnet noen av de andre trådene, og har funnet endel interessante tips og synspunkter.

Men det virker som endel kun ser på setehøyden, den har vel ikke så mye med sittestillingen å gjøre?? Jeg ville tro at styrehøyde, knevinkel, lengde til styre fra sal etc. har mye å si for hvordan særlig langturen blir?
Vi snakka om dette over morgenkaffen her på jobben i dag også, og en sier at enkelte sykler føles greie på prøveturen, men når en har kjørt ei stund så blir en gåen i armene fordi man støtter seg kun på styret isteden for å "ligge" på fartsvinden. Så ideellt sett burde alle sykler prøves en lang tur, men det er ikke så lett å gjennomføre i praksis...

Jeg kommer ikke til å bruke mer enn 90 store på sykkel nå, så utvalget bergenses naturligvis av det...
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

ved norske hastigheter er ikke fartsvinden mye å "ligge"på... ;-)
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

chris_ems wrote:Jeg har funnet noen av de andre trådene, og har funnet endel interessante tips og synspunkter.

Men det virker som endel kun ser på setehøyden, den har vel ikke så mye med sittestillingen å gjøre?? Jeg ville tro at styrehøyde, knevinkel, lengde til styre fra sal etc. har mye å si for hvordan særlig langturen blir?
Vi snakka om dette over morgenkaffen her på jobben i dag også, og en sier at enkelte sykler føles greie på prøveturen, men når en har kjørt ei stund så blir en gåen i armene fordi man støtter seg kun på styret isteden for å "ligge" på fartsvinden. Så ideellt sett burde alle sykler prøves en lang tur, men det er ikke så lett å gjennomføre i praksis...

Jeg kommer ikke til å bruke mer enn 90 store på sykkel nå, så utvalget bergenses naturligvis av det...

Du bør uansett prøve sykkelen på en lengre tur for å finne ut om det er en god langturssykkel. Ideelt sett 10-20 mil. Etter 20 mil vil den sykkelen som egner seg for langtur og den som ikke egner seg på langtur vise seg tydelig. Kjører du Yamaha R1 av den gamle sorten f.eks, vil du sannsynligvis skrike av smerte i håndleddene etter 20 mil. Kjører du derimot en sykkel ment for tur, vil du ikke gidde å stoppe før du har kjørt 40-50 mil (og kan kjøre opp til det punktet hvor du er for trøtt uten å egentlig trenge å stoppe). Ellers bør setet gjerne være litt mykt og godt på tur. Jeg pleier å si at oppskriften for en god tursykkel er en sykkel du aldri blir sliten på, og som du kan laste opp godt med bagasje uten at bagasjen henger på deg. Videre ville jeg foretrukket en sykkel som ikke buldrer og bråker (da har du heller en sykkel nummer 2 du kan race rundt med), men som summer veldig fint og bruker lite på mila. Den gode tursykkelen er en du smiler på hele tiden når du kjører, og hvor kanskje ikke sykkelen gjør så mye fra seg (Da kan du ha en R-sykkel eller noe sånt ved siden av). Mange liker f.eks VFR 800 godt som tursykkel, siden den er "perfekt". Andre mener den er kjedelig, noe som gjør at den kanskje ikke egner seg for deg hvis du er ute etter karakter osv. Med en god tursykkel får man tid til å suge inn naturen, samt inntrykkene fra turopplevelsen. En god tursykkel kan du finne der du minst venter det, og det er ikke sikkert at du trenger å legge 90 på bordet en gang. Jeg la 29 på bordet for mange år siden og har nå den beste tursykkelen jeg noensinne har hatt :lol:

Fartsvind merker du lite av i norske hastigheter, med mindre du kjører atlanterhavsveien f.eks og du har sterk kuling rett i mot eller fra siden. Det er først i 150 at vinden begynner å bli noe du kan "lene" deg på. Rundt 200 kan du begynne å irritere deg over at hjelmen din ikke er aerodynamisk nok, for da sliter du fort med å holde hodet på plass. Vindtrykk er med andre ord ikke så mye å tenke på, men du merker fort i lovlige hastigheter om du kjører en sykkel uten vindskjerm. Sitter man på en chopper i 80+, kjenner man lufttrykket godt. En moderat vindskjerm vil jeg anbefale :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Jeg er også 2 meter høy! eller 198 uten sko :roll:

Å jeg kjørte rundt på en honda vfr 800 i nesten 3 år! Helt topp sykkel for meg. Jeg har prøvd mye forskjellig og jeg har igrunn aldri hatt problemer med at jeg er for stor.

Kjører nå en 748, ducati som er forholdsvis liten, men denne også sitter jeg veldig bra på.

Tror ikke du kommer til å få noe problem med å finne sykkel uansett hva du måtte ønske!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
chris_ems

Post by chris_ems »

Honda VRF er en av syklene jeg har sett på, den finner man anbefalt overalt så det er vanskelig å komme utenom. ellers ser jeg på Yamaha 900 Diversion, Kawazaki GPZ og ZZR, Ducati ST2/4, Honda CBR 1000 F. Finnes mange andre sykler og selvfølgelig, men prsimessig ligger de godt over det jeg tenkte å bruke nå.

Noe av utfordringen ligger for meg i å kunne prøve syklene før evt handel. Jeg bor på nordvest-landet og ofte er det laangt til selger. Slett ikke alle som er villige til å la folk prøve sykkelen de selger heller, da er det ikke mye å vurdere etter...

Jeg leter videre, litt kjipt nå som sola og finværet er her, men heldigvis har jeg en kompis som liker at sykkelen hans blir brukt mens han er på sjøen så noen mil får jeg under vesten likevel :)
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Hvis ikke selger lar deg prøve sykkelen er det noe alvorlig gale! Det er jo klart at du må ha en prøve tur med sykkelen før du bestemmer deg! No er det forskjell på å kjøre 20 mil og 1 mil for å få testa å kjent at bremsene tar som de skal, at det ikke er vibrasjoner, rare lyder osv osv.

Men jeg kan på det varmeste anbefale en VFR 800. Dette er en helt topp sykkel som går an å kjøre lang og sportslig med!

Lykke til med valg av sykkel.

-Thomas-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
chris_ems

Post by chris_ems »

En stund siden jeg var innom forumet her, skjedd litt siden da. Jeg har kjøpt sykkel, en herlig Bandit. Denne passer meg helt perfekt, en utrolig artig sykkel.

Takker så mye for tilbkemeldingene deres, fint å få slike tilbakemeldinger når man er usikker :)
Post Reply