Tenningsforskyver?
Tenningsforskyver?
Har hørt om noe som heter Tenningsforskyver .... Hva er dette og hva gjør den ?
Re: Tenningsforskyver?
Hmmm, jeg kan prøve å forklare ut fra hvordan jeg har forstått det. Gir ingen garanti på at det er 100% riktig da. Tenningensforskyvningen måles i grader, og er antall grader før TDC som gnisten skjer. Dette er det du kikker på med en tenningslampe. Timingen skal være slik at eksplosjonstrykket når sitt maksimum akkurat like før stempelet er på topp. Dette er jo ganske logisk. Skjer antenningen for tidlig, vil du få tenningsbank. Kommer antenningen for sent, så vil eksplosjonstrykket ikke ha maks effekt og motoren vil gå dårlig.
Greia er at tiden fra antenning til maksimum eksplosjonstrykk er nokså konstant. Når motoren går fortere, så må jo dette bety at antenningen må skje tidligere. Ellers vil stempelet ha passert toppen før makstrykket. Motorens effekt vil da falle med turtallet.
Tenningsforskyveren kompenserer dette ved å øke tenningsvinkelen med turtallet. På moderne sykler gjøres dette elektronisk. På skikkelig gamle sykler var det en sentrifugaldings på veivakselen som fikset biffen.
Greia er at tiden fra antenning til maksimum eksplosjonstrykk er nokså konstant. Når motoren går fortere, så må jo dette bety at antenningen må skje tidligere. Ellers vil stempelet ha passert toppen før makstrykket. Motorens effekt vil da falle med turtallet.
Tenningsforskyveren kompenserer dette ved å øke tenningsvinkelen med turtallet. På moderne sykler gjøres dette elektronisk. På skikkelig gamle sykler var det en sentrifugaldings på veivakselen som fikset biffen.
Fin forklaring , men vil jeg få noe mer effekt utav motoren ?
- maelling
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
Hvis du justerer en tidligere tenning enn standard, vil motoren utvikle høyere effekt fram til det punktet hvor du får tenningsbank. Det er da du fyller bensin med høyere oktan, f.eks 98 kontra 95, noe som innebærer at tenningen kan justeres tidligere, noe som gir høyere effekt
Du bør ha knock sensor eller lytte etter tenningsbank hvis du justerer. Tenningsbank er en ganske grusom påkjenning for en motor om det smeller når stempelet er på vei opp.

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Og bare for å ha det klart, så har du allerede tenningsforskyver. "Alle" mc-motorer har det. Det du lurer på er sikkert å kjøpe en justerbar en (Dyna eller Power Commander Ignition Module).
Riktig , trodde det var noe man kunne kjøpe seg for å få "litt" mer fresStenR wrote:Og bare for å ha det klart, så har du allerede tenningsforskyver. "Alle" mc-motorer har det. Det du lurer på er sikkert å kjøpe en justerbar en (Dyna eller Power Commander Ignition Module).

Dette er noe tunere kjøper.
Om du øker trykket i forbrenningskammeret (feks turbo) bør man i noen tilfeller justere tenninga.
eller om du kjører på høyoktanbensin så kan man forskyve tenninga.. etc..
Ikke mye vits i dette på stock sylkkel med stock bensin.
Om du øker trykket i forbrenningskammeret (feks turbo) bør man i noen tilfeller justere tenninga.
eller om du kjører på høyoktanbensin så kan man forskyve tenninga.. etc..
Ikke mye vits i dette på stock sylkkel med stock bensin.
-
- MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f - Location: Oslo/Fredrikstad
jeg har satt inn en slik i sykkelen min. er en forenklet versjon av power commanderen, den jeg har er jo selvfølgelig tilpasset min modell da.
litt billigere med g-pack en power commander
litt billigere med g-pack en power commander
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
G-pack ??? Er det noe av det samme ? Kansje det hadde vært noe for å få litt mer futt???
-
- MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod - Location: Hokksund
Etter det jeg har skjønt oppfører sprit seg litt anerledes enn bensin. Hvis man blander sprit i bensinen og justerer tenninga riktig med en tenningsforskyver, vil man da få mer effekt? Det er jo sprit de tøffe gutta kjører på. Tenker på dragracing osv.
-
G-pack er en forenklet versjon av power commanderen ja. du får bedre uttelling på lav og mellomregisteret. power commanderen har så vidt jeg vet litt flere innstillinger så du kan finjustere tenninga.
men den koster jo høyrearmen da..
fyller heller på 98 enn å fylle på sprit ihvertfall, hvis ikke det er hjemmebrent du tenker på da? blir jo brått litt billigere drivstoff
fyller heller på 98 enn å fylle på sprit ihvertfall, hvis ikke det er hjemmebrent du tenker på da? blir jo brått litt billigere drivstoff

-
- MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod - Location: Hokksund
Jeg tenkte ikke på økonomien, men om man får flere hester.
Må vel uansett ha hjemmebrent for å få spriten sterk nok.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
skal du ha futt kjører du på metanol.... mere å hente der.....eller trykklading og ren propan... 

-
vet ikke helt om du får flere hester men du får bedre uttelling lenge før du når toppfartHonda_NSR wrote:Jeg tenkte ikke på økonomien, men om man får flere hester.

vet ikke hvor mye forskjell det er når man fyller på 98 kontra 95 oktan da..
hørte noen rykter om at de som driver med sporten på bane fyller på 104...
GPack og Powercommander er to totalt forskjellige ting.thomasgsxr wrote:G-pack er en forenklet versjon av power commanderen ja. du får bedre uttelling på lav og mellomregisteret. power commanderen har så vidt jeg vet litt flere innstillinger så du kan finjustere tenninga.
Powercommander lar deg justere blandingsforholdet opp gjennom registeret,mens gpack kun tar vekk restriksjonene som ligger på de laveste gearene og evt. toppfart på en 1000 r.
Gpacken lurer ecu til å tro at sykkelen står i 4 gear hele tiden(Overstyrer GPS),og den reagerer deretter.
Typisk symptom er at evt. gearindikator viser 4 gear hele tiden.
----------------------------------------------------
B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9