Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by Moses »

Er en liten strand her i byen. Var der med noen venner. Stranda var et stykke unna parkeringsplassen, og det var et skilt midt mellom P-plassen og stranda.
Image

Vi bare tenkte "pyttpytt. Så lenge sykkelen er avslått og nøkkelen ikke sitter i tenningen og vi går av og triller sykkelen, bryter vi ingen regler" Stemmer dette?

Det gjorde vi, og parkerte på strandens område. Da kommer det plutselig en sur kjerring, sikkert eieren eller noe, og begynner å kjefte og smelle på oss. Hu tar opp mobilen og tar bilde av skiltene våre og truer med å ringe politiet hvis vi ikke fjerner syklene våre. Vi ble ganske usikre så vi gikk med på å fjerne oss.

Hvem tabber seg ut her? Oss gutta, eller hu dama?
Image
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by boxer wolf »

Skiltets betydning er: 306.1 Forbudt for motorvogn

Jeg har ikke funnet noe i skiltforskriften som sier om det spiller noen rolle om motoren er avskrudd eller ikke.
Rent faktisk er det en motorvogn selv om motoren ikke er i gang.

Jeg tror nok derfor damen har rett i sin påstand.

Dersom det er lovlig for dere, ville det jo være like lovlig å dytte inn andre og større kjøretøyer. Hensikten er vel at dette området skal være fritt for kjøretøy, også i forhold til parkering av disse.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by Flydude »

Usikker, men:

Da jeg hadde kjøretimer i Oslo i fjor, så endte jeg opp i en blindgate (faktisk ikke min skyld). Vi skulle inn på en vei, som gikk 5 meter på den andre siden av fortauet/avsperringene. Da sa kjørelæreren at vi absolutt ikke hadde lov til å kjøre der, selvom vi fikk sykkelen mellom sperringene (sånne 1 m høye stolper), men om vi gikk av og trillet sykkelen, så gjorde vi ikke noe ulovlig. Ble brått usikker nå, på om vi skrudde av motoren, eller ikke...

Kan dette være relevant?
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by Baron von Waffel »

Holder en knapp på tolkningen til Boxer Wolf her. Det er kjøretøyet som ikke har noe her å gjøre.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by boxer wolf »

Jeg har en datter som er på trafikalt grunnkurs i dag, og jeg var innom der nå. Kjørelæreren der hadde ikke no klart svar, men mente det ble en juridisk spissfindighet.

Så la oss være spissfindige:

Skiltets betydning er: 306.1 Forbudt for motorvogn

Spørsmålet blir: Hva er en motorvogn?

Dersom det at det er en motorvogn forutsetter at motoren er i gang, tar damen feil. Dersom dette ikke er en forutsetning, har damen rett.

Fra Store Norske Leksikon:
"motorvogn, motorkjøretøy som ikke går på skinner, men også om sporvogn med motor (jernbanevogn)."

En motorsykkel går ikke på skinner, så lang er det greit. Men hva er definisjonen på "motorkjøretøy"? Ligger det her noe krav om at motoren er i gang?

Det Store Norske Leksikon har ingen definisjon av motorkjøretøy, men jeg fant følgende på Wikipedia:
"Norske bilskilt (offisiell betegnelse: Kjennemerke for motorkjøretøy) blir utstedt av Samferdselsdepartementet, som har ansvaret for registrering av kjøretøy i Norge. "

I teksten kjennemerke for motorkjøretøy ligger det ikke noe krav om at dette kun skal benyttes når motoren er i gang. Kjennemerket benyttes hele tiden, og f.eks. en tilhenger har jo heller ikke egen motor, men har like fullt krav om kjennemerke.

Jeg kan ikke finne noen støtte for at skiltet ikke gjelder dersom motoren skrus av. Jeg satser på damens fortolkning. :)
Image
Si det du mener, og men det du sier.
inunf
Posts: 4925
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by inunf »

Ok, la oss ta det helt ut av konteksten. Sett at man går tom for bensin (eller får motorhavari). Man har valget mellom å trille sykkelen langs en tungt trafikert vei med dårlig sikt, eller trille den på gangveien vedsidenav.

Er det da forbudt å trille sykkelen på gangveien?
User avatar
Halle
Posts: 102
Joined: 27 Apr 2008 09:40
MC: Sykkelløs for tiden

Re: Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by Halle »

Vegtrafikkloven

§ 1. Lovens område.

Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.

Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.

Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal gjelde for annet område enn nevnt i paragrafen her, eller at den helt eller delvis ikke skal gjelde for slikt område.

For Svalbard og Jan Mayen gjelder loven med de endringer som Kongen måtte fastsette av hensyn til de stedlige forhold.

Endret ved lover 12 juni 1987 nr. 64, 4 juli 1991 nr. 49.

§ 2. Definisjoner.

Med veg forstås i denne lov også gate og plass, herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg.

Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor.

Departementet kan bestemme at også annen innretning skal regnes som kjøretøy etter denne lov. Tilsvarende kan departementet bestemme at innretning som etter foregående ledd er kjøretøy, ikke skal omfattes av loven.

Kongen kan fastsette i hvilken utstrekning bestemmelser i eller i medhold av denne lov skal gjelde for trafikk med sporvogn eller annet skinnekjøretøy som kjører på eller over veg.
Halle
User avatar
Halle
Posts: 102
Joined: 27 Apr 2008 09:40
MC: Sykkelløs for tiden

Re: Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by Halle »

inunf wrote:Ok, la oss ta det helt ut av konteksten. Sett at man går tom for bensin (eller får motorhavari). Man har valget mellom å trille sykkelen langs en tungt trafikert vei med dårlig sikt, eller trille den på gangveien vedsidenav.

Er det da forbudt å trille sykkelen på gangveien?
§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.
Halle
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by boxer wolf »

inunf wrote:Ok, la oss ta det helt ut av konteksten. Sett at man går tom for bensin (eller får motorhavari). Man har valget mellom å trille sykkelen langs en tungt trafikert vei med dårlig sikt, eller trille den på gangveien vedsidenav.

Er det da forbudt å trille sykkelen på gangveien?
Dersom vi tar utgangspunkt i at resonnementet over holder, og at det faktisk ikke er lov til å trille sykkelen der dette skiltet står, så er dette forbudt.

Men du har et tredje valg, som kanskje vil være det riktigste, å hensette sykkelen der du går tom for bensin, og spasere på gangveien for å hente bensin i en kanne. Sykkelen bør da selvføgelig merkes med varsellys etc.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by Trond_V »

inunf wrote:Ok, la oss ta det helt ut av konteksten. Sett at man går tom for bensin (eller får motorhavari). Man har valget mellom å trille sykkelen langs en tungt trafikert vei med dårlig sikt, eller trille den på gangveien vedsidenav.

Er det da forbudt å trille sykkelen på gangveien?

Jeg vil tro det er forbudt ja. MEN. Om du hadde blitt stoppe av en onkel, og forklarte situasjonen om hvorfor du gjorde som du gjorde, så hadde du nok sluppet straffereaksjon.
De bruker som oftest sunn fornuft i jobben sin. Og ser poenget ditt om hvorfor du hadde trillet sykkelen på gangveien, kontra veikanten på E6 :)
User avatar
Knerten
Posts: 152
Joined: 19 Jul 2007 19:55
MC: Suzuki GSX-R 600 K8
Location: Kristiansand

Re: Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by Knerten »

boxer wolf wrote:
inunf wrote:Ok, la oss ta det helt ut av konteksten. Sett at man går tom for bensin (eller får motorhavari). Man har valget mellom å trille sykkelen langs en tungt trafikert vei med dårlig sikt, eller trille den på gangveien vedsidenav.

Er det da forbudt å trille sykkelen på gangveien?
Dersom vi tar utgangspunkt i at resonnementet over holder, og at det faktisk ikke er lov til å trille sykkelen der dette skiltet står, så er dette forbudt.

Men du har et tredje valg, som kanskje vil være det riktigste, å hensette sykkelen der du går tom for bensin, og spasere på gangveien for å hente bensin i en kanne. Sykkelen bør da selvføgelig merkes med varsellys etc.
Dette mener jeg at jeg ble fortalt av en kjørelærer at man kunne gjøre. Trille over fotgjengerfelt og på gangfelt, men det er svært lenge siden nå..
I`m not small, I`m funsize :)
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by Moses »

Takker for alle svar.

Grunnen til at jeg mener sykkelen er lovlig når nøkkelen ikke står i tenningen er fordi noe en venn av meg en gang opplevde.

Ola var 15, hadde ikke lappen for moped og var med en kamerat som hadde moped. Han som hadde mopeden måtte inn i butikken og handle litt mat og lurte på om Ola kunne sitte og passe på mopeden imens.
Ola satte seg på sykkelen, og det kom tilfeldigvis politi forbi. De spurte om han hadde mopedlappen, men han var jo bare 15 år, så det var jo et selvfølge at han ikke hadde det. Han fikk 2000 i bot, og 6 måneders utsettelse på lappen, alt på grunn av at nøkkelen stod i tenningen. Motoren var ikke på.
Image
Gixxerman

Re: Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by Gixxerman »

Vel, da er det snuten som har lurt han. Kan ikke gi han bot for det der. Men, han trodde vel at det ikke gikk ann å nekte og da går det som det gjør.
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by boxer wolf »

Moses wrote:Takker for alle svar.

Grunnen til at jeg mener sykkelen er lovlig når nøkkelen ikke står i tenningen er fordi noe en venn av meg en gang opplevde.

Ola var 15, hadde ikke lappen for moped og var med en kamerat som hadde moped. Han som hadde mopeden måtte inn i butikken og handle litt mat og lurte på om Ola kunne sitte og passe på mopeden imens.
Ola satte seg på sykkelen, og det kom tilfeldigvis politi forbi. De spurte om han hadde mopedlappen, men han var jo bare 15 år, så det var jo et selvfølge at han ikke hadde det. Han fikk 2000 i bot, og 6 måneders utsettelse på lappen, alt på grunn av at nøkkelen stod i tenningen. Motoren var ikke på.
Ser resonnementet ditt, men det blir to forskjellige ting. Saken med skiltet er et spørsmål om definisjonen av hva som er motorvogn, mens det med mopeden blir en annen sak.

En parallell til mopedhistorien er definisjonen av promillekjøring. Man behøver ikke å faktisk kjøre bilen for å bli tatt for promillekjøring. Dersom det kan antas at man har forsøkt å kjøre, er det tilstrekkelig. Dersom du har drukket og bare skal hente noe i bilen, vil du kunne bli tatt for promillekjøring dersom du låser opp bilen og setter deg bak rattet, selv om du ikke setter nøkkelen inn i tenningen. Dette fordi det å sette seg bak rattet kan anses som et forsøk på å kjøre bil.

Dersom du istenden låser opp, setter deg inn i baksetet, og strekker deg frem for å hente det du skal, går du klar. Det å sette seg inn i baksetet er et tydelig tegn på at du IKKE forsøker å kjøre.

Det å sitte på en moped med nøkkelen i tenningen, kan anses som et forsøk på å kjøre, på samme måte som å sette seg bak rattet. Derfor vil politiet kunne ilegge straff for dette.

Dette blir imidlertid en diskusjon om paragrafer og grenseganger i det formelle regelverket. At historien med mopeden faktisk tyder på dårlig utført jobb og manglende dømmekraft er en annen sak(da forutsetter jeg at det ikke er noen detaljer som er utelatt, f.eks. at motoren også var i gang, og han satt og vred på gassen ;-) ).
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
esstrom
Posts: 155
Joined: 20 May 2007 16:30
MC: Kjører en Honda Magna 750 94 modell, kjempesykkel med kruttmotor og fine kjøre egenskaper:)
Location: Trondheim

Re: Innkjøring forbudt. Hva betyr dette skiltet?

Post by esstrom »

"Dersom du istenden låser opp, setter deg inn i baksetet, og strekker deg frem for å hente det du skal, går du klar. Det å sette seg inn i baksetet er et tydelig tegn på at du IKKE forsøker å kjøre."

Tja det spørs på hvor mye man har drukket :)
Post Reply