MC-kjøring brenner kalorier og er helsebringende

Prat om tung MC.
Post Reply
stoppitide
MC: Ducati Monster S2R 800

MC-kjøring brenner kalorier og er helsebringende

Post by stoppitide »

Jeg har målt energiforbruk under sykkelkjøring.
Spørsmålet mitt var om dette kan betraktes som fysisk aktivitet og hva slags forbrenning man kan forvente.

Hvileforbrenning uttrykkes med 1,0 METS. Intens, men kortvarig aktivitet kan komme opp mot 12-15 METS. Jogging 6-8 METS. Styrketrening 4-5 METS.
WHO, verdens helseorganisasjon, betrakter alt over 3,0 som helsebringende.

Til målingen brukte jeg en Ipod lignende sak - SenseWear laget av BodyMedia. Det er et medisinsk utviklet og svært nøyaktig måleinstrument.

Jeg kjørte 3,5 timer hvorav 1,5 var "aktiv" kjøring. Aktiv kjøring delen målte 3-5 METS. Gjennomsnittet lå på 2,5 METS.

Altså:
Aktiv MC-kjøring er helsebringende og brenner 3-5 ganger så mange kalorier som å ligge på sofaen. Ut og kjør \:D/
Gixxerman

Re: MC-kjøring brenner kalorier og er helsebringende

Post by Gixxerman »

Prøv litt banekjøring så skjønner man hvor slitsomt det kan være. Var første gang på bane ifjor på karlskoga, og dette er en fysisk krevende bane. Var helt pumpa etter 20min utpå der, men det driter man jo i når det er så artig :D
20 min på og 40 av gjennom hele dagen tok på gitt. Sto faktisk over et heat ettersom jeg var sliten :-#
sorrow

Post by sorrow »

Er støl enda etter lørdagen :-s
CBR 900 RR 2001 Silver
Kilamor
MC: Suzuki GSXR 750 K6

Post by Kilamor »

Jeg kjenner det HVER vår, pluss de første lange turene i rygg, mage, håndledd, lår og knær.. Spesielt håndleddene blir stive og krampaktige etter noen mil, ryggen blir også øm etter en tur siden den og magen skal stabilisere og holde overkroppen oppe. Og låra og knærne svir litt idet jeg flytter vekta fra side til side på sykkelen inn mot svinger, (føler seg litt racingfører når man gjør det selv om jeg ofte får beskjed om at sykkelen tilter MOTSATT vei, hehehe) :)
#Suzuki GSXR 750, K6
moonlit

Post by moonlit »

Ikke for å regne på paraden din, men det instrumentet du snakker om måler data (temperatur, elektriske egenskaper og varmeavgiving) på huden din samt at den har et akselerometer. Mao så kan det godt være at det er MC-en som står for mye av energiforbruket, og ikke deg. Hvis du har den inntil huden under en skinndress så blir vel temperatur- og fuktighetsmålinger også litt forvridd. Har du prøvd å kjøre med en vanlig pulsklokke? Hvis du ligger på hvilepuls hele tiden, tror jeg ikke du kan kalle motorsykkelkjøring noen helsegevinst, altså!

Sånn ut av det blå så vil jeg tippe at "aktiv" kjøring der du konstant endrer posisjon på setet ligger et sted mellom vanlig gåing og lett jogging på aktivitetsskalaen, men vanlig turkjøring kan umulig sies å ha noen helsegevinst. Tror jammen jeg skal ta på meg pulsklokka idag og sjekke litt!
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Bimma
MC: 2008 BMW F800ST

Post by Bimma »

Det kan da ikke herske noen tvil om at mc-kjøring er helsebringende....for de som KJØRER sykkel vel og merke. :D Men det er klart, at kjører man bare Oslo-Tyrigrava-Oslo, eller cruiser litt rundt i området der, eller tar runden rundt Hurumlandet en sjelden gang, så kan nok helsegevinsten diskuteres. På slike turer kan det fort bli mere kaffe og is enn brenning av kalorier. Så så veldig helsebringende rent fysisk sett, er neppe denne formen for kjøring.... [-( :lol:

Men det er helt klart at enkelte kjører sykkel av sosiale grunner, og der kjenner jeg til mange. For denne typen motorsyklister vil det helt klart være en stor mental helsegevinst å hente. =D> Og det er jo også helse, ikke sant...?? :-k 8)
Men slankende er det neppe.... [-(

Selv elsker jeg å kjøre sykkel, lange turer, titt og ofte på egenhånd. Deilig å kjøre alene, og bare kjøre dit hjula triller. Ingen å ta hensyn til andre enn seg selv. Ha med termos og matpakke, stoppe på idylliske plasser underveis og føle roen. En dagstur blir fort 40-50 mil. Og det er klart at mange kalorier brennes på en slik tur, det går som regel unna i bra driv, og konsentrasjonen er hele tiden på topp. Og hjernen i seg selv er en kalorisluker når den jobber med fullt fokus. Så jeg holder meg alltid slank om sommeren :smt080 :smt025 ....brenner mange kalorier denne jenta her.....hehe. :smt026

MC-livet er HERLIG...!! :smt060
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
stoppitide

Post by stoppitide »

moonlit wrote:Ikke for å regne på paraden din, men det instrumentet du snakker om måler data (temperatur, elektriske egenskaper og varmeavgiving) på huden din samt at den har et akselerometer. Mao så kan det godt være at det er MC-en som står for mye av energiforbruket, og ikke deg. Hvis du har den inntil huden under en skinndress så blir vel temperatur- og fuktighetsmålinger også litt forvridd. Har du prøvd å kjøre med en vanlig pulsklokke? Hvis du ligger på hvilepuls hele tiden, tror jeg ikke du kan kalle motorsykkelkjøring noen helsegevinst, altså!

Sånn ut av det blå så vil jeg tippe at "aktiv" kjøring der du konstant endrer posisjon på setet ligger et sted mellom vanlig gåing og lett jogging på aktivitetsskalaen, men vanlig turkjøring kan umulig sies å ha noen helsegevinst. Tror jammen jeg skal ta på meg pulsklokka idag og sjekke litt!
Dingsen forholder seg til flere input samtidig. Klistre den på en MC uten hudkontakt gir 0 METS, så det er IKKE sykkelens bevegelse som gjør utslaget.
På samme måte tar den hensyn til temperatur utenfor huden når den vurderer "verdien" av fuktighet og varmetap på huden. Dette for å eliminere feil som følge av varierende forhold utenfor kroppen, T-skjorte/skinndress - varmt/kaldt vær osv.
Puls kan være høy uten arbeid, f eks en viss tid etter anstrengelse, ved redsel, ved stress. Det gjør den uegnet til å bedømme energiforbruk annet enn ved konstant arbeid, så som løping.

Min parade er fremdeles tørr ;-)
moonlit

Post by moonlit »

Men den måler ikke puls såvidt jeg kan se av de tekniske dataene for den, og målingen av resistans og fuktighet må da blir forvridd hvis du har på deg en trang og varm skinndress?
Pulsmåling mener jeg er den beste allround-måten å måle energiforbruk på, for kroppen er ganske flink til å regulere pulsen etter behov. Mye adrenalin i blodet vil dog dytte pulsen oppover, slik at du egentlig ikke brenner så mange kalorier som pulsmåleren tilsier.

Og den vil vel måle 0 MET hvis den KUN får input fra G-sensoren og ingen av de andre sensorene. Det er jo innlysende at G-kreftene ved innbremsing og akselerasjon er større enn G-kreftene du evt. forårsaker selv ved å flytte deg på sykkelen.

Banekjøring kan jeg gå med på at har en viss positiv helsemessig effekt. Men for landeveiskjøring... Jaja, dere kan jo prøve å overbevise dere selv ;)
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
stoppitide

Post by stoppitide »

Fuktighet øker unaturlig ved bruk f eks under tette klær, men varmetap/-utvikling gjør ikke det i samme grad. Dingsen tar hensyn til kombinasjonen av de to variablene OG vektlegger dette i forhold til temperatur rundt dingsen og eventuelle bevegelser. Jeg kan dog tenke meg at bevegelses-input gitt av sykkelen tolkes som personens egen og dermed gir "bonus" når totalbildet konkluderes. Neppe det store avviket, men ok, litt.
Den har ikke pulsmåler nei, jeg mente å kommentere pulsmålerens manglende evne til å vite om pulsen kommer av arbeid eller andre påvirkninger. Således upålitelig i forhold til energiforbruk. Som eksempel kan brukes en styrketreningsøkt som antyder dobbelt så høyt energiforbruk med pulsklokke som med dingsen. Til mere jevne aktiviteter er forskjellene ikke like store.

Poenget mitt var å rydde unna synsinger og historier om hvor sliten man kan bli. Dette er svært nær reellt forbruk/aktivitetsgevinst og gir oss grunn til å bokføre MC kjøring som fysiologisk helsebringende - foruten de åpenbare psykologiske oppturene \:D/
Post Reply