Page 1 of 2
Ducati 748 sps 99mod
Posted: 25 May 2008 14:17
by Ducatifan748
Hei..
Kjøpte min første tung mc i december. Det ble en Ducati 748sps 99mod kjørt 29 000km.
Sykkelen har fungert bra til nå i den siste tiden har den begynt å skape seg litt.
Problemer:
- På tomgang så er det ustabil. Pleier som regel å ligge på 1500 omdreininger, men når den står en stund er det akkurat som om den "kutter" litt.
Turtallet faller ned til 900 omdreininger så går det opp igjen til 1500. Av og til hender det også at den dør.
- På høyt turtall, rundt 10 000 omdreininger så slutter den å akselrere, akkurat som om den får for lite bensin. Jeg gir bånn gass men da blir den bare værre.
Og av og til når jeg ligger på rundt 6000 og gir bånn gass, så er det akkurat som om den kveles litt før den begynner å akselrere..
Har dette noe med at ventilene ikke er stillt å gjøre?
Sykkelen har aldri hatt noe spesielt med service. Vertfall ikke fra forrige eier så det er grunnen for at jeg fekk den til en bra pris :p
Og en siste ting.
Jeg er fra Sandnes, 10 min fra Stavanger. Og det er jævli dårligt med Ducati verksted her. Hvor er den nærmeste plassen for meg å levere sykkelen inn på full 30 000km service?
Mvh Ducatifan748

Re: Ducati 748 sps 99mod
Posted: 25 May 2008 14:50
by rerell
Känner inte igen de symptom du beskriver, så jag kan inte bidra med något kvalificerat svar, men en 99-modell som aldrig haft service (eller med okänd servicehistorik) skulle jag inte kört långt på utan att ha bytt remmar och kontrollerat/justerat ventiler. Bör kontrollera vipparmar för kromsläpp och (om skador upptäcks på någon av dessa) även kamaxlar. Känner tyvärr inte till några verkstäder i Stavanger-området.
Re: Ducati 748 sps 99mod
Posted: 25 May 2008 17:39
by tshansen
Har nettopp fått meg ducati selv, og du skal skifte reimer hvert 2 år! og bør skifte olje på hver 5000! Ducativerkstedet i Stavanger har gått konkurs, så nærmeste for deg blir nok oslo! Eller kanskje i danmark! alle her i bergen er gått konk også! Noe som er forbanna fortvilt for oss ducatieiere!
Re: Ducati 748 sps 99mod
Posted: 13 Jun 2008 16:37
by KinG^KaoZ
Heisann! Sigma Motor i Haugesund forhandler og skrur paa Ducati, ikke langt fra deg det

Re: Ducati 748 sps 99mod
Posted: 16 Jun 2008 22:25
by Ducatifan748
KinG^KaoZ wrote:Heisann! Sigma Motor i Haugesund forhandler og skrur paa Ducati, ikke langt fra deg det

Ok, men trodde alt av Ducati verksted rundt her hadde gått konk? ;o
Re: Ducati 748 sps 99mod
Posted: 17 Jun 2008 16:39
by tshansen
Tenkte jeg også skulle nevne at turtallsperra slår inn på 11500 rpm.
Kan hende det er noen som skrur på ducati i haugesund!
Har en jeg kjenner som skrur på ducati når han har tid! Men jobber med yamaha, bmw og HD! Så det kan finnes enkelte personer her og der som faktisk skrur. Men eneste plassene de har ducati merkeverksted er i oslo og trondheim!
Noen som kan fortelle meg hva jeg må ha av service på sykkelen min nå når den nærmer seg 20.000? Hva er service intervallene på ducati!?
Vet det med reimene at de skal byttes hvert 2 år. Men bør de skiftes etter så så mange km også? Olja skifter jeg hver 5000!
Re: Ducati 748 sps 99mod
Posted: 17 Jun 2008 17:24
by Desmo
På Monster'n min er det to år eller 20.000 km intervall på reimene. Den har en 996-motor.
Re: Ducati 748 sps 99mod
Posted: 17 Jun 2008 18:33
by Desmo-Dude
LordShaft wrote:Tenkte jeg også skulle nevne at turtallsperra slår inn på 11500 rpm.
Kan hende det er noen som skrur på ducati i haugesund!
Har en jeg kjenner som skrur på ducati når han har tid! Men jobber med yamaha, bmw og HD! Så det kan finnes enkelte personer her og der som faktisk skrur. Men eneste plassene de har ducati merkeverksted er i oslo og trondheim!
Noen som kan fortelle meg hva jeg må ha av service på sykkelen min nå når den nærmer seg 20.000? Hva er service intervallene på ducati!?
Vet det med reimene at de skal byttes hvert 2 år. Men bør de skiftes etter så så mange km også? Olja skifter jeg hver 5000!
Serviceintervallene er 10 000 km,og reimskifte ved hver 20 000km/2 år som Desmo nevnte.Jeg lar verkstedet ta seg av reimbytte og sjekke ventilene,og resten tar jeg selv.Hvis du får tak i en Haynes håndbok,så står hele sjekklista på servicene der.Bortsett fra reimer og ventiler,så er jo resten bare kosejobb.Går på pluggbytte,skifte av bremse-og clutchvæske,sjekke og etterstramme lager etc...bare kos med andre ord...også avslutter man med en vask

Re: Ducati 748 sps 99mod
Posted: 17 Jun 2008 23:12
by maelling
Ducatifan748 wrote:Hei..
Kjøpte min første tung mc i december. Det ble en Ducati 748sps 99mod kjørt 29 000km.
Sykkelen har fungert bra til nå i den siste tiden har den begynt å skape seg litt.
Problemer:
- På tomgang så er det ustabil. Pleier som regel å ligge på 1500 omdreininger, men når den står en stund er det akkurat som om den "kutter" litt.
Turtallet faller ned til 900 omdreininger så går det opp igjen til 1500. Av og til hender det også at den dør.
- På høyt turtall, rundt 10 000 omdreininger så slutter den å akselrere, akkurat som om den får for lite bensin. Jeg gir bånn gass men da blir den bare værre.
Og av og til når jeg ligger på rundt 6000 og gir bånn gass, så er det akkurat som om den kveles litt før den begynner å akselrere..
Har dette noe med at ventilene ikke er stillt å gjøre?
Sykkelen har aldri hatt noe spesielt med service. Vertfall ikke fra forrige eier så det er grunnen for at jeg fekk den til en bra pris :p
Og en siste ting.
Jeg er fra Sandnes, 10 min fra Stavanger. Og det er jævli dårligt med Ducati verksted her. Hvor er den nærmeste plassen for meg å levere sykkelen inn på full 30 000km service?
Mvh Ducatifan748

Det er mulig at forgasseren(e) har begynt å bli litt skitne og de små nålene har tettet seg til litt ? Hvis det virker ut som den får for lite bensin til tider, kan det ha noe med saken å gjøre muligens. Nålene blir tettet igjen, og når du gir maks gass i 10 000 rpm, får den ikke nok. En forgasserrens kan gjøre susen. Ventilene kan vel også være litt ute av stilling. Men, ta en real service på sykkelen din og se over
I følge min italienske verkstedsmanual skal klaringene være (hvis jeg har forstått det riktig):
Bilanciere di chiusura
Aspirazione: mm... 0,13-0.18
Scarico: mm ....... 0.08-0.13
Limite: 0.20 på begge
Bilancere di apertura:
Aspirazione: mm... 0,13-0.18
Scarico: mm ....... 0.18-0.23
Limite:mm......... 0.05
Ellers er det mange youtube-videoer som er gode på hvordan man ventiljusterer på Ducati

Heia Youtube
Re: Ducati 748 sps 99mod
Posted: 18 Jun 2008 09:06
by rerell
Det är nog insprutning på hans hoj.
Re: Ducati 748 sps 99mod
Posted: 18 Jun 2008 14:13
by maelling
Ahh

I så fall blir saken en annen. Innsprøytning i 99 gitt. Tok for gitt at de fleste MC'er hadde forgasser fram til år 2000 ihvertfall. Ducati har innsprøytning *notert*

Re: Ducati 748 sps 99mod
Posted: 18 Jun 2008 20:37
by Gixxerman
Ducati kommer også i andre farger enn rødt

Re: Ducati 748 sps 99mod
Posted: 18 Jun 2008 23:18
by Desmo-Dude
tHaWuLf wrote:Ahh

I så fall blir saken en annen. Innsprøytning i 99 gitt. Tok for gitt at de fleste MC'er hadde forgasser fram til år 2000 ihvertfall. Ducati har innsprøytning *notert*

Har 916/748 kommet med noe annet enn innsprøytning?Hvis ikke så har vel Ducati levert det siden 94...tror jeg i hvertfall.
Re: Ducati 748 sps 99mod
Posted: 18 Jun 2008 23:19
by tshansen
Gixxerman wrote:Ducati kommer også i andre farger enn rødt

Det er sant, men ducatirød er og forblir den feteste fargen!

Re: Ducati 748 sps 99mod
Posted: 19 Jun 2008 00:48
by KinG^KaoZ
LordShaft wrote:Tenkte jeg også skulle nevne at turtallsperra slår inn på 11500 rpm.
Kan hende det er noen som skrur på ducati i haugesund!
Har en jeg kjenner som skrur på ducati når han har tid! Men jobber med yamaha, bmw og HD! Så det kan finnes enkelte personer her og der som faktisk skrur. Men eneste plassene de har ducati merkeverksted er i oslo og trondheim!
Noen som kan fortelle meg hva jeg må ha av service på sykkelen min nå når den nærmer seg 20.000? Hva er service intervallene på ducati!?
Vet det med reimene at de skal byttes hvert 2 år. Men bør de skiftes etter så så mange km også? Olja skifter jeg hver 5000!
Det finnes en iallefall ja, og det er sjefen paa sigma motor som forhandler ducati og driver verksted. Naar jeg jobbet der saa tok han alltid paa seg ducatijobbene selv, i tillegg til aa drive hele sjappa
Naar du bor i sandnes saa er ikke det saa langt