Clutchspørsmål

Prat om tung MC.
Post Reply
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Clutchspørsmål

Post by ATWindsor »

Dette er vel et typisk nybegynnerspørsmål, men jeg lurer allikevel. Sykkelen min er ganske tung å trille, men jeg la plutselig merke til at det kun er når clutchen er inne, når den bare står i fri, så triller den vesentlig lettere enn når clutchen er inne og den står i gir. (men såklart lettere med clutchen inne enn når den er ute), jeg har ikke inntrykket av at clutchen tar veldig sent, og er slitt ut i så måte (altså jeg må ikke trykke håndtaket veldig langt inn før den tar under vanlig kjøring)

AtW
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Clutchspørsmål

Post by Tvinitla »

Slik er min FJ også.
Dette er ikke noe uvanlig, særlig når sykkelen har stått en stund. En motorsykkel-clutch går vanligvis i oljebad og særlig når oljen er kald vil den henge litt.
Altså ingen grunn til fortvilelse. :)
Last edited by Tvinitla on 23 May 2008 21:20, edited 1 time in total.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Gixxerman

Re: Clutchspørsmål

Post by Gixxerman »

Samme på min.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Clutchspørsmål

Post by maelling »

ATWindsor wrote:Dette er vel et typisk nybegynnerspørsmål, men jeg lurer allikevel. Sykkelen min er ganske tung å trille, men jeg la plutselig merke til at det kun er når clutchen er inne, når den bare står i fri, så triller den vesentlig lettere enn når clutchen er inne og den står i gir. (men såklart lettere med clutchen inne enn når den er ute), jeg har ikke inntrykket av at clutchen tar veldig sent, og er slitt ut i så måte (altså jeg må ikke trykke håndtaket veldig langt inn før den tar under vanlig kjøring)

AtW
Det er et ganske normalt fenomen det der, og mc'er er ofte er tyngre å dytte i gir med clutch enn i fri. Artig med småting man merker seg :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Clutchspørsmål

Post by Speedy Gonzales »

Samme hos meg ;-)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Gixxerman

Re: Clutchspørsmål

Post by Gixxerman »

Min triller i fri når jeg har den på depostøtta. Lurte litt på dette, men det er visst helt vanlig det også.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Clutchspørsmål

Post by ATWindsor »

Ok, da kan jeg trygt konkludere med at det ikke er noe galt med sykkelen ihvertfall :) Takk for hjelpen.

AtW
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Clutchspørsmål

Post by Speedy Gonzales »

Gixxerman wrote:Min triller i fri når jeg har den på depostøtta. Lurte litt på dette, men det er visst helt vanlig det også.
Jupp, da eg hadde cbr`en så eg også dette.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Clutchspørsmål

Post by Speedy Gonzales »

ATWindsor wrote:Ok, da kan jeg trygt konkludere med at det ikke er noe galt med sykkelen ihvertfall :) Takk for hjelpen.

AtW
Var da kjekt å kunne "hjelpe" deg også ;-)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Gixxerman

Re: Clutchspørsmål

Post by Gixxerman »

Og derfor triller jeg den i fri =D>
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Clutchspørsmål

Post by Onsløv »

Samme her, så det er vel ikke så uvanlig!
En annen ting jeg merker meg, er at hvis jeg starter sykkelen i gir, med clutchen inne (motor kald) gjør den 1 cm byks fremover. Tror ikke det er så sunt for clutchen, så prøver å huske på å starte den i fri.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Clutchspørsmål

Post by Tvinitla »

Deauville00 wrote:Samme her, så det er vel ikke så uvanlig!
En annen ting jeg merker meg, er at hvis jeg starter sykkelen i gir, med clutchen inne (motor kald) gjør den 1 cm byks fremover. Tror ikke det er så sunt for clutchen, så prøver å huske på å starte den i fri.
Tror ikke det skader clutchen, men siden det er friksjon i clutchen vil startmotoren få en tyngre oppgave med å starte motoren og batteriet må levere mere strøm. Derfor starter jeg alltid i fri-gear ved kald motor.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Clutchspørsmål

Post by Babelfisken »

ATWindsor wrote:Ok, da kan jeg trygt konkludere med at det ikke er noe galt med sykkelen ihvertfall :) Takk for hjelpen.

AtW
Tenk deg plater med en liten milimeter klaring og fullt av kald seig olje i mellom. Når en av platene begynner å rotere går det tregt, derav motstanden.
Post Reply