Hei
Jeg har en cbr 600 92 modell, desverre var høyre forgaffel på denne utslitt og resulterte i oljelekkasje.
Derpå handlet jeg 2 dempere fra en kar på forumet, disse kom sist i fjorårets sesong, og har naturlig nok ikke blitt byttet, før starten av årets sesong.
De er dog litt myke, og jeg lurer på hvordan jeg fyller mer olje på dem, vedlegger ett bilde og håper noen på forumet har gode tips, og om mulig en illustrasjon
takker for hjelpen
Gaffelspørsmål cbr 600
Re: Gaffelspørsmål cbr 600
Bilde?
Hvis demperne er gamle, kan det sikkert være lurt å skifte olje i dem.
Åpnes i toppen av demperen, men pass på at du får riktig nivå
Hvis demperne er gamle, kan det sikkert være lurt å skifte olje i dem.
Åpnes i toppen av demperen, men pass på at du får riktig nivå
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
Re: Gaffelspørsmål cbr 600
Er de mye er det ikke bare å fylle på mere olje, det kan dog gjøre de hardere men ikke på den "rette" måten..
Du har vel en flatjernskrue på toppen av gaffelbenet ditt. denne justerer du preload med. Ellerskan du jo gå over til tykkere gaffelolje.
Du har vel en flatjernskrue på toppen av gaffelbenet ditt. denne justerer du preload med. Ellerskan du jo gå over til tykkere gaffelolje.
Re: Gaffelspørsmål cbr 600
Det du kan gjøre er å bruke innmaten i de gamle gaflene i de nye, samtidig som du tar et oljebytte på dem, for hvis de er for myke så slipper de gjennom for mye olje for fort og dermed går de mye kjappere i kompressjon og tilbake. Husk å sjekk om du kan justere de først da... Justeringen er isåfall oppe på "toppen" av demperen, ved krona, for mykheten på kompressjonen og nede under gaffelbeinet for returen. Altså du ønsker å finne en innstilling som IKKE bunner eller blir "sprettball", men som er såpass myk og kjapp at framhjulet henger med i svinger og dumper.
Olje og ringer handler du hos forhandler for tilsammen ca 2- 300 kroner, skru beina av sykkelen og ifra hverandre, prøv å sjekke om det er FORSKJELL på ventilen og se etter spor på innerbeinet da det er disse som ødelegger ringene. Bruk de beina med MINST spor og synlige skader (eventuelt ikke de beina som er bøyde). Husk bare at når du skal ha simringen på igjen, den nye, så er det lurt å sause den inn i gaffelolje og bruk en tynn plast over toppen på gaffelbeinet, skal være et spor helt øverst som denne plasten må dekke, da mange simringer ofte ryker ved overhalingen. Monter så sammen og prøv å finn en innstilling du synes er bra, og la andre sjekke innstillingen for sammenligning
Lurt å fikse seg ei verkstedbok til sykkelen, for nivået på olja må være innenfor gitte grenser, og helt LIKT i begge gaffelbein..
(Jeg pleier enklest å få andre til å stille inn jeg, da jeg ikke er sååå god på dette, enda..)
Olje og ringer handler du hos forhandler for tilsammen ca 2- 300 kroner, skru beina av sykkelen og ifra hverandre, prøv å sjekke om det er FORSKJELL på ventilen og se etter spor på innerbeinet da det er disse som ødelegger ringene. Bruk de beina med MINST spor og synlige skader (eventuelt ikke de beina som er bøyde). Husk bare at når du skal ha simringen på igjen, den nye, så er det lurt å sause den inn i gaffelolje og bruk en tynn plast over toppen på gaffelbeinet, skal være et spor helt øverst som denne plasten må dekke, da mange simringer ofte ryker ved overhalingen. Monter så sammen og prøv å finn en innstilling du synes er bra, og la andre sjekke innstillingen for sammenligning

Lurt å fikse seg ei verkstedbok til sykkelen, for nivået på olja må være innenfor gitte grenser, og helt LIKT i begge gaffelbein..
(Jeg pleier enklest å få andre til å stille inn jeg, da jeg ikke er sååå god på dette, enda..)
#Suzuki GSXR 750, K6