Clutchspørsmål
Clutchspørsmål
Dette er vel et typisk nybegynnerspørsmål, men jeg lurer allikevel. Sykkelen min er ganske tung å trille, men jeg la plutselig merke til at det kun er når clutchen er inne, når den bare står i fri, så triller den vesentlig lettere enn når clutchen er inne og den står i gir. (men såklart lettere med clutchen inne enn når den er ute), jeg har ikke inntrykket av at clutchen tar veldig sent, og er slitt ut i så måte (altså jeg må ikke trykke håndtaket veldig langt inn før den tar under vanlig kjøring)
AtW
AtW
Re: Clutchspørsmål
Slik er min FJ også.
Dette er ikke noe uvanlig, særlig når sykkelen har stått en stund. En motorsykkel-clutch går vanligvis i oljebad og særlig når oljen er kald vil den henge litt.
Altså ingen grunn til fortvilelse.
Dette er ikke noe uvanlig, særlig når sykkelen har stått en stund. En motorsykkel-clutch går vanligvis i oljebad og særlig når oljen er kald vil den henge litt.
Altså ingen grunn til fortvilelse.

Last edited by Tvinitla on 23 May 2008 21:20, edited 1 time in total.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Clutchspørsmål
Det er et ganske normalt fenomen det der, og mc'er er ofte er tyngre å dytte i gir med clutch enn i fri. Artig med småting man merker segATWindsor wrote:Dette er vel et typisk nybegynnerspørsmål, men jeg lurer allikevel. Sykkelen min er ganske tung å trille, men jeg la plutselig merke til at det kun er når clutchen er inne, når den bare står i fri, så triller den vesentlig lettere enn når clutchen er inne og den står i gir. (men såklart lettere med clutchen inne enn når den er ute), jeg har ikke inntrykket av at clutchen tar veldig sent, og er slitt ut i så måte (altså jeg må ikke trykke håndtaket veldig langt inn før den tar under vanlig kjøring)
AtW

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Re: Clutchspørsmål
Samme hos meg 

Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Re: Clutchspørsmål
Min triller i fri når jeg har den på depostøtta. Lurte litt på dette, men det er visst helt vanlig det også.
Re: Clutchspørsmål
Ok, da kan jeg trygt konkludere med at det ikke er noe galt med sykkelen ihvertfall
Takk for hjelpen.
AtW

AtW
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Re: Clutchspørsmål
Jupp, da eg hadde cbr`en så eg også dette.Gixxerman wrote:Min triller i fri når jeg har den på depostøtta. Lurte litt på dette, men det er visst helt vanlig det også.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Re: Clutchspørsmål
Var da kjekt å kunne "hjelpe" deg ogsåATWindsor wrote:Ok, da kan jeg trygt konkludere med at det ikke er noe galt med sykkelen ihvertfallTakk for hjelpen.
AtW

Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Re: Clutchspørsmål
Samme her, så det er vel ikke så uvanlig!
En annen ting jeg merker meg, er at hvis jeg starter sykkelen i gir, med clutchen inne (motor kald) gjør den 1 cm byks fremover. Tror ikke det er så sunt for clutchen, så prøver å huske på å starte den i fri.
En annen ting jeg merker meg, er at hvis jeg starter sykkelen i gir, med clutchen inne (motor kald) gjør den 1 cm byks fremover. Tror ikke det er så sunt for clutchen, så prøver å huske på å starte den i fri.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Re: Clutchspørsmål
Tror ikke det skader clutchen, men siden det er friksjon i clutchen vil startmotoren få en tyngre oppgave med å starte motoren og batteriet må levere mere strøm. Derfor starter jeg alltid i fri-gear ved kald motor.Deauville00 wrote:Samme her, så det er vel ikke så uvanlig!
En annen ting jeg merker meg, er at hvis jeg starter sykkelen i gir, med clutchen inne (motor kald) gjør den 1 cm byks fremover. Tror ikke det er så sunt for clutchen, så prøver å huske på å starte den i fri.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Clutchspørsmål
Tenk deg plater med en liten milimeter klaring og fullt av kald seig olje i mellom. Når en av platene begynner å rotere går det tregt, derav motstanden.ATWindsor wrote:Ok, da kan jeg trygt konkludere med at det ikke er noe galt med sykkelen ihvertfallTakk for hjelpen.
AtW