Syklister i trafikken...

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Syklister i trafikken...

Post by xadox »

Kjører mye rundt om i Oslo hver dag med bil i forhold til jobben, og hver dag holder jeg på å kjøre ned 2-3 syklister som gir f*** i trafikkregler...

De kjører på rødt lys, sykler over forgjenger feltene i stor fart, osv...

I et kryss på sagene stoppet jeg opp for noen fotgjengere og slapp dem over, satte bilen i første gir og begynte å kjøre men da kommer en tullin i 30 km/h syklende over... jeg så ham først når han var rett foran meg og jeg bråstoppa... Han stoppet opp og begynte å skjelle meg ut for at jeg ikke så ham osv.. Da tente jeg på alle plugger jeg og han fikk høre det... (Angret litt på at jeg faktisk så ham og stoppet opp der og da!)

Mange av dem er helt håpløse!!!
1.3.1.2
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Syklister i trafikken...

Post by Baron von Waffel »

Det er bare en ting som er verre, og det er mopedister / scooterførere som plasserer seg som syklister i veibanen. Med andre ord over alt.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Syklister i trafikken...

Post by Ulvinnen »

I dag var det sykkelløp i Oslo. Jeg hadde stoppet for rødt lys, da flere syklister raste forbi meg og rett over krysset. Da hadde den kryssende trafikken alt kommet i gang. Jeg vil da tro at trafikkreglene gjelder selv om det er løp? :-k
Jeg mener, de er vel like lette å ta livet av selv om de har en nummerlapp på brystet? :roll:
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Syklister i trafikken...

Post by xadox »

rart at flere av dem ikke er døde eller invalider... De bryr seg jo ikke om trafikkregler... :-s
1.3.1.2
Gixxerman

Re: Syklister i trafikken...

Post by Gixxerman »

Han skjelte DEG ut uten grunn. Han skal nemlig gå av sykkelen å leie den for å bli en fotgjenger. Har syklet en del tråsykkel i trafikken selv, men da viser jeg hensyn til motoriserte kjøretøy.
Så forøvrig en kar på racersykkel sykle på ring 3 idag i 80-sonen. Herregud sier jeg ass. Det blir for dumt :roll:
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Syklister i trafikken...

Post by xadox »

Gixxerman wrote:Han skjelte DEG ut uten grunn. Han skal nemlig gå av sykkelen å leie den for å bli en fotgjenger. Har syklet en del tråsykkel i trafikken selv, men da viser jeg hensyn til motoriserte kjøretøy.
Så forøvrig en kar på racersykkel sykle på ring 3 idag i 80-sonen. Herregud sier jeg ass. Det blir for dumt :roll:
der er akkurat derfor jeg reagerte på at han skjelte MEG ut uten grunn.... men ifølge han var han "fotgjenger"... :-#
1.3.1.2
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Syklister i trafikken...

Post by maelling »

Baron von Waffel wrote:Det er bare en ting som er verre, og det er mopedister / scooterførere som plasserer seg som syklister i veibanen. Med andre ord over alt.
Husker da jeg gikk på mopedkurs for 10 år siden og tok lappen at vi lærte å plassere oss lengst mulig til venstre mot midtlinjen i veibanen. Den første tiden gjorde jeg også det med fersk lapp, men jeg holdt på å bli kjørt ned en rekke ganger av folk som ville forbi. Legger man seg til høyre langs kantlinja med moped, risikerer man å bli presset av veien. Rundt i Asker hvor jeg bor er det 60 soner++ hvor man helst bør ha noe annet enn moped, og det er ikke nok futt i 50 kubikkerne til å henge med (uten trim. Trim gir i så måte økt sikkerhet). Det er vel der jeg fant ut at moped ikke var noe tess, og TSX'en min var dønn orginal. Jeg vil nesten si at det er å leke med livet å kjøre moped i visse områder.

Ellers merker jeg meg det samme med syklister som på død og liv skal ligge i veibanen og ikke på fotgjengerfeltet. Dette gjelder særlig racingsyklister, mens offroadsyklistene gjør litt begge deler. Selv ligger jeg bestandig utenfor veien når jeg er syklist, og gir ofte racingsyklister og andre som ligger i 30 i 70 sonen et skarpt blikk og noen heftige armbevegelser for å si hva jeg mener når jeg kjører mc\scooter forbi. Så senest her for noen uker siden at en racingsyklist ble forbanna da en bil kjørte forbi, slik at det virkelig kokte over for vedkommende, noe som kom til uttrykk via fingre og heftig kroppsspråk. Da lå jeg bak med tohjulingen og skulle forbi. Da lå ikke vedkommende lenger på siden av veien, men faktisk midt i veien og litt til venstre etter det akkurat der hvor MC'ene ligger. Det virker ut som racingsyklistene mener de eier veien, og vi må pent innrette oss.

Syklister synes jeg uansett ikke har noe å gjøre på offentlig vei, men det ser ikke ut som man fra myndighetenes side har planer om å gjøre noe med det. Det ser mer ut som de faktisk vil ha syklistene i veibanen.
Last edited by maelling on 18 May 2008 21:39, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Syklister i trafikken...

Post by Dominator »

Jeg sykler til jobben hver dag, men heldigvis kun på G/S-veier. Mange medsyklister er ikke klar over at de faktisk har vikeplikt i gangfelt når de sitter på sykkelen. Kombinert med en illusjon av at man deltar i birkebeinerrittet på vei til jobben kan det fort oppstå konflikter. For å vri litt på problemstillingen er det noen bilister som ikke vet at de har vikeplikt for gående og syklister som krysser veien bilisten skal svinge inn i. Senest her om dagen var det en kvinnelig bilist som sneiet forhjulet mitt... [-X
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Syklister i trafikken...

Post by xadox »

kvinnelige bilister... (kan skrive 3 bøker om det jeg) ;)
1.3.1.2
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Syklister i trafikken...

Post by maelling »

Dominator wrote:Jeg sykler til jobben hver dag, men heldigvis kun på G/S-veier. Mange medsyklister er ikke klar over at de faktisk har vikeplikt i gangfelt når de sitter på sykkelen. Kombinert med en illusjon av at man deltar i birkebeinerrittet på vei til jobben kan det fort oppstå konflikter. For å vri litt på problemstillingen er det noen bilister som ikke vet at de har vikeplikt for gående og syklister som krysser veien bilisten skal svinge inn i. Senest her om dagen var det en kvinnelig bilist som sneiet forhjulet mitt... [-X
Enig der. Mange syklister sykler over fotgjengerfeltet og antar at de har fri bane og at bilisten har vikeplikt. Noen ganger kommer jeg opp mot fotgjengerfeltet på sykkel med hastighet og skrens for å vise alle at jeg skal over. Da går det ofte raskere at jeg sykler over for alle parter (dersom bilisten har til hensikt å stoppe og forstår at jeg skal over) enn at jeg hopper av sykkelen og går over veien. Jeg antar derimot aldri at bilisten stanser for meg (i tilfelle vedkommende tenker at jeg har vikeplikt, noe jeg har), så er alltid parat med bremsen og klar for å stanse ved fotgjengerfeltet. Syklisten har vikeplikt, og det er det ingen tvil om, med mindre syklisten hopper av sykkelen.

Ellers har jeg nesten blitt meid ned flere ganger av bilister som ikke ser seg for når de svinger inn på en vei med fotgjengerfelt. Jeg ligger derfor like klar alltid på bremsen som syklist, som jeg gjør på motorisert tohjuling :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
inunf
Posts: 4925
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Syklister i trafikken...

Post by inunf »

Jeg sykler en del på racersykkel, og jeg prøver å holde meg i veibanen, ihvertfall på flatene og nedoverbakkene. Grunnen til det er at jeg er redd for å sykle ned fotgjengere (barn) som benytter seg av gang- og sykkelveiene. Jeg sykler selvsagt ikke på de mest trafikerte veiene, og prøver generelt sett å være til minst mulig bry for bilistene. Går jeg på rulleski foretrekker jeg gangveier, men ofte er disse i så dårlig forfatning at veibanen blir eneste løsning. Er ikke alltid veiene er så bra heller, har gått på snørra noen ganger pga. telehiv.

Når det er konkurranser, enten det er løping, sykling, rulleski eller hva det enn måtte være så mener jeg at alle andre trafikanter må vike. Konkuranse er konkuranse.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Syklister i trafikken...

Post by Baron von Waffel »

Syklister er kjørende. Derfor er det for dumt å mene de / vi ikke skal ligge i kjørebanen.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Syklister i trafikken...

Post by Ulvinnen »

inunf wrote:
Når det er konkurranser, enten det er løping, sykling, rulleski eller hva det enn måtte være så mener jeg at alle andre trafikanter må vike. Konkuranse er konkuranse.
Så lenge konkuransebanen hverken er sperret av eller godt merket, så er det ikke lett å gjette at det skal komme en gjeng syklister og kaste seg ut i et veikryss når de har rødt lys. Da risikerer de eget og andres liv, konkuranse eller ikke.
inunf
Posts: 4925
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Syklister i trafikken...

Post by inunf »

Da burde arrangøren ha merket løypa bedre. Hjemme i Ålesund bruker de vakter i kryssene.
tjo
Posts: 70
Joined: 27 Aug 2007 23:17

Re: Syklister i trafikken...

Post by tjo »

Gixxerman wrote:Han skal nemlig gå av sykkelen å leie den for å bli en fotgjenger.
Mener at det har vært endringer her - syklister må ikke lenger trille sykkelen over gangfelt for at øvrig trafikk skal ha vikeplikt.
Post Reply