Hvor ofte er det vanlig å bytte sykkel?

Prat om tung MC.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Hvor ofte er det vanlig å bytte sykkel?

Post by ATWindsor »

Jeg ser på en brukt sykkel, en 600-kubikks-sak av "nybegynnertypen", den er kjørt av en trafikkskole i to år, deretter har den hatt 3 eiere på 3 år. Er det grunn til bekymring at den er byttet så ofte? Er det virkelig vanlig å bare ha sykkelen i en sesong? Eller kan det tyde på at det er noe muffens med den?

AtW
Darth MToffy
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Re: Hvor ofte er det vanlig å bytte sykkel?

Post by Darth MToffy »

Får ikke sykler på kjøreskoler ekstremt mye juling generellt da?

Driver jo selv og tar lappen nå og har allerede sett 3 andre elever deise i bakken i kjøregården :-k
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Vet ikke, kilometerstanden er jo veldig lav (35k). Så det kan jo hende den har blitt brukt til å følge etter mopeder eller noe, og jeg har inntrykk av at kjøreskoler i det minste er flinke på vedlikehold. Grunnen til at jeg er litt interessert er at det har vist seg litt vanskligere enn jeg trodde å finne den sykkelen jeg ville ha brukt. Men om det er litt muffens med så mange eiere er det kanskje greit å styre unna, jeg har klart å spore opp en av de tidligere eierene og skal forsøke å ringe vedkommende spørre om han vet noe.

AtW
Knerten
MC: Suzuki GSX-R 600 K8

Post by Knerten »

Hadde også vært skeptisk til at det var så mange eiere på sykkelen. Dette kan jo også bli et problem hvis du kjøper den og når du så evt. skal selge igjen.

Men kan kanskje tenke meg en grunn til antallet eiere (bare spekulerer) hvis det er en skolesykkel er den kanskje grei som nybegynner sykkel slik at eierene har hatt den et år som læresykkel og ønsket å gå videre til noe mer utfordrende?

Jeg så på en skolesykkel når jeg skulle kjøpe sykkel og denne var jo blitt tilpasset deretter. Det var veltesopper osv på den noe som vel kan ta av for små velt i eks. kjøregårder kanskje?
I`m not small, I`m funsize :)
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Jeg ville ikke vært skeptisk til en skolesykkel. Det er klart det er ekstra belastning på enkelte slitedeler. Men om du kalkulerer inn skifte av clutch skulle vel resten være greit? Og sykkelen er neppe spesielt hardt kjørt. I motsetning til andre sykler. Det som har vært av velt på skolesykler er vel helst skjedd i lav hastighet. Dermed kun kosmetikk. Og synlig, så du vet hva du har.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Baron von Waffel wrote:Jeg ville ikke vært skeptisk til en skolesykkel. Det er klart det er ekstra belastning på enkelte slitedeler. Men om du kalkulerer inn skifte av clutch skulle vel resten være greit? Og sykkelen er neppe spesielt hardt kjørt. I motsetning til andre sykler. Det som har vært av velt på skolesykler er vel helst skjedd i lav hastighet. Dermed kun kosmetikk. Og synlig, så du vet hva du har.
Nei, jeg er nok mer spektisp til at den har hatt så mange eiere enn at det er en skolesykkel (i tilegg til at kjørelengden virker litt mystisk lav til skolesykkel å være)

AtW
havregr0t
MC: Aprilia RST Futura

Post by havregr0t »

Finnes vel ingen fasit. Jeg solgte min første sykkel delvis fordi jeg flyttet til utlandet for en periode og fordi den var for liten. Det hadde med andre ord ingenting med tilstanden til sykkelen å gjøre. Tvert imot var sykkelen mer eller mindre alltid problemfri så lenge jeg hadde den.

Når det er sagt er det vanskelig å komme fra at så mange eiere over en så kort periode indikerer at ikke alle har vært like fornøyde med sykkelen teknisk. Hvor mange er det som kjøper sykkel kun for å ha den i en sesong? Jeg blir overrasket om det ikke er svært svært få. Så hvorfor har den da blitt solgt så ofte? Det er ikke gitt at det er noe teknisk galt med den, men sannsynligheten er nok noe større enn hvis du f.eks hadde kjøpt tilsvarende sykkel med kun en tidligere eier. Det blir da som alltid ei vurdering av risiko, pris og tilgjengelighet på alternativer vs. hvor sterkt ditt ønske er.
Furre
MC: MV Agusta F4

Post by Furre »

hatt lappen i snart 4 år, har hittil hatt 3 sykkler.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

I min 7 første år hadde jeg 6-7 sykler, så da byttet jeg sykkel en gang i sesongen. Enkelte sykkeltyper som R-sykler og andre mer spesielle skifter oftere eiere har jeg inntrykk av. Den jeg har nå har jeg hatt i 3 år. Ellers ville jeg også vært skeptisk til skolesykler, pga clutchbruk, mye stillestående gange (dermed høy oljetemp) og amatørkjøring. Dessuten har jeg ikke inntrykk av at skolesykler blir stelt så godt med. Om sykkelen ikke har gått langt, er det sikkert mange timer på den siden folk kjører frem og tilbake i gården uten at det blir noen særlige kilometere av det.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
ATWindsor

Post by ATWindsor »

At en og annen bytter sykkel hvert år er forsåvidt ikke så overraskende og heller ikke en grunn til bekymring, men jeg må innrømme at jeg tenker det kanskje er mer en tilfeldigheter når det har skjedd med tre eiere på rad at man har byttet etter kun et år, men jeg er kanskje i overkant paranoid :) (burde kanskje snart innse at man ikke får ting akkurat som man vil når man kjøper brukt...)

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ettersom du selv kaller den nybegynnersykkel, så er det veldig vanlig å bytte etter en sesong. Ikke alle gjør det, men det er vanlig. Har man peng, så bytter de ofte ettersom de enten ønsker mer guffe, eller rett og slett en annen type sykkel. :)
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Jeg bytter vanligvis hvert år, det er jo alltid noe nytt og spennende på gang :)
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
adoniz

Post by adoniz »

ATWindsor wrote:Jeg ser på en brukt sykkel, en 600-kubikks-sak av "nybegynnertypen", den er kjørt av en trafikkskole i to år, deretter har den hatt 3 eiere på 3 år. Er det grunn til bekymring at den er byttet så ofte? Er det virkelig vanlig å bare ha sykkelen i en sesong? Eller kan det tyde på at det er noe muffens med den?

AtW
Tror ikke du skal bekymre deg for det. Mange i min omkrets bytter årlig/ennehvert år sykkel. Blir rett og slett lei.
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Hva skal man måle, hvor ofte man kjøper sykkel eller hvor ofte man selger sykkel? :lol:
Etter et år med MC har jeg kjøpt 2 men ikke solgt noen.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Juliet
MC: 2005 Sportster 1200

Post by Juliet »

Det beste svaret får du kanskje ved å snakke med en tidligere eier, evt kjøreskolen. et kan være noe galt med den, eller det kan være som andre sier en grei nybegynnersykkel som mange ikke ønsker å fortsette på.
Hvis det er det siste, hva har du tenkt? Ønsker du å kjøpe en sykkel du vet du risikerer å ville bytte ut allerede neste år, eller vil du ha en annen type du "kan/vil" ha litt lenger?
Image
Vennlig hilsen Juliet
Post Reply