chris_ems wrote:Jeg har funnet noen av de andre trådene, og har funnet endel interessante tips og synspunkter.
Men det virker som endel kun ser på setehøyden, den har vel ikke så mye med sittestillingen å gjøre?? Jeg ville tro at styrehøyde, knevinkel, lengde til styre fra sal etc. har mye å si for hvordan særlig langturen blir?
Vi snakka om dette over morgenkaffen her på jobben i dag også, og en sier at enkelte sykler føles greie på prøveturen, men når en har kjørt ei stund så blir en gåen i armene fordi man støtter seg kun på styret isteden for å "ligge" på fartsvinden. Så ideellt sett burde alle sykler prøves en lang tur, men det er ikke så lett å gjennomføre i praksis...
Jeg kommer ikke til å bruke mer enn 90 store på sykkel nå, så utvalget bergenses naturligvis av det...
Du bør uansett prøve sykkelen på en lengre tur for å finne ut om det er en god langturssykkel. Ideelt sett 10-20 mil. Etter 20 mil vil den sykkelen som egner seg for langtur og den som ikke egner seg på langtur vise seg tydelig. Kjører du Yamaha R1 av den gamle sorten f.eks, vil du sannsynligvis skrike av smerte i håndleddene etter 20 mil. Kjører du derimot en sykkel ment for tur, vil du ikke gidde å stoppe før du har kjørt 40-50 mil (og kan kjøre opp til det punktet hvor du er for trøtt uten å egentlig trenge å stoppe). Ellers bør setet gjerne være litt mykt og godt på tur. Jeg pleier å si at oppskriften for en god tursykkel er en sykkel du aldri blir sliten på, og som du kan laste opp godt med bagasje uten at bagasjen henger på deg. Videre ville jeg foretrukket en sykkel som ikke buldrer og bråker (da har du heller en sykkel nummer 2 du kan race rundt med), men som summer veldig fint og bruker lite på mila. Den gode tursykkelen er en du smiler på hele tiden når du kjører, og hvor kanskje ikke sykkelen gjør så mye fra seg (Da kan du ha en R-sykkel eller noe sånt ved siden av). Mange liker f.eks VFR 800 godt som tursykkel, siden den er "perfekt". Andre mener den er kjedelig, noe som gjør at den kanskje ikke egner seg for deg hvis du er ute etter karakter osv. Med en god tursykkel får man tid til å suge inn naturen, samt inntrykkene fra turopplevelsen. En god tursykkel kan du finne der du minst venter det, og det er ikke sikkert at du trenger å legge 90 på bordet en gang. Jeg la 29 på bordet for mange år siden og har nå den beste tursykkelen jeg noensinne har hatt
Fartsvind merker du lite av i norske hastigheter, med mindre du kjører atlanterhavsveien f.eks og du har sterk kuling rett i mot eller fra siden. Det er først i 150 at vinden begynner å bli noe du kan "lene" deg på. Rundt 200 kan du begynne å irritere deg over at hjelmen din ikke er aerodynamisk nok, for da sliter du fort med å holde hodet på plass. Vindtrykk er med andre ord ikke så mye å tenke på, men du merker fort i lovlige hastigheter om du kjører en sykkel uten vindskjerm. Sitter man på en chopper i 80+, kjenner man lufttrykket godt. En moderat vindskjerm vil jeg anbefale

Mvh Martin Ellingsen (
maelling@gmail.com)
Nå:
1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE